|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

סכנת חיים בקבר בר יוחאי

מבקר המדינה מצא שיתוק ממשלתי והפקרות רבתי בהפעלת מתחם הקבר ניהול המקום בידי גורמים שונים יצר אנדרלמוסיה ממליץ להעביר את הניהול לגורם ממשלתי אחד
07/12/2008  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
קבר הרשב"י [צילום: שאול אלק]

ההפקרות בבנייה חוגגת. במחלקת ההנדסה של המועצה האזורית כלל לא נמצאו תיקים המרכזים את הטיפול שנעשה לפני שנת 2006 בבנייה הלא חוקית במתחם הקבר. לדברי מנהל היחידה, כנראה שהתיק של קבר רשב"י נעלם בעת שהמועצה האזורית עברה למשכנה הנוכחי ב-2006...

המשטרה אישרה לאוטובוסים של חברות פרטיות שלא היה להן חניון מסודר להיכנס למעגל הפנימי, והדבר הביא לעומסי תנועה ועצירת התנועה במעגל.

לשוטרים הוכנו טרקטורונים כדי שיוכלו להכווין את התנועה בל"ג בעומר. חלק מהטרקטורונים היו מקולקלים, וחלק מהשוטרים לא ידעו לנהוג בהם.

לדברי נציגי מד"א, שום גורם אינו מזמין את שירותיו של מד"א לאירועים המוניים. יוצא אפוא שמתקיימים במתחם אירועים רבי משתתפים שיש בהם סיכון גבוה, בלא שיש בו צוותים רפואיים זמינים.

מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, מצא כי אתר קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון מהווה סכנה לציבור המבקרים בו. בחוות דעת מיוחדת שהוכנה עבור ועדת חקירה פרלמנטרית מטעם הכנסת, בדק בחודשים אפריל-יולי 2008 משרד המבקר המדינה את התחזוקה והניהול של מבנה רשב"י, את הבנייה המתבצעת בו, את ההיערכות לקראת אירועים רבי משתתפים האמורים להתקיים בו ובכללם אירועי ל"ג בעומר, ונושאים נוספים.

בבדיקה נמצא כי המקום מנוהל בהפקרות על-פי כל קנה מידה, וקיים לגביו שיתוק מצד רשויות המדינה הממונות עליו. על המקום קיימת מחלוקת ממושכת בין ארבעה גופים פרטיים (שני גופים המייצגים את ועד ההקדש הספרדי ושניים שמייצגים את ועד ההקדשות האשכנזי) באשר לבעלות ולזכויות הניהול על חלקים שונים של מבנה רשב"י ועל שטח מתחם הרשב"י המשתרע על-פני כחמישה דונמים.

ריבוי המחלוקות בין הגופים וגם עם המדינה הדורשת בעלות הוביל להזנחה רבת שנים במקום, לאי-פיתוחו ולתחזוקה שאינה נאותה הפוגעת בקדושת המקום.

במבנה רשב"י ובסביבתו נעשות פעילויות הנוגדות את הוראות חוק השמירה על המקומות הקדושים האוסרות רוכלות, פשיטת יד, אכילה ולינה במקומות אלו.

המתחם אינו ערוך כנדרש לקליטת אלפי האנשים שמגיעים אליו מדי יום ובמיוחד באירועים המוניים שאליהם באים עשרות ומאות אלפי מבקרים.

ההמלצה: להעביר ניהול המקום לגורם אחד

המבקר ממליץ על בחינה מקיפה ומהירה של האפשרות למסור את הניהול והתחזוקה של המתחם ושל השטחים מסביבו לידי גורם מרכזי אחד - מטעם המדינה או גורם אחר בפיקוחה. "אין מקום לאפשר את המשך המצב הקיים ולהפקיר אתר בעל חשיבות רבה, הן לאומית והן דתית", כתב המבקר בחוות הדעת. "יש צורך מיידי בשינוי המצב הקיים, בהפסקת ההזנחה והפגיעה בקדושת המקום, במניעת הפגיעה במבנים ההיסטוריים ובהבטחת ביטחונם וחייהם של מאות אלפי המבקרים במקום. יש לפתור את הבעיות באתר אחת ולתמיד כדי לשמור על שלום ציבור המבקרים בו, וכדי לשמר ולפתח את התיירות במקום כנדרש".

