|
הצלה מפשיטת רגל [צילום: AP]
|
|
|
|
|
הבית הלבן והדמוקרטים בקונגרס באו (יום ג', 9.12.08) לידי הסכם עקרוני על מלווה הצלה זמני לשלושת יצרני הרכב הגדולים בארה"ב בסך 15 מיליארד דולר. ההסכם מתייחס לסוגיות העיקריות, אך הפרטים הסופיים טעונים השלמה והעלאה על הכתב.
ביוזמת הדמוקרטים יצביע בית הנבחרים בוושינגטון על הצעת החוק בנושא זה כבר ביום ד' השבוע ויעביר אותו לסנאט. הסנאטור הדמוקרטי קרל לוין ממישיגן, שבמדינתו שוכנים המרכזים של שלושת היצרנים, קרא לנשיא ג'ורג' בוש, ולנשיא הנבחר ברק אובמה, לסייע לגיוס תמיכה בשתי המפלגות כדי שיצביעו בעד ההצעה.
המלווה מיועד להציל את ג'נרל מוטורס וקרייזלר מפשיטת רגל ולאפשר להם לפעול עד מרס 2009. פורד אינה מבקשת סיוע מיידי אך זקוקה לקו אשראי למקרה שמצבה הכספי יחמיר.
הצדדים שנשאו ונתנו על ההסכם הזמני הסכימו בשבוע שעבר כי הכסף יבוא מקרן שהקים בספטמבר משרד האנרגיה האמריקני כדי לסייע ליצרנים בדטרויט לפתח מכוניות חסכוניות בדלק.
פקיד בממשל בוש אמר כי הנושאים ונותנים ימלאו את דרישת הבית הלבן כי היצרנים שיקבלו סיוע יעשו את השינויים הדרושים כדי להוכיח שהם מסוגלים לשרוד ולהתחרות.
בנוסף על מתן מלווה בסך 15 מיליארד דולר, תאלץ הצעת הדמוקרטים את היצרנים להכפיף עצמם לבכיר שימנה הנשיא - "צאר הרכב" - ולהפוך את הממשל לבעל המניות הגדול ביותר שלהם.
הנושאים ונותנים פתרו את הבעיות הנוגעות למפקח הממשלתי, שיקבל סמכויות לעצב את השינויים בחברות, ולמנוע הלוואות נוספות אם תתעכב ההתקדמות למפנה.
סעיף חשוב בהסכם יאפשר ל"צאר" להמליץ על פשיטת רגל אם החברות לא יעמדו בתנאים. כמה חברי קונגרס רפובליקנים דרשו לכלול אופציה של פשיטת רגל כדי ללחוץ על האיגודים המקצועיים ועל בעלי המניות להסכים לתנאים.
ממשל בוש נגד הגבלות גזים מזהמים
ממשל בוש עדיין מתנגד להצעת הדמוקרטים לכפות על היצרנים לבטל תביעות משפטיות נגד קליפורניה ומדינות אחרות הדורשות מיצרני הרכב להפחית את פליטת הגזים המזהמים מכלי הרכב שהם מייצרים. פקיד בממשל מסר כי הצעת החוק לא תעבור אם לא יימחק סעיף זה.
הדמוקרטים שולטים בקונגרס וצופים כי יצליחו להביא לידי אישור הצעת החוק בבית הנבחרים. אבל ייתכן שהרפובליקנים יוכלו להכשיל את הצעת החוק בסנאט באמצעות הליך הדורש רוב של 60 סנאטורים.
השאלה אם להציל את ענף הרכב האמריקני מטרידה את הקונגרס ואת הציבור כולו. חברי הקונגרס חוששים כי התמוטטות של מפעלי הרכב תדרדר את המשק כולו. אבל רבים טוענים כי כוחות השוק, ולא הממשל הכורע תחת נטל של גירעון אדיר, הוא שצריך להכריע את גורל הענף.
יש גם רתיעה מלספק סיוע פדרלי נוסף לנוכח התנגדות הבוחרים לסיוע ההצלה הראשון בסך 700 מיליארד דולר, שאושר באוקטובר לוול סטריט. בו בזמן, רבים טוענים כי אם נתן הקונגרס סיוע למיליונרים בענף הפיננסים, הוא חייב לעזור גם לאנשי הצווארון הכחול, פועלי הרכב, הצפויים לאבטלה.