|
המנכ"לים מיכאליס ומאיירהובר [צילום: AP]
|
|
|
|
|
ממשלת אוסטריה הסכימה (יום ו', 5.12.08) למכור את חברת התעופה הלאומית לחברת התעופה הגרמנית לופטהנזה. החברה הממוזגת תהיה חברת התעופה הגדולה ביותר באירופה.
העסקה עם לופטהנזה היא חלק ממגמה של מיזוגים ורכישות בענף התעופה העולמי, עקב צניחת הביקוש לטיסות ומחירי הדלק הגבוהים. המצב הקשה בענף גרם השנה להתמוטטות של 30 חברות תעופה.
חברת התעופה הבריטית בריטיש איירוייז דיווחה השבוע על משא-ומתן בדבר מיזוג עם חברת התעופה האוסטרלית קוונטס וחברת התעופה ריאנאייר חידשה את הצעתה לרכוש את המתחרה האירית אייר לינגוס.
ממשלת אוסטריה הביעה הסכמה למכור את חלקה בחברת אוסטריאן איירליינס, המסתכם ב-41.6%, ללופטהנזה, במחיר סמלי של 336,000 אירו. לופטהנזה תשלם עוד 162 מיליון אירו בתוך שלוש שנים, בהתאם לרווחים. במסגרת העסקה תיתן ממשלת אוסטריה הלוואה בסך חצי מיליארד אירו לאוסטריאן איירליינס כדי לשמור על נזילותה.
לופטהנזה מקווה לרכוש את מניותיהם של שאר בעלי החברה האוסטרית. החברה הגרמנית תציע בראשית השנה הבאה 4.44 אירו בעד כל מניה. ביום ו' היה שער הסגירה של מניית החברה האוסטרית בבורסת וינה 3.86 אירו, לאחר שעלתה ב-4.3%.
במסגרת העסקה, ישמרו חמישה נאמנים עם סמכות וטו על האינטרסים של אוסטריאן איירליינס בחמש השנים הקרובות.
העסקה עדיין טעונה אישור של רשויות הפיקוח על תחרות באיחוד האירופי. וולפגנג מיירהובר, מנכ"ל לופטהנזה, מסר כי אינו צופה קשיים מבחינה זו.
שתי חברות התעופה כבר משתפות פעולה בברית תעופה הכוללת גם את חברת התעופה השווייצית סוויס אינטרנשיונל איירליינס, שעימה כבר התמזגה לופטהנזה בהצלחה, ואת החברה הבריטית BMI, שבה הגדילה לופטהנזה את חבילת המניות שלה.
שמירה על עצמאות
שילוב של לופטהנזה ואוסטריאן איירליינס יכלול צי של 513 מטוסים, יותר מ-411 מטוסיה של החברה הממוזגת אייר פרנס-קלמ. לאייר פרנס-קלמ וללופטהנזה היו בשנה שעברה אותן רמות של הכנסות. המיזוג עם החברה האוסטרית יאפשר ללופטהנזה להוביל גם מבחינת ההכנסות.
ההסכם שהושג מבטיח כי אוסטריאן איירליינס תשמור על זהות ומותג נפרדים. המטה שלה ימשיך להיות בווינה, למרות הקרבה למינכן שבה שוכן בסיס חשוב של לופטהנזה, ויישמרו הסכמי שיתוף הטיסות שלה עם חברות תעופה במזרח אירופה, והשירותים המיוחדים שלה כחברת תעופה עצמאית.
מאיירהובר צופה חיסכון של 40 מיליון אירו בעלויות, בלי להביא בחשבון תוכניות לקצץ בכוח האדם. עם זאת, הדגיש שאם לא יהיו די נוסעים, יהיו פיטורים.
מומחים אומרים כי היתרונות מהמיזוג לאוסטריאן איירליינס ברורים, אך יותר ספקניים בדבר היתרונות ללופטהנזה. לדעתם, אפשר שזהו מעין צעד התגוננות של לופטהנזה כדי לא להפסיד את שותפתה לברית התעופה לחברה מתחרה. לופטהנזה, כמו אייר פרנס-קלמ, שוקלת גם ברית עם אליטליה, חברת התעופה הלאומית האיטלקית העוברת כעת שינוי מבני באמצעות מיזוג עם החברה האיטלקית לטיסות פנימיות אייר 1.