במקביל להליכים המשפטיים על ניהול מתחם רשב"י ועל-פי המלצת הממונה על עניינים אזרחיים בפרקליטות המדינה, והמלצת הוועדה המייעצת במינהל מקרקעי ישראל, פנה ביולי 2006 משרד התיירות למשרד האוצר בבקשה להפקיע את מתחם הקבר מידי ההקדש הספרדי ולנהל אותו באמצעות גורם ממשלתי. שנתיים אחרי, בתשובת משרד התיירות למשרד מבקר המדינה מאוקטובר 2008 נאמר שהמשרד ממשיך "בתהליך שהחל והוא בחינת האפשרות להפקיע את סמכויות הניהול או את המתחם כולו מידי הגורמים הפרטיים המנהלים אותו. לאחר מכן ימונה גורם אחד מטעם המדינה שירכז בידיו את הסמכויות הנדרשות וינהל את האתר והאזורים שמסביבו, ויתאם בין כל הגורמים הפועלים בו".

בנייה לא חוקית במתחם רשב"י

במהלך 200 השנים האחרונות נבנו מחדש חלקים ממבנה רשב"י. הוכנסו במבנה שינויים נוספים רבים בלי שניתנה הדעת על התכנון האדריכלי שלו, ובכך נפגע צביונו המיוחד. כך למשל: גרם מדרגות ברזל העולה מהחצר לקומה העליונה; מכולה בחצר החיצונית המשמשת את שירותי ההצלה; מחסן מאולתר על גג בית המדרש הישן; מעקה ברזל מעל הכיפה שעל המבנה המרכזי; מזגנים ומפוחים להחדרת אוויר למבנה; כבלי חשמל, צינורות מים וניקוז התלויים על הקיר החיצוני של המבנה ופוגעים במראהו החיצוני; פתחים שנסגרו.

בפברואר 2008 החלו גורמים פרטיים, ללא כל תיאום עם גורם מוסמך כלשהו, בבניית תוספת חיצונית מצדו המזרחי של המבנה, בצמוד למרפסת הכוהנים. תוספת זו כוללת משטח עשוי לוחות מתכת, בנוי על כלונסאות ברזל ומוקף קירות העשויים לוחות פח מבודדים. למבנה הוצמדה סככה שלצורך הצבתה נחפרו בורות. הבנייה הושלמה לפני ל"ג בעומר תשס"ח בלי שאושרה בוועדה המקומית. למרות חשש לפגיעה בממצאים ארכיאולוגיים הטמונים מתחת לפני הקרקע, לא בוצע תיאום עם רשות העתיקות. למרות שדובר על פתרון זמני, כשבועיים לאחר ל"ג בעומר, נעקרו המרצפות במרפסת הכוהנים, ובמקומן יצקו בטון בגובה התוספת, ועליו הודבקו יריעות פלסטיק (PVC). כל תוספות הבנייה והשינויים במתחם הקבר ובחלקה הסמוכה לו נעשו בלי אישור של הוועדה המקומית והוועדה המחוזית. המועצה האזורית נמנעה מלערוך פיקוח במקום ולהוציא צווי הריסה לתוספות בנייה שנבנו ללא אישור הוועדה המחוזית.

אין בידי המועצה האזורית מידע מפורט על מצב הקונסטרוקציה, היציבות מפני רעידות אדמה והעמידה בעומסים של המבנה המקורי והתוספות שלו.

