ועדה מקצועית, בינמשרדית, בראשות מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן-ציון דנה היום (יום א', 13.1.03) לראשונה בהצעות לשינוי מעמדה הסטטוטורי והמבנה הארגוני של מע"צ.
מע"צ אחראית על פיתוח ואחזקה כל רשת הכבישים הבינעירוניים בארץ - למעט רשת הכבישים הפרטית המתחילה באחרונה לקום במקביל.
בין ההצעות הנבחנות: הפיכתה של מע"צ ל"רשות דרכים" סטטוטורית במשרד התחבורה. רשות זו תהיה מבוססת על מבנה, תקציב וכללים שיותאמו באופן ייחודי לצרכים התחבורתיים של המדינה.
מנכ"ל משרד התחבורה מינה שלושה צוותי משנה, שידונו בהיבטים המשפטיים, הכלכלים והאירגונים הכרוכים בשינוי מעמדה של מע"צ.
זאת במטרה לגבש הצעת החלטה המוסכמת על כל הגופים הממשלתיים הרלוונטים.
הצעת הצוותים תוגש לאישור הממשלה. בעבר כבר שינתה הממשלה את אופן השתייכותה הסטטוטורי של מע"צ, והעבירה אותה לתחום אחריות משרד התחבורה.
מנכ"ל משרד התחבורה אמר בישיבה כי המבנה הנוכחי של מע"צ הוא מיושן, ואינו מתאים למציאות התחבורתית של שנות ה-2000. "יש להתאים את מבנה מע"צ לתנאים המתחדשים של ענף התשתיות בישראל ולדרישת הציבור לקבלת שירות ברמה גבוהה יותר" הוסיף בן-ציון.
יודגש כי טרם מינויו לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה, כיהן בן-ציון שנים רבות כמנהל מע"צ.
מנכ"ל מע"צ דהיום, עמי לקס, ציין כי מע"צ נמצאת כיום ב"נחיתות מעמדית" לעומת גופים עצמאיים מקבילים, כמו חברת "כביש חוצה ישראל" או "נתיבי איילון" בכל הנוגע ליכולת לקבל החלטות תיפעוליות.
לקס הוסיף כי מבחינה משפטית מע"צ נאלצת כיום להתמודד מול פרקליטים מהשורה הראשונה בכל הקשור לתביעות משפטיות המוגשות נגדה, בגין הפקעות הנדרשות לצורך סלילת כבישים או תביעות הנובעות מאישור תוכניות כבישים.
בועדת ההיגוי חברים: מנכ"ל מע"צ, עמי לקס, מנהל אגף משרדים בנציבות שירות המדינה, מוטי אהרוני, היועצת המשפטית של משרד התחבורה, מלי סיטון, סמנכ"ל תכנון וכלכלה במשרד התחבורה, צ'ארלס סלומון, סמנכ"ל למשאבי אנוש במע"צ, ברכה פרקש, רכז תחבורה באוצר, אופיר קרני ויועץ מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי.