|
לקבל תמונה אמיתית של המחיר
|
|
|
|
|
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה (יום ב', 10.11.08) תוספת לתקנות השילוט החדשות בתחנות התדלוק, המעגנת את פרסום עמלת התדלוק בשעות הלילה, בשבתות ובחגים.
לפני כחמישה חודשים אישרה ועדת הכלכלה תקנות חדשות הקובעות את אופן פרסום המחירים בתחנות הדלק. התקנות החדשות נועדו להוביל להצגת מחירים סופיים וברורים לצרכנים באופן שיפסיק את הטעיית הצרכנים לגבי הנחות ממחירי הבנזין והסולר, וכן יאפשר השוואה אמיתית בין המחירים בתחנות הדלק.
מרבית התקנות כבר אושרו בוועדת הכלכלה, אולם בעקבות דרישה של משרד המשפטים לאישור גדלי הגופנים בשלטים בחקיקה משנית, הגיעו התקנות לאישור מחדש בוועדה. בתקנות שהובאו מחדש לאישור, הוסף סעיף חדש: פרסום גובה עמלת התדלוק בלילות, בשבתות וחגים. העמלה תפורסם לצד סמליל של כוכב בהיר (בצבעים לבן או צהוב) בתוך עיגול כהה (שחור או כחול כהה). האישור עבר על אף התנגדות של חברות הדלק הגדולות.
בעיה של חוסר מודעות צרכנית
"צרכנים רבים כלל אינם מודעים לעמלת התדלוק המיוחדת", אומר חן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק במשרד התשתיות הלאומיות, "מדובר בעמלה שתחנת הדלק יכולה לגבות על תדלוק בשירות מלא בלבד. העמלה שונה מתחנה לתחנה, היא אינה מוגבלת ומטרתה לממן את התשלום עבור העובד בשעות בהן יקר יותר להעסיקו".
מבדיקה שערך משרד התשתיות בשנת 2005 עלה כי כ-50% מתחנות הדלק בארץ גובות עמלה זו. נוסח התקנות גובש על בסיס עבודת הכנה של מינהל הדלק, שהחלה עוד קודם השלמת החקיקה, וכללה התייעצויות עם חברות הדלק וסיור בתחנות תדלוק, היוועצות במומחה לאופטומטריה, לצורך קביעת נראות האותיות (גודלן, צבען, מימדן וכיו"ב) והתייעצות עם משרדי הממשלה הרלוונטיים.
שר התשתיות הלאומיות, בנימין בן-אליעזר, התייחס לתקנות אלו בכללותן: "מטרת תקנות השילוט היא לאפשר לצרכן לדעת מראש את מלוא המחיר אותו ישלם. עמלת תדלוק הלילה הינה גורם המשפיע על המחיר הסופי אותו משלם הצרכן, ועל כן חשוב שתפורסם כראוי על-מנת לאפשר לצרכן להשוות ולגבש החלטה מושכלת לפני כניסתו לתחנה תוך שקיפות מלאה".