משרד מבקר המדינה מעיר למועצה האזורית, לוועדות לתכנון ובנייה, ולגורמי האכיפה כי הואיל ובאתר מבקרים כמיליון וחצי איש מדי שנה, ובשים לב למאות האלפים השוהים בו בו-זמנית בל"ג בעומר (250,000 עד 400,000 מבקרים לערך), היעדר פיקוח ומידע על יציבות המבנים עלול לגרום לסיכוני בטיחות עד כדי סיכון חייהם.

גבולות השטח אינם ברורים

נמצא כי קיימת אי-בהירות באשר לגבולות השטח שעליו חל חוק המקומות הקדושים במתחם רשב"י ובשטחים מסביבו. לדעת משרד מבקר המדינה, על הממונה, על משרד המשפטים ועל המשרד לשירותי דת לקבוע מהו תחום אחריותו של הממונה לאכוף את חוק המקומות הקדושים, והיכן חלה האחריות של המועצה האזורית לפי חוק רישוי עסקים.

הממונה אינו אוכף את הוראות החוק והתקנות באשר למניעת רוכלות, פשיטת יד, אכילה, שתייה ולינה במתחם רשב"י. לדברי הממונה, הוא פנה אל מנהל ההקדש הספרדי וביקש ממנו למנוע במבנה רשב"י פעילות האסורה על-פי התקנות, אך זה השיב לו שהמבנה עצמו אינו באחריותו של הממונה, אלא הציוּנים בלבד. מאז לא נעשה דבר כדי להגדיר בתקנות את השטח אשר עליו הן חלות, והממונה לא דרש מההקדש הספרדי לאכוף אותן.

פשיטת יד

במתחם הקבר פועלים קבצנים רבים המטרידים את המתפללים. בחלק של מבנה רשב"י המיועד להדלקת נרות גובים שני גבאי צדקה של עמותת ישיבת התנא הקדוש רבי שמעון בר יוחאי זיע"א תשלום תמורת ברכה. אין במתחם הקבר מי שימנע מהקבצנים לפעול במקום, ולא נמצאו שם שלטים המורים על האיסור לפשוט יד או לאסוף תרומות במקום.

אכילה, שתייה ולינה

מבקרים נכנסים למתחם הקבר עם מזון שהביאו עמם או שקיבלו מ"הכנסות האורחים" בכניסה. באולמות בתוך המבנה, בסמוך לציוני הקברים, נראו מבקרים סועדים את לבם. מבקרים גם נשארו ללון במקום ופונו ממנו, רק כאשר ניקו את המקום ניקוי יסודי.

רוכלות אסורה

בניגוד לחוק, רוכלים הציעו את מרכולתם. בסמוך מאוד לכניסה הראשית שמצפון לחצר המבנה פועל זה שנים רבות בית עסק המשמש מזנון וחנות, בלא שקיבל מהמועצה האזורית רישיון לניהול עסק. מעבר לכביש פועלים דוכנים ניידים לממכר תשמישי קדושה ותבלינים הפועלים ללא רישיון, ומפריעים לתנועת האוטובוסים במקום.

פקחי המועצה האזורית, המגיעים למקום מפעם לפעם, אינם מטילים קנסות מינהליים העשויים להרתיע את הרוכלים. המועצה האזורית אינה מפנה את הרוכלים, ואינה מגישה תביעות משפטיות נגד הרוכלים.

בנוסף לאי-אכיפת האיסור על רוכלות במהלך השנה על-ידי המועצה האזורית, העלתה הביקורת כי בשעות הצהריים בערב ל"ג בעומר התשס"ח התקבצו עשרות רבות של רוכלים בדרך העולה למתחם רשב"י מכביש הגישה ליישוב מירון (כביש 866), והציגו את מרכולתם בכל חצר ופינה, בלי שפקחי המועצה האזורית, מאבטחים או שוטרים הורו להם להפסיק לעסוק ברוכלות או ניסו לפנותם מהמקום. עוד העלתה הביקורת שמנהלת המחלקה לרישוי עסקים וארבעת פקחי המועצה האזורית, שהיו אמורים לפקח על הנעשה בדרך המוליכה אל הקבר מערב ל"ג בעומר ועד סיומו, לא הגיעו לאזור. העובדים יצאו לחופשה (יום בחירה) ביום שעבודתם הייתה נחוצה ביותר.

