|   15:07:40
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

פרשת רשות המיסים / שלב ההכרעה

מזוז החליט: כתבי אישום נגד <br>שולה זקן, מצא, קארשי ובן גור

היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה החליטו על הגשת כתבי אישום נגד המעורבים בפרשה באשמה של שוחד, מרמה והפרת אמונים האישומים יוגשו בכפוף לשימוע
03/07/2008  |   איציק וולף   |   חדשות   |   פרשת כרטיס פתוח   |   תגובות
שולה זקן [צילום: פלאש 90]

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, ופרקליטות המדינה, החליטו על הגשת כתב אישום נגד שורה של אישים המעורבים בפרשת רשות המיסים, שזכתה לכינוי: "כרטיס פתוח". החשודים העיקריים נגדם הוחלט להגיש כתב אישום: מנהל רשות המיסים לשעבר, ג'קי מצא; מנהלת לשכת ראש הממשלה לשעבר, שולה זקן; איש העסקים קובי בן-גור ויורם קארשי, אחיה של שולה זקן. ההחלטה הסופית בדבר הגשת כתב אישום תוכרע לאחר שימוע.

יודגש כבר כאן: טיוטת כתב האישום מייחסת לחשודים מעורבות בביצוע מינויים באופן בלתי חוקי. על-פי חומר החקירה, שולה זקן, אחיה קארשי ובן-גור סייעו במינוי ג'קי מצא למנהל רשות המיסים - כשכיהן ראש הממשלה אהוד אולמרט כמ"מ שר האוצר - ולאחר מכן השתמשו בו כדי לקדם פקידים בכירים אחרים, וזאת במטרה שאלה ישרתו את מטרותיהם במערכת המיסים. ואולם, טיוטת כתב האישום אינה כוללת חשדות לשימוש בלתי חוקי לכאורה באותם פקידים, לשם שינוי ו/או הקלות בתיקי מס. כמו-כן, רשימת החשודים אינה כוללת את איתן רוב, מי שכיהן כמנהל רשות המיסים (מס הכנסה + מע"מ), ואת לאחר שהחשדות נגדו לא אומתו בחקירה.

להלן פירוט החשודים לגביהם נשקלת הגשת כתב אישום, וכן פירוט העבירות העיקריות בהן הם חשודים:

  • שולה זקן, מנהלת לשכתו של שר האוצר וראש הממשלה, ח"כ אהוד אולמרט - מרמה והפרת אמונים;

  • ג'קי מצא, ראש רשות המיסים לשעבר - לקיחת שוחד, סיוע למתן שוחד, ומספר עבירות של הפרת אמונים;

  • שמואל בוברוב, סמנכ"ל למנהל ומשאבי אנוש ברשות המיסים - לקיחת שוחד ומספר מעשים של הפרת אמונים;

  • גידי בר זכאי, סמנכ"ל לעניינים מקצועיים ברשות המיסים - לקיחת שוחד;

  • יגאל סער, נציג רשות המיסים בארה"ב - לקיחת שוחד וסיוע במתן שוחד לעובדים נוספים ברשות;

  • יוסי שטיינמיץ, מנהל תחום יבוא אישי ורכב במכס - לקיחת שוחד ומספר עבירות של הפרת אמונים;

  • קובי בן-גור, רו"ח, איש עסקים - מתן שוחד למצא ולעובדים נוספים ברשות;

  • יורם קארשי, איש עסקים ועסקן פוליטי - מתן שוחד למצא ולעובדים נוספים ברשות.

החשדות הראשוניים נחשפו בהאזנות סתר

החקירה הגלויה בפרשת רשות המיסים נפתחה בינואר 2007 על-פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, ופרקליט המדינה דאז, ערן שנדר. זאת בתום מספר חודשים של חקירה סמויה שנוהלה על-ידי יאח"ה, ושכללה האזנות סתר ולאחר שבחודש יולי 2007 הועברו חומרי החקירה והמלצות המשטרה לפרקליטות.

במהלך החקירה נאסף חומר רב מאוד נגד החשודים. נגבו כ-600 הודעות מחשודים ומנחקרים אחרים, נתפסו מאות תיקים העוסקים בקידום עובדים ברשות, תיקים אישיים, תיקי מכרזים ועוד.

