|
בואינג. שביתה [צילום: אתר בואינג]
|
|
|
|
|
המשא-ומתן לסיום השביתה במפעלי ההרכבה של יצרנית המטוסים בואינג, הנמשכת זה השבוע החמישי, נכשל (יום ג', 14.10.08). הנהלת בואינג מסרה כי הסוגייה המכרעת היא "תחרותיות לטווח ארוך". מנהיג איגוד המכונאים המייצג את עובדי ההרכבה השובתים מסר כי "אנחנו נדרשים לוותר על משרות של חברנו".
השיחות בין שני הצדדים התחדשו ביום א' בראשונה מאז פתחו בשביתה ב-6 בספטמבר 27,000 העובדים במפעלי ההרכבה של מטוסי הנוסעים, במדינות וושינגטון, אורגון וקנזס, על סוגיות כגון ביטחון התעסוקה, שכר, הטבות פרישה וביטוח בריאות.
סגן נשיא בואינג למשאבי אנוש, דאג קייט, המייצג את החברה במשא-ומתן, אמר כי החברה מאוכזבת מהפסקתו. "אנחנו רוצים לסיים את השביתה הזאת כך שהעובדים יוכלו לשוב לעבודתם, אך איננו מוכנים להקריב את יכולתנו לשפר את הפריון ואת התחרותיות שלנו לטווח ארוך בעבור הסכם", נאמר בהודעה שפרסם קייט.
נשיא האיגוד הבינלאומי של המכונאים ועובדי תעשיית התעופה והחלל, טום באפנברג'ר, אמר כי המחלוקת שבגללה נכשלו השיחות הייתה "על העתיד". הודעה חריפה יותר שפרסם נציג אחר של העובדים, טום ורובלבסקי, תלתה את האשמה במחלוקת על ביטחון התעסוקה ועל מיקור חוץ של עבודות בבואינג.
הצדדים לא קבעו מועד לחידוש המשא-ומתן, לאחר שמתווך פדרלי הפסיק אותו ביום ב'. אנליסטים אומרים כי בואינג מפסידה בכל יום שביתה יותר מ-100 מיליון דולר מעיכוב הכנסות, וסך ההפסד כבר מתקרב ל-4 מיליארד דולר.
מטוס 787 לא יימסר בזמן ללקוחות
פקידי האיגוד המקצועי אמרו כי חבריהם צריכים לקבל לפחות את הזכות להתנגד להעברת עבודות שהם עושים זה שנים, לקבלני משנה מחוץ לחברה. הם מציינים את הקשיים שגרמו קבלני המשנה, ובעיקר עיכובים חוזרים ונשנים בניסוי ובמסירה של המטוס החדש 787, הרבה לפני שהחלה השביתה.
השביתה עיכבה עוד יותר את התוכנית, וכמעט חיסלה כל סיכוי לטיסת מבחן של המטוס החדש ברבעון האחרון של 2008, כפי שתוכנן. בשל כך תתעכב עוד יותר אספקת המטוס החדש ללקוחות, המחכים לו בכיליון עיניים, משום שהוא חסכוני בדלק ומתקדם מבחינה טכנולוגית.
בשביתה הקודמת בבואינג שנמשכה 25 יום ב-2005, מסרה החברה ללקוחותיה שלושה מטוסים בלבד והחמיצה את מועדי המסירה של כ-25 הזמנות. בסופו של דבר הושג אז הסכם על השארת ביטוח הבריאות הקיים.
על אף המשבר הכלכלי בארה"ב השנה, טען מנכ"ל בואינג ג'יימס מק'נרני, כי ההזמנות לתוצרת החברה ל-8-7 שנים נותרו איתנות. בואינג העבירה ללקוחות בספטמבר, לאחר שהחלה השביתה, 10 מטוסים, שהרכבתם הושלמה עוד לפני השביתה, אך לא מסרה ללקוחות 30 משלוחים.
חברי האיגוד מקבלים, לפי שעה, 150 דולר לשבוע דמי שביתה, פחות משביעית המשכורת החודשית הממוצעת שלהם מבואינג. באפנברג'ר מסר כי תשלומים אלה באים מקרן שביתה בסך 140 מיליון דולר, הממשיכה לקבל הכנסות מחברי האיגוד שאינם שובתים, ומסוגלת להחזיק מעמד 6-5 חודשים.