לדעת משרד מבקר המדינה, אי-הסדר סביב הרוכלים הרבים, המציעים למכירה מכל הבא ליד, הופך למטרד למבקרים הבאים למקום כדי לשאת תפילה על קברי רשב"י ובנו, וגורם לזילות המקום הקדוש. הרוכלים הפועלים סמוך לכניסה למתחם הקבר במשך כל השנה מפריעים לתנועה באתר ומסכנים את שלומם של הולכי הרגל.

המועצה לשימור: "נדהמנו מההזנחה"

הביקורת העלתה, ששום גורם אינו מטפל בשימור מבנה רשב"י: רשות העתיקות אינה מטפלת בכך שכן שרי החינוך והמדע, התרבות והספורט לא פעלו להכריז על המבנה - כמבנה הנפרד מן הקרקע - כבעל ערך היסטורי הראוי לשימור; המועצה לשימור לא טיפלה במבנה אף שהדבר נמצא, לכאורה, בתחום אחריותה; ההקדש הספרדי הטוען לבעלות על המתחם לא פעל לשימורו; והמועצה האזורית לא פעלה לשימור המבנה אף על-פי שהוא נמצא בתחום שיפוטה.

"נדהמנו מההזנחה הקיימת באתר ובמיוחד מהזוהמה שסביבו", אמרו במועצה לשימור. המועצה הוסיפה כי היא "פועלת במסגרת השפעה על הרשויות ולא במסגרת חוק מוגדר... אתר הרשב"י הינו אתר לאומי שחייבים להכניס אותו למסגרת האתרים ראשוני הדרגה לטיפול ולשמירה". בתשובתו למבקר המדינה מאוקטובר 2008 הסביר ההקדש הספרדי שהכנסותיו מניהול מבנה רשב"י מספיקות רק לתחזוקה שוטפת, ואין ביכולתו לממן שיפוצים נרחבים הנדרשים במבנה. בתשובתו מנובמבר 2008 הסביר ראש המועצה האזורית שלמועצה אין המשאבים הכספיים הנדרשים לביצוע שיפוץ רחב במתחם.

לדעת המבקר, על שר המדע, התרבות והספורט לבחון באופן יסודי את נושא שימורו של קבר הרשב"י, ובכלל זה שומה עליו לשקול לנצל את סמכותו לפי חוק העתיקות ולהכריז על מבנה רשב"י כעתיקה כדי לחייב את רשות העתיקות לפקח עליו. השר ראלב מג'אדלה הודיע כ יאמץ את המלצת המבקר.

כשל תחבורה לקבר רשב"י וממנו בל"ג בעומר

האחריות על הכוונת התנועה נופלת בין הכסאות. המרכז לפיתוח המקומות הקדושים שוכר את שירותיו של מהנדס תנועה כדי להכין תוכנית להסדרת תנועת כלי הרכב באזור ולפיקוח עליה. כמו-כן שוכר המרכז בכל שנה שטחים חקלאיים באזור מירון ומכשיר אותם לשמש מסופים לחברות האוטובוסים ומגרשי חנייה.

לאחר דיונים עם גורמי תחבורה ציבורית, משרד התחבורה, משרד התיירות ועוד, מאשרת המשטרה את תוכנית התנועה, והיא אחראית להפעלת מערך התנועה שנקבע בדיונים.

במהלך ל"ג בעומר התשס"ח התגלה כשל במערך התנועה באזור מתחם רשב"י, וכתוצאה מכך נוצרו עיכובים של שעות מספר בהגעת המבקרים למתחם וביציאה ממנו. מדוחות התחקיר שלאחר הכשל ניתן ללמוד שלכשל היו כמה סיבות: תשתיות הקבע אינן מספקות, הכבישים ושבילי הגישה צרים, נוצרה צפיפות במושב מירון, החניונים אינם הולמים, ועוד.

