|
מהלומה אישית למנכ"ל התע"א, יצחק ניסן - שהיה בעבר מנהל מפעל הלוויינים
|
|
|
|
|
מנכ"ל חלל, דוד פולק. אל"מ מחיל האוויר שליווה את כל פרויקט לווייני "עמוס"
|
|
|
|
"עמוס 3" - דקות לפני שיגורו לחלל מקזחסטן
|
|
|
|
|
חברת חלל תקשורת, מפעילת לווייני תקשורת מסדרת "עמוס", החליטה לסיים את הקשר העסקי עם התעשיה האווירית לרכישת לוויינים חדשים. את הלוויינים "עמוס 1", "עמוס 2", "עמוס 3" ו-"עמוס 4" ייצרה עבורה התעשיה האווירית, במפעל מב"ת. Nfc מציין כי המהלך נחשב למפתיע על-רקע העובדה שהתע"א היא שותפה בחברת חלל בשיעור של 20%, לצד בעלת השליטה יורוקום.
חלל חתמה על הסכם לרכישת "עמוס 5" עם חברת Reshetnevטכנולוגיות לוויינים מרוסיה. כמו בכל סדרת הלוויינים - החברה מתכננת לעשות שימוש בלוויין הבא למתן שירותי תקשורת לוויינית על-ידי שיווק והחכרת מקטעי החלל שבלוויין. כעת פועלים 3 לוויינים, והרביעי ישוגר בהמשך.
לפי ההסכם, הספק הרוסי ייצר עבור החברה את הלוויין "עמוס 5" וימסור אותו לבעלותה במסלול, במיקום ולאחר סיום הבדיקות במסלול, לא יאוחר מסוף מרס 2011. היא תשלם עבור הפיתוח והשיגור 157 מיליון דולר. אורך חיי הלוויין צפוי להיות 15 שנה, כאשר לפחות 14 מהן ניתנות לביטוח. בכוונת החברה לרכוש ביטוח לשיגור הלוויין ולשהותו במסלול שאינו כלול במחיר הרכישה.
חלל תשלם מקדמה של כ-30 מיליון דולר עד 31 באוגוסט השנה, והיתרה תשולם בהתאם "לאבני דרך" המותנות בביצוע הפרויקט עד להשלמתה בעת קבלתו הסופית של הלוויין במסלול. סכומים "לא מהותיים", ישולמו מדי שנה תמורת התמיכה לתפעול הלוויין במסלול.
איחור במסירת הלוויין לחברה, שלא עקב סיבה הנעוצה בה, יקנה לה את הזכות להפחתת מחיר בהתאם לנוסחה שנקבעה - או אף לביטול והשבה, אם האיחור חורג מעבר למועדים שהוסכמו כזכות ביטול ההסכם עד למועד השיגור. מקורות המימון להסכם רכישת "עמוס 5" יהיו בגיוס המימון הנדרש ממקורות מימון שונים, לרבות מהציבור או מגופים מוסדיים או מבנקים בישראל או בחו"ל - במהלך תקופת בניית הלוויין.
לגבי ביטול הסכם רכישת "עמוס 5" עד לשיגור והזכות לעצור את ייצור הלוויין עד למועד השיגור, לחלל הזכות לבטל ההסכם מחמת הפרתו ע"י הספק אשר לא נובעת מסיבה הנעוצה בחברה או בכוח עליון, בין השאר אם לצדדים יהיה ברור כי הלוויין לא יימסר לחברה לאחר השלמה מוצלחת של בדיקותיו במסלול מסיבה שהיא באחריות הספק, וזאת יותר ממספר חודשים שסוכם לאחר מועד המסירה המתוכנן.
כמו-כן, גם במקרה של ליקויים בלוויין שייתגלו בבדיקות הקרקעיות שלפני השיגור ואשר לא יתוקנו על-ידי הספק, מעבר להיקף ליקויים שנקבע, וכן במקרה של איחורים באספקתו - תהיה
חלל זכאית לבטל את ההסכם. היא תהיה גם זכאית לקבל בחזרה את הכספים ששולמו על ידה, בצירוף ריבית. בנוסף לזכויות החברה לביטול ההסכם עקב הפרתו עד לשיגור, לחברה זכות לבטל את ההסכם עד למועד שהוסכם "מטעמי נוחות", ובמקרה זה בהתאם לבחירת הספק, תשלים החברה את התשלומים המגיעים לספק עבור העבודה שביצע - בצירוף אחוז רווח מוסכם.
מרגע שיגור הלוויין ולאחריו, לא תהיה חלל רשאית לבטל את ההסכם בשל הפרתו מצד הספק, לרבות במקרה של אובדן מוחלט של הלוויין, נזק וכדומה - והיא תסתייע רק בתקבולים
מהביטוח. לספק עצמו יש הזכות לעצור את ייצור הלוויין במקרה של פיגור בתשלום עד לביצועו, וכן לבטל את ההסכם מחמת הפרתו על-ידי חלל - אם החברה נמצאת בפיגור של תשלום כלשהו העולה על תקופה שנקבעה, אם ניתנה לחלל הודעה מוקדמת, ואם היא לא תיקנה את ההפרה. תוקף ההסכם הותנה במספר תנאים מתלים, כולל תשלום המקדמה, חתימה על מספר הסכמים הקשורים לעסקה וקבלת אישורים שונים. אם לא יושלמו תנאים אלה עד ל-30 בספטמבר ההסכם יבוטל אלא אם יוסכם אחרת.
הנהלת התעשיה האווירית מסרה כי אינה מעוניינת להגיב על הידיעה.