|
משאית. ככה זה מתחיל [צילום: קונצרן אינטרנשיונל]
|
|
|
|
|
כמחצית מנהגי המשאיות היהודים וכשליש מהנהגים הערבים מדווחים, שמכריחים אותם לעבוד שעות רבות יותר מהמותר בחוק. על ממצאים חמורים אלה מדווחת (יום ד', 7.1.09) עמותת "אור ירוק", מניתוח סקר שהוכן עבורה על-ידי קרן רן נאור.
בכל שנה נהרגים במדינת ישראל כ-60 בני אדם כתוצאה מתאונות דרכים שבהן מעורבים כלי רכב כבדים, ובעיקר משאיות.
לדברי הנהגים, כפי שהם מצוטטים בסקר, הם אינם מסרבים לדרישה מפחד מפיטורין, ובשל רצון לתוספת שכר. תוצאת לוואי של ממצאי הסקר: כשני שלישים מהנהגים (יהודים וערבים כאחד) אינם מרוצים ממקצועם כנהגי משאיות.
שמואל אבואב, מנכ"ל "אור ירוק" אמר: "הממצאים חמורים ביותר. סכנת העייפות בנהיגה ידועה לכל, והדרישה מנהגי משאיות לבלות שעות ארוכות על הכביש היא הזמנה לאסון. יש להטיל על בעלי המשאיות אחריות לשעות העבודה של הנהגים, ולהשבית את כלי הרכב בכל פעם שמתגלית חריגה".
סקר נוסף של "אור ירוק", אשר בחן את "תנאי העבודה, עייפות ותאונות בקרב נהגים ערבים ויהודים", דן בהרחבה בבעיית העייפות בנהיגה, וקובע כי עייפות משבשת את שיקול הדעת בעת נהיגה וגורמת לטעויות שונות בשיפוט.
מחקרים נוספים מראים, כי ככל ששעות הנהיגה ארוכות יותר וללא מנוחה, הנהגים מדווחים על מצבים של ישנוניות, "ניקור", והירדמות בזמן נהיגה - תופעות אופייניות לנהגי משאיות ומוניות.
בקרב אוכלוסיית הנשאלים בסקר (200 נהגי משאיות ערבים ו-105 יהודים) נמצא כי אצל נהגי משאיות, השיטות השכיחות ביותר להתמודדות עם עייפות בנהיגה הן פתיחת חלון, האזנה לרדיו, דיבור עם נוסע נוסף, שטיפת פנים ושתיית קפה.
בסקר בולט המיקום, הנמוך יחסית, של עצירה לצורך תנומה קצרה כאשר חשים עייפות, למרות שנהגים מעידים כי שיטה זו יעילה יחסית, ומחקרים טוענים כי היא יעילה ביותר.
מחברי הסקר - צוות היחידה לרפואה תעסוקתית וסביבתית בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית בירושלים - ממליצים ליישם אמנה בדבר זכויות הנהגים לסרב לעבוד יותר מ-12 שעות ביום, לאמץ סטנדרטים של האיחוד האירופי לקביעת מספר ימים ושעות עבודה, ולבנות תוכניות מעקב לגילוי ולטיפול בבעיות בריאותיות של נהגי משאיות.