בדוח המשטרה נאמר כי השוטרים שהוצבו במקום כדי לכוון את תנועת כלי הרכב והולכי הרגל לא שלטו במצב. המשטרה סיפקה לשוטרים טרקטורונים כדי לסייע להם במילוי תפקידיהם באירוע. בדוח צוין כי הטרקטורונים שנופקו לצורך הכוונת התנועה נמצאו לא תקינים, ועל כן לא נעשה בהם שימוש. עוד נאמר בדוח, שהתקלות אירעו כי השוטרים שלא ידעו לנהוג בטרקטורונים ניסו להשתמש בהם. המשטרה המליצה על "הכשרת שוטרים לנהיגה בטרקטורונים ורישוים בהתאם".

אלפי הולכי הרגל שחצו את הכביש גרמו לעיכובים ממושכים בתנועת האוטובוסים. לדעת משרד מבקר המדינה, הכשלים החוזרים ונשנים בהסדרת התנועה בל"ג בעומר מחייבים היערכות שונה כבר לקראת ל"ג בעומר התשס"ט (2009). על משרד התיירות, משרד התחבורה, מע"צ והמשטרה להכין ולבצע תוכנית כוללת לשיפור מערך התנועה במירון.

מימון תחזוקת האתר

לדברי מנהל ההקדש הספרדי, ההקדש מממן את תחזוקת מבנה רשב"י מתרומות המתקבלות ב-18 קופות הצדקה המותקנות במקומות שונים במבנה.

ההקדש הספרדי פועל כהקדש דתי, והוא מחויב על-פי חוק הנאמנות, לנהל ספרי חשבונות ולדווח לרשם התאגידים. בשנים 2007-2003 לא קיבל ולא דרש רשם התאגידים דוחות כספיים מההקדש הספרדי. בשנים האחרונות לא היה פיקוח של גוף ממשלתי על פעולות ההקדש ועל השימוש בכספים המגיעים, כתרומות מן הציבור הרחב. המדינה השתתפה בהוצאות המתחם בלי שהיה בידיה מידע על סך ההכנסות שהגיעו לידי ההקדש מקופות הצדקה, ואם היה בהן די לממן את הפעלת האתר כולל הוצאות מים וחשמל ששילם המרכז.

תחזוקה ותשתיות לקויים

הדרך המוליכה למתחם הקבר אינה מתוחזקת כראוי, היא מלוכלכת, וסימני הזנחה ניכרים בה בכל מקום. לדעת משרד מבקר המדינה, אין דרך הגישה הולמת מקום קדוש שמגיעים אליו אלפי אנשים בכל יום.

אין אבטחה

היות שבמהלך השנה נמצאים במבנה רשב"י מאות מבקרים בו-זמנית, עלול המקום לשמש מטרה לפעולות איבה. נמצא כי בכניסות למבנה אין מוצבים אנשי אבטחה שתפקידם לבדוק את המבקרים על-מנת למנוע ניסיונות לפגוע בציבור.

במסגרת ההיערכות להילולות ל"ג בעומר ולאירועים גדולים אחרים במתחם בכל שנה בל"ג בעומר, יוצאים שירותי הסעית (שאטלים) מהחניונים שהוכשרו באזור (עין זיתים, פרוד וספסופה) למגיעים בכלי רכב פרטיים. מדי שנה מקיים המרכז לפיתוח המקומות הקדושים ישיבה כמה חודשים מראש בהשתתפות נציגי הגורמים המעורבים בארגון האירוע: מחוז הצפון במשטרה, המועצה האזורית, ההקדש הספרדי, מגן דוד אדום, שירותי כיבוי אש, חסידויות שונות המארגנות הדלקות, וארגוני הכנסת אורחים. בישיבות דנים בהכנות לל"ג בעומר, ובהן: מערך התנועה באזור, הסעות, אבטחה, בטיחות, הקמת תשתיות ומגרשי חנייה.

