|
נגמרה השביתה [צילום: אתר בואינג]
|
|
|
|
|
יצרנית המטוסים האמריקנית בואינג באה (יום ג', 28.10.08) לידי הסכם זמני ל-4 שנים עם האיגוד המקצועי של העובדים במפעלי ההרכבה של מטוסי הנוסעים, שיסיים את השביתה הנמשכת מאז 6 בספטמבר במפעלים אלה. כך מוסרת סוכנות אי-פי מפי שני הצדדים. ההסכם הוא לארבע שנים, ולדברי הצדדים יגדיל את ביטחון התעסוקה של העובדים.
פרנסיס לרקין, דובר מטעם האיגוד המקצועי, הקרוי האיגוד הבינלאומי של המכונאים ועובדי תעשיית התעופה והחלל, אמר לכתב אי-פי כי ההסכם הושג ביום החמישי של המשא-ומתן שהתחדש בתיווכו של הממשל ושירות הגישור הפדרלי בוושינגטון, בתום 52 ימי שביתה.
אנליסטים מעריכים כי השביתה עלתה ליצרנית המטוסים המסחריים השנייה בגדולה בעולם 100 מיליון דולר ליום מעיכוב הכנסות וייצור של דור המטוסים הבא, שהזמינו חברות תעופה רבות בעולם והן מצפות לו בכיליון עיניים.
בהודעה לעיתונות, מסר נשיא חטיבת המטוסים המסחריים של בואינג סקוט קרסון כי ההסכם "גומל למעסיקים על תרומתם להצלחתנו אך שומר על יכולתנו להתחרות".
דובר בואינג טים הילי אמר כי ההסכם כולל רמות שונות של שינויים בכל שלושת מרכיביו הנוגעים למיקור חוץ, לדרישות האיגוד לעבודה לפני מסירתה למיקור חוץ, ולעבודות תחזוקה. הילי אמר כי כבר בשבת הושג הסכם על הבטחת מקומות העבודה, והיומיים שחלפו יוחדו לסוגיות כלכליות.
ביטחון בעבודה
בשבוע שעבר מסרה הנהלת בואינג, היושבת בשיקגו, כי אלמלא השביתה הייתה מוסרת כבר ברבעון השלישי של השנה 119 מטוסים חדשים ללקוחות, אך במקום זה מסרה רק 84 מטוסים.
בהודעה שפרסם האיגוד המקצועי לעיתונות, נאמר כי ההסכם הזמני "מספק ביטחון בעבודה לכל חבריו ומגביל את כמות העבודה שתועבר לקבלני משנה". האיגוד מיצג 25,000 עובדים בסיאטל שבמדינת וושינגטון ובסביבתה, 1,500 בגרישם שבמדינת אורגן ו-750 בוויצ'יטה שבמדינת קנזס. "אני סבור שטיפלנו בכל הדאגות העיקריות שהיו לחברינו", אמר נשיא האיגוד טום באפנברג'ר לכתב אי-פי.
נציגי האיגוד למשא-ומתן אישרו פה אחד את ההסכם והוא יוגש להצבעת אשרור של חברי האיגוד בתוך 5-3 ימים. לאשרור דרוש רוב פשוט.
השביתה החלה שלושה ימים לאחר שהאיגוד דחה את הצעתה האחרונה של הנהלת בואינג, ולאחר ש-87% מהעובדים הצביעו בעד השבתת העבודה. ב-13 באוקטובר התפוצץ ניסיון משא-ומתן שנמשך יומיים.
עיכוב של שנה באספקת 787
השביתה הנוכחית היא הרביעית במפעלי ההרכבה בתוך כ-20 שנה. האיגוד השבית את מפעלי בואינג ל-69 יום ב-1995 ול-48 יום ב-1989. בשביתה ב-1995 דחו העובדים הנזעמים בהצבעה את ההסכם שהשיגו מנהיגיהם, ולאחר מכן אישרו הסכם משופר.
סיום השביתה יחזיר את מוקד תשומת הלב למטוס הנוסעים החדש של בואינג 787. עד כה הזמינו 58 לקוחות של בואינג 895 מטוסים כאלה, שהם חסכוניים בדלק בזכות רכיביהם העשויים מסיב פחם קל יחסית.
עוד לפני תחילת השביתה היו עיכובים ממושכים בתחילת הייצור בגלל תקלות בשרשרת האספקה. בואינג איבדה אמינות, וצפויים לה הפסדים של מיליארדי דולרים מתוספת עלויות ומסעיפי עונש על הפרת חוזה, עקב שלושה עיכובים במסירה המתוכננת של מטוסי 787 ללקוחות, שכבר גרמו לאיחור של שנה לעומת המתוכנן.