בשנת 2002 נמסרו בישראל כ-134 אלף מכוניות חדשות - נתון המבטא ירידה של 18%, לעומת השנה שעברה (בה נימכרו למעלה מ-163 אלף מכוניות חדשות).
המצב הכללי פסח על חלק מהייבואנים, חלקם נפגע קשה פחות, חלקם אף הציג תוצאות משופרות. כך עולה מדוח איגוד יבואני הרכב, הכולל את מרבית המכוניות החדשות הנמכרות בארץ.
"רכישת רכב חדש הינה חוויה מיוחדת, הדורשת מצב רוח מתאים", אומרים יבואני הרכב, ומסבירים בכך את הירידה ברמת המכירות שנרשמה בשוק הפרטי.
השוק המוסדי, שוק ציי הרכב הגדולים, רשם ירידה משמעותית אף יותר, שכן הוא הושפע מהשינויים בשערי המט"ח, ממצבן הכלכלי הקשה של חברות ההיי-טק, ומהציפיות להחמרת המצב הכלכלי עוד יותר, לפחות בתקופה הקרובה.
מסתבר, כי במצב המאוד ייחודי שנוצר בשנה החולפת, ניכרה השפעה שונה לחלוטין על סוכנויות הרכב השונות. הנתונים עוסקים במותגים, אך צרופי המספרים מעידים כי הגורם האנושי העומד מאחורי המכוניות הוא הקובע. מרבית הדגמים, יש לזכור, הינם מאיכות מעולה.
חברת דלק מוטורס - יבואנית מאזדה ופורד - המשיכה גם השנה להיות הגורם הבכיר בשוק הרכב הישראלי, תודות למכירת קרוב ל-25 אלף מכוניות חדשות. צוות ניהולי בכיר של קבוצת מוחות מתמחה, בראשות מנכ"ל בודד בצמרת, מוכיח את שליטתו החד-משמעית בשוק הכל כך קשה. המכירות ירדו בכ-8%, ובשנה הקרובה, עם דגם 323 (לנטיס?) חדשה, המשחק יהיה מעניין עוד יותר.
חברת דוד לובינסקי - יבואנית פיז'ו וסיטרואן, זוקפת לזכותה התקרבות מרשימה למובילה בטבלה, עם כ-20 אלף מכוניות, נתון המעיד על ירידה של יותר מ-2% במכירות. הפיז'ו מדגם 206 השומרת לאחר שנים על מראה צעיר, ממשיכה גם להחזיק חלק ניכר מאוד מכלל המכירות. ללובינסקי, יש לזכור, אין נציגות של רכב יפני, והיא על טהרת הייצור האירופי.
במקום השלישי ניצבת חברת צ'מפיון מוטורס עם 15,679 מכוניות, ממיגוון מותגים ומקורות יבוא: פולקסווגן הגרמנית בעיקר, סיאט הספרדית, אודי הגרמנית היוקרתית וסקודה הצ'כית. הנציג הישראלי של אחד היצרנים המתפתחים בעולם, סבל השנה מצלילה במכירות בארץ: כלל מותגי הקבוצה מכרו השנה כעשרת אלפים מכוניות פחות מבשנה שעברה, ירידה של קרוב ל-40% (!) במכירות.
מנכ"ל דלק אמר, כי רק שתי חברות ממש מוכרות מכוניות בארץ, ואינן מוסרות אותן סתם כך (?...), הראשונה הינה חברתו כמובן, וכשנייה החמיא לטויוטה. ואכן, יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, מכרה השנה 13,707 מכוניות, כאלפיים מכוניות יותר מבשנה שעברה. ההצלחה מחוייבת כמובן בעיקר לקורולה החדשה, ובעיקר לתצורת 4 הדלתות המגיעה מטורקיה, אך איש לא יוכל לזלזל בכוחם של הבעלים, גורג' חורש ועזרא דגמי, בעלי היחסים המאוד מיוחדים בקרב הנהלת טויוטה הקשוחה ביפן. כ-17% של עלייה במכירות טויוטה בישראל, יזכו מן הסתם לערכה רבה בטוקיו.
קבוצת קרסו שבמקום הרביעי, תתקשה להציג גאווה דומה בחו"ל. מכירות הקבוצה ירדו בכשליש לעומת השנה שעברה, על אף מיגוון דגמים מרשים הן מרנו הצרפתית והן מניסן היפנית. סך המכירות - כ-13,000, ונימכרו פי 3 מכונית מסוג רנו, מאשר מתוצרת ניסאן.
גם המצב בכלמוביל - כלמוטור, אינו מרשים. כל מותגי החברה גם יחד, מכרו רק כתריסר אלפי מכוניות וירדה של כ-30% לעומתה שנה שעברה. מרצדס (כאלף יחידות), מיצובישי (כ-4,500), סמארט החדשה (47), ובעלי החברה חבים תודה מיוחדת למנכ"ל חטיבת יונדאי, דן שביט, אשר בצרוף עם דגם מצליח מאוד מסוג גץ, הצליחו להוסיף כ-6,500 יחידות לטבלת המכירות.
UMI שבמקום השביעי, רשמה ירידה של כ-14 אחוז במכירות סך דיגמי קונצרן GM העולמי, סמל"ת הצליחה לגבור עליה עם ירידה של כ-17% במכירות פיאט, ואילו חברת מאיר נשמרה פחות או יותר יציבה, עם כ-5,200 הונדה, ושליטה בשוק היוקרה תודות ל-1,337 וולוו ועוד 50 יגואר.
יותר מבכל סוכנות אחרת, חזק הגורם האנושי בקמור רכב, יבואנית מכונית היוקרה ב.מ.וו. הגרמנית. למרות כל הסיבות והתרוצים, השפל הכלכלי והמצב הבטחוני, מכרה ב.מ.וו ישראל 1,017 מכוניות - כ-25% יותר מכוניות לעומת השנה שעברה. אפילו במכירות סדרה 7 הנימכרת במחיר המתחיל בחצי מיליון שקלים, נרשמה עליה. כ-150 יחידות של מכונית הדגל הכלל עולמית נימכרו ב-2002, יותר מבכל מדינה האחרת באזור אליו משתייכת ישראל. כיוון שכך, אחת המשלחות הזרות היחידות שהגיעה השנה מתעשיית הרכב בחו"ל לישראל, היתה משלחת מנהלים ממינכן, שבאה לעשות כבוד לאיש אחד, דני ברנר.
בשנה הבאה ישתפרו ללא ספק גם הסוגרים את הטבלה: סוכנות סובארו של גז זאבי בניהולם של יונתן ולד וישראל פלדמן, עוד תוכיח ששילוב של מכונית מוצלחת ומנהלים שכירים טובים, הינו שילוב מנצח.
חברת המזרח, כרגע סוכנות רובר בלבד, תוכיח כי היא יודעת לעשות עוד הרבה עסקים, מעבר לאלה שהיא עושה כיום בהצלחה ובחשאיות מובנת: החברה מתמחה כעת בשיווק כלי רכב ממוגנים, ובשנה הבאה כך הכל מקווים, יהפכו כלים אלה להסטוריה מוטורית כמו שרידי המשוריינים שבשער הגיא.
לשנה הבאה - בדייהו GM הבנוייה.