כ-60 מפעלי תעשיה וכ-150 חברות סטארט-אפ נסגרו במהלך שנת 2002. כך מסר עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים בכנס השנתי של איגוד תעשיות הרהיטים, בהסתמכו על בדיקה שערכה התאחדות התעשיינים.
בנוסף על-כך, כ-90 מפעלים אחרים וכ-150 חברות סטארט-אפ מצויים בסכנת סגירה בשנת 2003. מדובר בעיקר במפעלים קטנים בתחום המתכת והחשמל, הטקסטיל, הרהיטים, העורות, תשומות בניה ומוצרי נייר.
כדי לצמצם את המשבר בתעשיה ובמשק מחד, ולהביא לגידול במספר המועסקים מאידך, קורא טירה לממשלה החדשה שתקום להקים מנגנון תפעולי להבטחת ביצוע ההשקעות בתשתית במתכונת של משרד משנה, בכפיפות למשרד ראש הממשלה, שבראשו יעמוד שר. אל השר תהיה כפופה חברה פרטית לתכנון ולביצוע ההשקעות בפרוייקטים.
מנגנון זה, אומר טירה, יבטיח הוצאתם לפועל של הפרוייקטים המתוכננים מדי שנה, הן במימון תקציבי והן באמצעות המגזר הפרטי - B.O.T ו- P.F.I. מנגנון זה יבטיח הסרתם של חסמים בירוקרטיים מחד, והסרת חסמים להשתלבותם של המשקיעים המוסדיים מאידך. זאת, על-מנת שהפרוייקטים לא ישארו "על הנייר" בלבד, כפי שארע לגבי חלק גדול מהפרוייקטים המופיעים בספר התקציב ל-2002, אלא יבוצעו בפועל.
נשיא התאחדות התעשיינים הביע פליאה מדוע מתמהמה החשב הכללי באוצר, ניר גלעד עם חקיקת חוק חובת המכרזים. חוק האמור להבטיח כי תקציב התשתיות הענקי לא יבוזבז על יבוא אבטלה. לא תהיה הזדמנות שניה שכן אין משאבים, אמר טירה.
טירה ציין, כי בשל הפיגור הגדול שנפתח ביננו לבין מדינות המערב, בכל הקשור להשקעות בתשתית, יש צורך בהאצה משמעותית של ההשקעות בתחומים אלו. נשיא התאחדות התעשיינים מעריך כי בינינו לבין מדינות המערב נפתח פער של עשרות מיליארדי שקלים בתחום התשתיות. בתחום הכבישים בלבד קיים פער של כ-50 מיליארדי ש"ח, אומר טירה.
הוא סבור כי על-מנת להדביק את הפיגור הקיים בינינו לבין המערב בתשתיות, ב-5 השנים הקרובות, יש צורך בתוספת שנתית של יותר מ-20 מיליארד ש"ח להשקעה בתשתיות בכבישים, רכבות, נמלי ים ואויר, מים, ביוב, חשמל ועוד. (למעלה מהכפלה של ההשקעה בפועל כיום).
מתוך כך, 10 מיליארד ש"ח לשנה יש להשקיע בתשתית הכבישים - כלומר 3% תוצר מדי שנה.
הוא הדגיש כי כל השקעה של 10 מיליארד ש"ח בתחום התשתיות, מוסיפה כ-1.6% תוצר. כלומר, תוספת של כ-32 אלף מועסקים.
יצויין כי בשנת 2001 יצאו אל הפועל בישראל השקעות תשתית בהיקף של 15.5 מיליארדי ש"ח, המהווים 3.3% תוצר (ממקורות תקציביים ופרטיים). ההשקעה בכבישים הסתכמה אשתקד בכ-4 מיליארד ש"ח, כ-0.9% תוצר - זאת בהשוואה לשיעור ההשקעה המקובל במדינות המערב - 1.1% תוצר.