|
ממתינים לאישור הסנאט [צילום: AP]
|
|
|
|
|
בית הנבחרים בוושינגטון אישר (יום ד', 10.12.08) מלווה בסך 14 מיליארד דולר לשלושת יצרני הרכב בדטרויט כדי לאפשר להם לשרוד כמה חודשים.
ההצבעה באה לאחר שהבית הלבן וראשי הדמוקרטים בקונגרס באו לידי הסכמה רחבה על עסק ההצלה. אפשר שההצלה תתעכב אם תיתקל בהתנגדות עקשנית של הרפובליקנים בסנאט, שבו הרוב של הדמוקרטים אינו מספיק לאישור אוטומטי של חוקים.
ג'נרל מוטורס וקרייזלר אומרים כי אם לא יקבלו את המלווה מיד הן עלולות להתמוטט. פורד אומרת כי היא עשויה להזדקק לכספי ההלוואה בעתיד.
לבד ממתן ההלוואה, נקבע בחוק כי הנשיא היוצא ג'ורג' בוש ימנה בעל תפקיד, "צאר רכב" כפי שמכנים אותו בארה"ב, שיפקח על הוצאת הכסף ויהיו לו סמכויות לגרום לענקי הרכב לפשוט את הרגל אם לא ישנו את מבנה עסקיהם כדי שיוכלו לתפקד. כמו-כן יינתנו לממשל, במסגרת העסקה, מניות בג'נרל מוטורס, פורד, וקרייזלר, בלא זכות הצבעה.
שלושת היצרנים הגדולים קיבלו ארכה עד 31 במרס להגיש תוכניות ל"צאר הרכב" ובהן יפרטו כיצד הן מתכוונות לשנות את המבנה שלהן כדי להבטיח את הישרדותן לטווח הארוך.
כאשר פנו שלוש החברות לקונגרס לבקש הצלה, טענו כי הן זקוקות ל-34 מיליארד דולר הלוואה.
אכזבת הצרכנים
יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה כי הצעדים יהיו "צעד ראשון לבריאותם הכלכלית של הענף ושל ארצנו כולה".
"זהו ניסוי", אמרה לאחר שבית הנבחרים אישר את החוק ברוב של 237 נגד 170. "ונראה בקרוב, בתוך שבועות אחדים, אם קבוצת המנהלים בדטרויט מוכנה לקבל את הברירה" שהוצעה לה חבילת ההצלה.
דוברת הבית הלבן דנה פרינו אמרה: "אנו סבורים כי החוק שפותח בימים האחרונים הוא גישה יעילה ואחראית לטפל ביצרני הרכב שבמצוקה ולהבטיח שיהיה שינוי מבני כדרוש".
הרפובליקנים בסנאט מתנגדים לחוק המוצע.
"אנשים מבינים שהחוק הזה חלש באופן שלא ייאמן והוא תוצר של ממשל שרוצה לבעוט בפחית אל מחוץ לכביש ולהניח למישהו אחר לטפל בה", אמר הסנאטור מטנסי בוב קורקר.
הרפובליקנים מעדיפים תוכנית שתדרוש ויתורים מפועלי הרכב, תעודד את חברות הרכב להכריז על פשיטת רגל ותספק ביטוח של הממשל שיגן על ההשקעות הפרטיות בחברות הרכב.
הרפובליקנים גם מתחו ביקורת על תוכנית ההצלה למגזר הפיננסי, בסך 700 מיליארד דולר, ואומרים כי לא הייתה מפורטת די הצורך.
ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר דיווחו השנה על נפילות במכירות בשוק בארה"ב. ירידה זו משקפת גם את מצבם של היצרנים היפניים והאירופיים בארה"ב, אך על שלושת הענקים האמריקניים נמתחה ביקורת גם על שכלי הרכב שהם מציעים למכירה אינם אטרקטיביים. לדברי המבקרים, היצרנים לא הגיבו מהר על הפופולריות הגוברת של כלי רכב קטנים וחסכוניים יותר בדלק.
ג'נרל מוטורס הודתה ביום ב' השבוע כי "איכזבה" את הצרכנים האמריקניים כאשר "הנחנו לאיכות שלנו ליפול אל מתחת לרמת הענף, והדגמים שלנו נעשו חסרי ברק".