צו הרישיון להילולא הוסר בשל קושי באכיפה

החוק קובע כי מקום שבו נערכים אירועי תרבות תחת כיפת השמים טעון רישיון עסק. המועצה האזורית הוציאה סמוך למועד האירוע צו הפסקה מינהלי לגורמים הפועלים במתחם משום שאירוע ל"ג בעומר מתנהל ללא רישיון. הצו אמור למנוע הגעה של מבקרים למקום, אשר על-פי חוות דעת של גורמי ההצלה אינו מתאים להכיל את כמות האנשים הצפויה להגיע אליו. הצו ניתן למרות הידיעה שיש קושי רב לאכוף אותו, היות שצפוי שהמבקרים יבואו למתחם רשב"י גם אם תיאסר אליו הכניסה.

ב-ז' באדר התשס"ח, יום ההילולה של משה רבנו, שמגיעים בו עשרות אלפי מבקרים למתחם רשב"י, הוציאה המועצה האזורית צו הפסקה מינהלי סמוך למועד האירוע לגורמים הפועלים במתחם בלי שהדבר פורסם ברבים. כתוצאה מכך באו מבקרים רבים למבואות מושב מירון, ונמנעה מהם העלייה למתחם רשב"י. אולם לאחר שקהל גדול של מבקרים המתין שם זמן רב, הוסר הצו עוד באותו היום, והכניסה למתחם הותרה.

משרד מבקר המדינה מעיר כי על המועצה האזורית ועל יתר הגורמים האחראים לפעילות במתחם רשב"י לדאוג שהמתחם והאזור כולו יהיו ערוכים מבעוד מועד לקיומם של אירועים שבהם משתתפים מבקרים רבים. יש לאפשר לציבור המאמינים החפצים בכך, להגיע למקום כדי להשתטח על קברו של רשב"י, ולדאוג לתנאי תברואה, בטיחות, ביטחון ותחבורה נאותים.

סכנה של מבנים יבילים דליקים

חלק מהאוהלים, המבנים היבילים והמכולות המוצבים לשימוש המבקרים בעת ההילולה דליקים. סכנת השריפה גדולה משום שבחלק מהמבנים או בסמוך להם עוסקים המבקרים בבישול. עוד נמצא שהרווחים בין המבנים היבילים אינם גדולים דיים לצורך גישה של שירותי הצלה בשעת חירום.

בעליהם של חלק מהמבנים היבילים והמכולות חיברו אותם לתשתית המים במקום, והוציאו מתוכם צינורות להזרמת מי ביוב לשטחים פתוחים, דבר העלול לגרום לזיהומים, לריחות רעים, להתפרצות מחלות ואף לפגיעה במי התהום. חלק מבעלי המבנים היבילים חיברו אותם גם לתשתית החשמל או שהפעילו גנראטורים המרעישים ומזהמים את האוויר. החיבורים למערכות המים והחשמל נעשו ללא היתר, ללא תשלום וללא פיקוח, וגרמו לבזבוז ולהוצאות יתר לקופה הציבורית. כשבועיים לאחר ל"ג בעומר עדיין נראו עשרות מבנים יבילים באזור מתחם רשב"י.

לדעת משרד מבקר המדינה, על המועצה האזורית עם הגורמים הנוגעים בדבר להסדיר לקראת ל"ג בעומר התשס"ט את הצבת המבנים היבילים כך שלכל מבנה תוקצה משבצת שטח שבה ניתן יהיה להתחבר לתשתיות הנחוצות לשהייה במקום, בדומה למקובל בשטחי קמפינג המיועדים לנופש. השהייה במקום תהיה בתשלום ובאופן שוויוני לכל המבקרים המעוניינים בכך, ותתאפשר בתנאי שיישמרו תנאי תברואה נאותים. אם לא תימצא דרך להסדיר את השהייה במקום, מן הראוי למנוע הצבת מבנים יבילים באזור מתחם רשב"י.