בחומר החקירה נכללות גם שיחות רבות שהוקלטו במסגרת האזנות סתר, במהלך השלב הראשוני של החקירה הסמויה.

בהקשר זה, של פרשה שבה החשדות הראשונים נחשפו באמצעות האזנות סתר, מדגישים אנשי משרד המשפטים את הצורך הרב שהם רואים בשימוש בהאזנות סתר במאבק בפשיעה בכלל, ובשחיתות הציבורית בפרט.

הכמות הרבה של חומר החקירה, כמו גם מורכבותו, חייבו עבודה יסודית וזהירה ביותר של צוות הפרקליטים שעסק בפרשה, בראשות מנהלת המחלקה הכלכלית, אביה אלף, ואנשי המחלקה הכלכלית, דן אלדד, יוחאי בן שמואל, יוסי אלון ועמרי קופלר. עבודתם לוותה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, וע"י והמשנה לפרקליט המדינה, שוקי למברגר, שקיימו מספר דיונים בהם נותח ולובן חומר הראיות, ונקבע המתווה הנורמטיבי של האישומים שגובשו. בדיונים אלה השתתפו, מלבד צוות הפרקליטים שעסק בתיק, גם המשנה לפרקליט המדינה, שי ניצן ומנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות, אפרת ברזילי.

פרקליט המדינה הנוכחי, משה לדור, פסל עצמו מטיפול בתיק, מאחר ובתקופת היותו עו"ד פרטי ייצג את אחד החשודים בפרשה זו.

כאמור, בתום בחינת החומר במחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה ובדיונים האמורים בלשכת היועץ המשפטי לממשלה ובפרקליטות, שלחה (יום ה', 3.7.08) מנהלת המחלקה הכלכלית מכתבים לשמונה מהחשודים בפרשה, באמצעות באי-כוחם, בהם נמסר להם כי לאחר בחינת חומר הראיות בפרקליטות, נשקלת הגשת כתבי אישום בעניינם, והם הוזמנו לשימוע. החלטה באשר להגשת כתבי אישום תתקבל רק לאחר תום הליכי השימוע.

השיטה: הפעלת השפעה לשם קידום עובדים ברשות

השוחד בפרשה זו ניתן בעיקר בדרך של הפעלת השפעה לשם קידומם של עובדים בתוך הרשות. בן-גור וקארשי, שצברו השפעה עצומה ברשות, הבטיחו לעובדים בכירים וזוטרים לסייע להם להתקדם בתפקידיהם ברשות. בהמשך לכך השניים אכן הפעילו השפעתם לקידומם, קידום שיש לו כמובן ערך רב עבור העובדים, גם מעבר לערך הכספי. בתמורה רתמו עובדים שקיבלו סיוע מקארשי ובן גור, את השפעתם לקידומם של עובדים נוספים, לפי דרישתם של בן-גור וקארשי, וכך הם סייעו לבן-גור ולקארשי לצבור כוח והשפעה נוספים ברשות. בנוסף פעלו חלק מהעובדים כדי לסייע ולקדם את ענייניהם האישיים של בן-גור, קארשי ומקורביהם ברשויות המס. למצא, כראש הרשות, היה חלק מהותי ביצירת מצב זה.

על-פי החשדות, לקראת סוף שנת 2005, פנה בן-גור למצא, והציע לו להפגיש בינו לבין קארשי, זאת כדי שקארשי יכיר אותו ויפעל, באמצעות אחותו, שולה זקן, לקידום מינויו של מצא לראש הרשות. מצא הסכים להצעה, ובהתאם לה נפגש עם קארשי בביתו, יחד עם בן-גור.

בן-גור וקארשי הבטיחו למצא לפעול על-מנת שהוא זה שייבחר מבין המועמדים למשרת ראש רשות המיסים. בתמורה לעזרתם ביקשו ממנו בקשות שונות ובעיקר כי מצא יקדם עובדים ברשות על-פי בקשותיהם, וזאת כדי להרחיב את השפעתם ברשות המיסים.

