|
כביש 5710 [צילום: ארכיון Nfc]
|
|
|
|
|
בית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, הורה (18.7.08) לסגור את כביש 5710 המחבר את חבצלת השרון וצוקי ים עם נתניה. בכך קיבל השופט דוד רוזן שהגישו הישובים חבצלת השרון וצוקי הים, באמצעות עו"ד אלעד סטופל ודוד בסון. כדי לאפשר לרשויות להיערך לסגירת הכביש, נתן להן השופט ארכה עד 26 באוקטובר 2008 לביצוע החלטתו.
הכביש משמש קיצור דרך לנכנסים לנתניה מצפון. בעתירה נטען הכביש, שרוחבו 6.5 מטרים בלבד, נסלל בחלקו שלא כחוק, ומהווה מפגע תחבורה קשה ומסכן את המשתמשים בו. הכביש "עמוס" כלי רכב, סואן רוב שעות היממה, והסכנה הנשקפת ממנו לילדים החוצים אותו, ולציבור בכלל, היא משמעותית. השימוש בכביש גם גורם נזק פיסי ואקולוגי לתושבים. המכוניות העוברות בו גורמות רעש ומזהמות את האוויר בפיח.
פרקליטי המועצה האזורית עמק חפר והוועדה המקומית שלה, עורכי הדין שלמה ולדמן ואיתן דוד, שעמדתם הייתה דומה לזו של העותרים, ופרקליטת הוועדה המחוזית מרכז ומשרד התחבורה, עו"ד טל פישמן - לוי, הסכימו עם טענת העותרים כי הכביש נסלל בלא היתר חוקי. על-פי תוכניות בנין עיר זהו שטח המיועד לתכנון עתידי.
סלילת הכביש העוקף - רחוקה
השופט רוזן, כתב בפסק הדין שקיבל את העתירה כי "עצימת עין מהפרת שלטון החוק בתחום אחד, סופה שתביא לזלזול בחוק גם בתחומי חיים אחרים". הוא ציין כי הכביש מצוי בחסות רשויות המדינה, וכי "המדינה היא הראשונה החייבת בשמירת החוק".
השופט הוסיף כי ב-1988 החלו הרשויות לתכנן כביש עוקף, והתוכנית אף קיבלה אישור בשלבים מסוימים, אך כל הצדדים מסכימים שסלילתו תושלם, אם בכלל, רק בעוד כמה שנים, ואין הם סוברים שניתן להכשיר בינתיים את הכביש הקיים. לפיכך, גם לא נעשה עד היום ניסיון להכשירו.
השופט חייב את הוועדה המחוזית ומשרד התחבורה לשלם לעותרים הוצאות משפט בסך 25 אלף שקל.