אירוע רב נפגעים המחייב דרכי גישה ומילוט מהמקום לא יטופל כראוי. המבקר מעיר כי על גורמי התכנון והביצוע להכין בדחיפות תוכנית לשיפור דרכי הגישה למתחם רשב"י וממנו בשעת חירום. יש להקצות דרכי גישה מתאימות לרכבי חירום גם בין המבנים היבילים, כדי לאפשר כניסת כוחות הצלה ופינוי נפגעים במהירות בעת הצורך. מדובר בסוגיות הנוגעות לחיי אדם, ולכן יש להמשיך בפיתוח התשתיות באזור המתחם, להכין חנייה מסודרת קבועה לכלי רכב ולאוטובוסים, ולמנוע חניה שלהם סמוך לכניסה למתחם.

לדעת משרד מבקר המדינה, על המועצה האזורית, מושב מירון, המשטרה והמרכז להגיע להסכמות רב-שנתיות באשר לשימוש במקרקעין באירועי ל"ג בעומר, להסדרת דרכי תנועה לרכבי הצלה, למתן מעבר חופשי לתושבי מושב מירון ולאורחיהם ולאישור מעבר למתחם רשב"י על-פי קריטריונים. פעולות אלו אמורות למנוע התדיינות מחודשת בנושאים אלו מדי שנה, ולאפשר לאנשים בעלי צרכים מיוחדים להגיע למתחם רשב"י.

רב המקומות הקדושים: לרומם חצרות בית ה'

תגובת רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ: "לצערי, ישנם מחדלים ומעשים חמורים ביותר באתר קדוש זה אשר חלקם התגלו לחברי ועדת החמישה במהלך החודשים האחרונים. ראוי להערכה מבקר המדינה על בדיקתו לעומק של האתר והצבת הבעיות הקשות שיש בו ובסביבתו הקרובה והרחוקה. על הרשויות ללמוד אותו ולהסיק ממנו מסקנות. עם זאת יש לציין כי כיום הוקמה ועדה לניהול האתר שבה חברים חמישה חברים יראי ה' הרוצים בכל לב ונפש לשנות את המצב הקיים ולהביא לשיפור התנאים לרווחת המתפללים ולחיזוק גדרי הקדושה והצניעות. אין ספק כי אם תצלח דרכה של ועדה זו הרי שהיא תביא לפתרון חלק מהבעיות שהועלו על-ידי מבקר המדינה, אך לשם כך צריכים כולם לשלב ידיים על-מנת שנוכל לפאר ולרומם חצרות בית ה' בדרך ישראל סבא".

שחיטה שחורה באזור הקבר

רמפת שחיטה שהוצבה כמה מאות מטרים ממתחם רשב"י, נבנתה ללא בדיקה של היבטים היגייניים עם משרד הבריאות או עם מינהלת הכינרת, וללא תיאום עם מושב מירון באשר למקום הצבתה. אל המקום לא היה שילוט. כשבועיים לאחר ל"ג בעומר עדיין ניצבה הרמפה, העשויה נירוסטה יקרה, במקומה, ללא שמירה, חשופה לפגעי הטבע ולגונבי מתכות.

עוד העלתה הביקורת, שבשטח מרוחק ממתחם רשב"י בוצעה שחיטה של כבשים ועזים ללא פיקוח של וטרינר ("שחיטה שחורה"), משרד הבריאות והמועצה האזורית לא עשו די כדי למנוע זאת. לדברי המפקח של משרד הבריאות, המועצה האזורית לא דיווחה למשרד הבריאות על שחיטה באתר, והוא לא התבקש לבדוק זאת.

