|
אליטליה. פושטת רגל [צילום: AP]
|
|
|
|
|
חברת התעופה האיטלקית פושטת הרגל, פרסמה (יום ג', 23.9.08) מודעות בארבעה מעיתוני איטליה ובריטניה המציעות אותה, או כל חלק שלה, למכירה. הפרסום, המתפרש במילנו כצעד ייאוש, בא לאחר שקבוצת המשקיעים האיטלקים הודיעו (יום ב', 22.9.08) רשמית שהם מבטלים את הצעתם לרכוש את נכסיה הרווחיים של החברה.
זהו ניסיון הנפל השלישי למכור את החברה הכושלת בתוך פחות משנתיים, שבהן עשו שתי ממשלות של איטליה מאמצים לקיים הבטחה שניתנה לפני ארבע שנים לאיחוד האירופי להפריט את חברת התעופה הלאומית.
אליטליה מבקשת "ממי שיוכל לערוב להמשכיותו, בטווח הבינוני, של שירות התחבורה האווירית להגיש את הצעותיו", נאמר במודעה שפורסמה בעיתונים האיטלקיים קוריירה דלה סרה, איל סולה 24 אורה ולה רפובליקה, ובעיתון הכלכלי הלונדוני פייננשל טיימס. כמו-כן פורסמה המודעה באתר האינטרנט של אליטליה. היא דוחקת בקונים פוטנציאליים להביא בחשבון את דחיפותו של הצורך בעסקה.
המנהל המיוחד של אליטליה, שהתמנה לאחר שהוכרזה החברה הלאומית פושטת רגל ב-29 באוגוסט, אמר כי השעון שלה יחדל לתקתק ב-1 באוקטובר. ואולם שלטונות התעופה האזרחית של איטליה רמזו כי יתכן שזה יתרחש מוקדם יותר. "הייתי אומר שנותר לנו זמן עד סוף השבוע, ואולי עד יום ג' הבא, כלומר 30 בספטמבר הוא המועד האחרון האפשרי", אמר (יום ב', 22.9.08) המנהל המיוחד אוגוסטו פנטוצי לכתבים ברומא. הוא הודה כי סיכויי החברה לשרוד קלושים. אין סיכויי הצלה בתוך זמן סביר, אמר.
ממשלת איטליה כבר הבהירה כי הצעתה לקבוצת המשקיעים האיטלקים, בראשותו של רוברטו קולנינו, מנכ"ל יצרנית הקטנועים פיאג'יו, היא הסיכוי הטוב האחרון להחייאת החברה. הקבוצה התחייבה להזרים לחברה פושטת הרגל 1.4 מיליארד דולר, להיפטר מנכסים לא רווחיים ולמזג את השאר עם החברה השנייה בגודלה באיטליה, אייר 1. אבל העסקה, כמו הניסיון הקודם של אייר פרנס-קלמ באביב שעבר לרכוש את אליטליה, בוטל בגלל התנגדות האיגודים המקצועיים.
מעקב יומיומי אחרי בטיחות הטיסות
שר העבודה של איטליה, מאוריציו קוני, שב ואמר (יום ב', 22.9.08) כי כל חברות התעופה הגדולות של אירופה שיכלו להיות קונים פוטנציאליים, אמרו: לא, תודה. בתוך כך, הזהירו שלטונות התעופה של איטליה כי הם עשויים לקרקע את אליטליה בתוך ימים אם לא תושג עסקה למכירתה.
ביום ה', יצטרך מנהל פשיטת הרגל של אליטליה להתייצב עם תוכנית אמינה כדי למנוע את השעיית רישיון התעופה שלה או ביטולו, אמר ויטו ריג'יו, ראש רשות התעופה האיטלקית בתום פגישה עם פנטוצי. בדיקת התוכנית תימשך עוד יומיים-שלושה, אמר ריג'יו.
בהודעה שפורסמה לאחר מכן, הדגישה רשות התעופה כי התוכנית חייבת להיות ריאלית. הרשות גם מסרה כי היא עוקבת אחרי מצב הבטיחות מטוסי החברה מדי יום ביומו. הרשות רוצה לוודא שאליטליה יכולה למלא את דרישות האיחוד האירופי, ובכלל זה החזקה במזומנים המבטיחים רכישת דלק, תחזוקה ובטיחות. לדברי הרשות, פנטוצי עצמו עשוי לבקש את הפסקת הטיסות אם לא תתממש עסקה קונקרטית.
לפי שעה, הטיסות יוצאות כסדרן, המצב הפיננסי קשה אך אנו מתינים עד השבוע הבא קודם שנחליט, אמר פנטוצי לחדשות הטלוויזיה של אי-פי. הוא הוסיף כי המשכורות שתשתלם החברה ב-27 בספטמבר יחסלו את רוב המזומנים שנותרו לחברה.