מצא היה משוכנע שגור וקארשי תרמו למינויו

מהראיות עולה לכאורה שג'קי מצא היה משוכנע כי לפעולות של בן-גור וקארשי הייתה תרומה מהותית למינויו. מצא אכן פעל לאחר מינויו כראש הרשות לקידום ענייניהם של קארשי ובן-גור, וזאת בניגוד לאינטרס הציבורי עליו היה מופקד: הוא מינה וקידם עובדים ברשות בהתאם לדרישותיהם של בן-גור וקארשי; הוא שיתף את בן-גור וקארשי בקבלת החלטות באשר למינוי ולקידום עובדים ברשות; כאשר לא מילא את דרישותיהם של בן-גור וקארשי, הוא פעל להפיס את דעתם בהסברים, בשכנוע, ואף בהתנצלויות ובהבטחות לפיצוי. מצא התערב, לבקשתם של בן-גור וקארשי, התערבות פסולה בתהליכי מינוי, לרבות בהליכי מכרז על-פי דין. בין היתר העביר מסרים למועמדים שסיכנו את בחירת המועמדים מטעמם של קארשי ובן-גור כי עליהם להסיר את מועמדותם.

בנוסף, אפשר מצא לקארשי ובן-גור להודיע לעובדים על קידומם הצפוי או על אי קידומם, לפני מתן הודעה רשמית על כך, כל זאת על-מנת שיוכלו להפגין בפני העובדים את השפעתם ברשות או את מעורבותם במינוי.

בין היתר, אפשר מצא לבן-גור לראיין עובדת רשות המיסים שהייתה מועמדת לקידום. במהלך הראיון יצר בפניה בן-גור מצג שהוא האחראי לקידומה לתפקיד, ובכך ניסה ליצור מחויבות שלה כלפיו. יש לציין כי תפקיד זה, שאליו אכן התמנתה העובדת, הינו תפקיד שבו יש לה השפעה על החלטות בענייני מיסוי של בן-גור עצמו.

מחומר הראיות גם עולה לכאורה כי שני סמנכ"לים של הרשות, שמואל בוברוב וגידי בר זכאי, נציג הרשות בארה"ב, יגאל סער, ומנהל תחום יבוא אישי במכס, יוסי שטיינמיץ, לקחו שוחד מקארשי ו/או מבן גור, ובתמורה הפעילו את השפעתם ברשות המיסים בנושאים שונים לטובת אינטרסים של קארשי ו/או בן-גור.

שולה זקן פעלה בניגוד לאינטרס הציבורי

על-פי החשד, בן-גור וקארשי, שהם אנשי עסקים פרטיים ובעלי אינטרסים ברשות המיסים, נתנו לכאורה שוחד לעובדים ברשות, ובראשם ראש הרשות, שני סמנכ"לים, נציג הרשות בארה"ב ועובדים אחרים.

מחומר הראיות עולה לכאורה, כי השפעתם העצומה של קארשי ובן-גור נבעה, בין היתר, ממחויבותו של ראש הרשות מצא כלפיהם, בשל הבטחתם לפעול לבחירתו לראש הרשות, ובשל היותו של קארשי אחיה של שולה זקן, מנהלת לשכתו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אז עוד שר האוצר וממלא-מקום ראש הממשלה, בתפקידיו השונים עוד מימיו כראש עיריית ירושלים.

מן הפרקליטות נמסר כי על-פי החשד, התנהלותם של בן-גור וקארשי לשם מינויו של מצא וכן מעורבותם במינויים ברשות המיסים בהמשך, התאפשרו, בין היתר, באמצעות שימוש בכוחה ובהשפעתה של שולה זקן, אחותו של קארשי, כמנהלת לשכתו של שר האוצר, ובהמשך - כמנהלת לשכת ראש הממשלה.

מחומר הראיות עולה לכאורה כי לבקשתו של קארשי, הנחתה זקן את מצא כי עליו לפנות בכל הנוגע לאיוש תפקידי סמנכ"ל ברשות המיסים, לאחיה יורם קארשי - שהינו איש עסקים ועסקן פוליטי, זקן הבהירה למצא כי עד שלא "יסגור" את עניין המינויים לשביעות רצונו של אחיה קארשי, היא לא תאפשר לו להיפגש עם השר אולמרט, וכך גם יתר המינויים לתפקידי סמנכ"ל ברשות המיסים לא יקודמו.