במקום הסמוך לקבר רשב"י נבדקו איברים פנימיים של הבהמות שנשחטו, לצורכי הדרכה ולהכשרת הבשר. צוות של שוחטים טיפל בבשר מתחת לכיפת השמים, על גבי שולחנות מתקפלים וקרטונים, בסמוך לכביש עפר שבו נסעו מכוניות וצעדו מבקרים רבים, זאת בניגוד להנחיות משרד הבריאות לטיפול במזון מן החי.

באזור המתחם התבצעה מכירת מזון מן החי (נקניקיות וכדומה) בניגוד לתקנות. במהלך הילולת הרשב"י לא נוקה המתחם ופסולת רבה הצטברה. לדעת משרד המבקר, גישה זו גורמת לאנשים להקל ראש בחשיבות השמירה על ניקיון האתר, פוגעת בכבוד האתר ומייצרת מפגעים תברואתיים וסיכונים בריאותיים. על המועצה האזורית והמרכז לבחון פתרונות לפינוי אשפה ממתחם רשב"י ומסביבתו תוך כדי אירועי ל"ג בעומר, כדי למנוע מפגעים, לכלוך ופגיעה חמורה בתיירות במקום.

"דרך פעולתה של הממשלה על זרועותיה בנוגע למתחם קבר רשב"י אינה יכולה להישאר בעינה", כתב המבקר בדברי הסיכום. "לא זו בלבד שהיא גורמת לפגיעה באתר, שחשיבותו הלאומית והדתית ליהודים רבה מאוד, היא גם מסכנת את מאות אלפי המבקרים בו ופוגעת באופן חמור בסביבה. על משרד התיירות, משרד המדע, התרבות והספורט, משרדי המשפטים והבריאות, המועצה האזורית מרום הגליל, המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, הממונה על המקומות הקדושים, מע"צ והמשטרה לשתף פעולה ולנקוט את כל הצעדים הנדרשים כדי לשנות את המצב באתר".

תאריך:  07/12/2008   |   עודכן:  12/12/2008
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סכנת חיים בקבר בר יוחאי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מסגדים. ברור, לא?
7/12/08 11:39
2
יהודי דתי
7/12/08 14:28
3
אורנה רב-הון
7/12/08 15:21
4
מירי 10
12/05/09 15:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יו"ר ועדת הבחירות של הליכוד, השופט יהושע גרוס, קיבל את עתירת מטה הבחירות של משה פייגלין, שהגיש (יום א', 7.12.08) באמצעות עו"ד דניאל רובינס, תלונה נגד המודעות האנונימיות נגד פייגלין שפירסם בעיתוני סוף השבוע איש יחסי הציבור יהושע מור יוסף.
07/12/2008  |  איציק וולף  |   חדשות
ממשלת ארגנטינה תיתן תמריצים בסך 3.1 מיליארד פסו (900 מיליון דולר) לתעשיית הרכב שלה. התמריצים הם חלק מחבילת תמריצים כוללת למשק הארגנטיני, שתמומן בעיקרה מכספי קרנות הפנסיה שהולאמו באחרונה.
07/12/2008  |  משה ריינפלד  |   חדשות
בצה"ל מעריכים כי בידי ארגוני המחבלים ברצועת עזה רקטות וטילים המסוגלים לפגוע בערים אשדוד, קריית מלאכי ורהט. עד היום הייתה העיר אשקלון הזירה הצפונית ביותר של פגיעת הטילים הפלשתינים.
07/12/2008  |  איציק וולף  |   חדשות
בכמה מערי יוון פרצו (יום א', 7.12.08) מהומות, לאחר שהמשטרה ירתה במוצאי שבת למוות בנער בן 15 באתונה.
07/12/2008  |  משה ריינפלד  |   חדשות
שר הביטחון, אהוד ברק, פנה (יום א', 7.12.08) אל היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בדרישה להשלים בהקדם האפשרי את חקירת שני הישראלים החשודים בירי לעבר פלשתינים בחברון ביום חמישי האחרון.
07/12/2008  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il