סין אומרת כי מספר משתמשי האינטרנט בתחומה הגיע ביוני 2008 ל-253 מיליון, ובכך עברה את ארה"ב כשוק האינטרנט הגדול בעולם.
העיתון "ניו-יורק טייס" מוסר כי האומדן, המתבסס על סקר טלפוני ארצי, פורסם מטעם מרכז הסיני למידע על רשת האינטרנט בבייג'ין. הוא מלמד על גאות עצומה בשימוש באינטרנט בסין בשנים החולפות, במיוחד בקרב צעירים. בשנה שחלפה קפץ מספר גולשי האינטרנט בסין ביותר מ-50%, כלומר ב-90 מיליון, מסר המרכז, השייך לאקדמיה למדעים של סין, גוף בפיקוח ממשלתי. המספר החדש מהווה רק 19% מאוכלוסיית סין, והדבר רק מדגיש את פוטנציאל הצמיחה.
לעומת זאת, כ-220 מיליון אמריקנים, שהם כ-70% מהאוכלוסיה גולשים ברשת. אחוזים גבוהים דומים קיימים בדרום קוריאה וביפן.
תכנים פוליטיים באתרי האינטרנט בתוך סין מצונזרים בקפדנות, האתרים הזרים הפועלים בה הוכפפו להגבלות. אבל המשחקים באינטרנט, הבלוגים, הרשתות החברתיות ואתרי הבידור פופולריים מאד בקרב הצעירים בסין.
סקר מלמד כי כ-70% מגולשי האינטרנט בסין הם בני 30 או פחות, וכי במחצית הראשונה של 2008, היו תלמידי תיכון הקבוצה הגדולה ביותר בקרב כלל המצטרפים החדשים, כ-39 מתוך 49 מיליון באותה תקופה.
גאות גם בפרסום און-ליין
יחד עם הגאות בגלישה, יש בסין שגשוג בענף הפרסום באינטרנט. חברת ההשקעות האמריקנית "מורגן סטנלי" אומרת כי הפרסום און-ליין בסין גדל בקצב של 70-60% לשנה. על-פי התחזית, ישתכם השוק בסוף 2008 ב-1.7 מיליארד דולר.
חברות האינטרנט הסיניות הגדולות ביותר הן ביידו, סינה, טנסנט ועליבאבא. הביצועים העסקיים של אתריהן עולים במקרים רבים על אלה של ענקי האינטרנט האמריקניים הפועלים בסין, גוגל, יאהו ואי-ביי.
חברת ביידו, למשל, הודיעה השבוע כי הרווח שלה הנקי שלה ברבעון השני של 2008 קפץ ב-81%. בתקופה זו החזיקה ביידו ב-63% משוק מנועי החיפוש של סין, לעומת 26% של גוגל. יאהו פיגר בהרבה אחריהן.
שווי השוק של טנסט, אתר פופולרי של רשת חברתית ומשחקים, מסתכם כיום ב-15 מיליארד דולר, ובכך הוא נחשב לאחד מחברות האינטרנט היקרות ביותר. לשם השוואה, נאמד ערך השוק של אמזון ב-30 מיליארד דולר.
אחת מאמות המידה לצמיחת האינטרנט בסין, ותפקידיו החברתיים והבידוריים, היא הפופולריות של הבלוגים. הבלוגרית הפופולרית ביותר בסין, השחקנית שו ג'ינגלאי, משכה בשנים האחרונות יותר מ-174 מיליון מבקרים. לדברי חברת סינה, 11 בלוגרים אחרים משכו יותר מ-100 מיליון גולשים.
הפופולריות של האינטרנט מהווה לעתים אתגר קשה לממשלת סין. ההימורים באינטרנט, בפורנוגרפיה, סרטוני המחאה וההתמכרות לגלישה אילצו את הממשלה לצאת למבצעים לדיכוי מה שהיא מכנה פשעים. אבל האינטרנט מאפשר לממשלה גם לצאת נגד כלי תקשורת זרים או חברות זרות, כמו למשל אחרי המהומות בטיבט השנה.