על-פי החשד, העדיפה זקן, מנהלת לשכתו של שר האוצר, את האינטרסים שלה ושל אחיה, יורם קארשי, על פני האינטרס הציבורי. בכך עשתה במילוי תפקידה מעשים של הפרת אמונים.

תאריך:  03/07/2008   |   עודכן:  04/07/2008
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מזוז החליט: כתבי אישום נגד שולה זקן, מצא, קארשי ובן גור
תגובות  [ 25 ] מוצגות   [ 24 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מאיר515
3/07/08 12:07
2
יש בית משפט
3/07/08 12:14
3
אורן2222
3/07/08 12:33
4
clift
3/07/08 13:30
5
יוסף הלוי
3/07/08 13:40
6
יויו
3/07/08 13:50
7
דורן
3/07/08 15:04
8
צדק חברתי
3/07/08 16:23
9
מיכל מירושלים
3/07/08 18:03
 
תוכי יוסי
3/07/08 22:23
 
מיכל מירושלים
3/07/08 23:05
 
אחמד זיבי
4/07/08 00:28
10
חץ
3/07/08 21:16
11
שלומי -כלכלן
4/07/08 01:03
12
כל המושחתים משם.
4/07/08 09:10
13
אורן2222
4/07/08 10:41
14
ישמעאל
4/07/08 10:44
15
אורן2222
4/07/08 10:47
16
תחליט כבר
4/07/08 10:59
 
את אולמרט בביצים
4/07/08 23:05
17
שאלה למר מזוז?
4/07/08 17:21
18
מדוע
5/07/08 11:09
19
טברייני
5/07/08 18:13
20
כנסו 333
11/09/08 20:19
פורום: פרשת כרטיס פתוח כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שני מדליונים בני 1,700 שנה, הנושאים סמלים יהודיים, הוחזרו למשפחה פולנית אצילה ונקנו, האחד בידי המוזיאון והשני בידי תורם שהשאיל אותו למוזיאון לתצוגה ארוכה. לא נמסר מה הייתה עלות הרכישה.
03/07/2008  |  מאיה שני  |   חדשות
צה"ל סיים בשבוע האחרון שני תרגילים חטיבתיים גדולים ברמת הגולן.
03/07/2008  |  איציק וולף  |   חדשות
אפשרויות הטיסה הישירה מישראל למיאמי, יעד תיירות מרכזי בחוף המזרחי בארצות הברית יבוטלו החל מחודש ספטמבר השנה. בשל עליית מחירי הדלק החליטה חברת אל-על להפסיק את הטיסות בקו שידע בעבר תחרות עם שתי חברות שביצעו בו טיסות אל-על וטאואר-אייר המנוחה.
03/07/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
מלך ירדן, עבדאללה השני, אינו מסתיר את התלהבותו מהתייקרות מחירי הנפט ומנסה להרגיע את אי-השקט הגובר בממלכתו לנוכח מכירת קרקעות המדינה למשקיעים זרים, במיוחד מארצות המפרץ הפרסי.
03/07/2008  |  עומר כרמון  |   חדשות
קטעי וידאו מזעזעים שפורסמו ברשת מראים אישה אמריקנית הגוססת על רצפת בית חולים בניו-יורק, כשהעובדים והצוות רפואי אינם עוזרים לה במשך יותר משעה.
03/07/2008  |  יפעת גדות  |   חדשות
רשימות נוספות   /   פרשת כרטיס פתוח  /  מי ומי  
בקרוב: כתב אישום יוגש נגד זקן ומצא  /  רותי אברהם
דנינו: איננו עוסקים בעריפת ראשים  /  איציק וולף
שולה זקן חוזרת למשרד ראש הממשלה  /  רותי אברהם
עד הפרקליטות עצמה?  /  פריד אברהם-פריצי
ספסרי הפלילים  /  יואב יצחק
ישראל - "קו-ואדיס"?  /  עו"ד אברהם פכטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il