בשעות אלה מתפרסמת ברחבי העולם סידרה חדשה של תוצאות מבחני ריסוק אוביקטיביים לעילא.
את הסידרה ביצע אירגון ה-Euro NCAP שצבר מוניטין בינלאומי במבחניו המהימנים והבלתי תלויים.
חברו לאירגון משרדי התחבורה של גרמניה, צרפת, שוודיה, הולנד, בריטניה קטלוניה וכן אירגון FIA, מועדון הנהגים הגרמני ADAC ואירגוני הצרכנות והניסויים האירופיים.
התוצאות נעות בין אפס כוכבים (- תוצאה גרועה), עד ל-5 כוכבים מירביים.
למבחנים השפעה כלכלית עצומה על המכוניות הנחקרות: כאשר זכתה לפני שנתיים הרנו לגונה לראשונה ב-5 כוכבי בטיחות, מיד פירסמה עצמה רנו כיצרנית המכוניות הבטחות בעולם.
כזכור, פורסם באחרונה במחלקה ראשונה, כי מומחה בטיחות הציע למשרד התחבורה להתיר ייבוא מכוניות לישראל, על-פי קריטריונים של בטיחותן.
ההצעה שהועלתה במסגרת ועדת החקירה הפרלמנטרית של ח"כ נחום לנגנטל, נידחתה על הסף, רקע עקרונות הסחר הבינלאומי החופשי.
להלן תוצאות המיבחן החדש:
משפחתיות סקודה - סופארב 4 אף כוכב
סופר מיני אופל - ליריקה 4 כוכב בודד
רכב
שטח גדול ב.מ.וו - איקס5 4 כוכב בודד
שטח קטן מיצובישי פז'רו פירין 3 כוכב בודד
רודסטאר: אאודי TT ארבעה אף כוכב
רודסטאר MGTF ארבעה שלושה
הערות צוות הבדיקה:
כללי: מבחני הריסוק של ה-NCAP מתבצעים בתנאים הקרובים למציאות המוטורית: מיבחני ריסוקי חזיתיים נערכים במהירות של 64 קמ"ש, ריסוקי צד ב-50 קמ"ש, ריסוק אל עמוד ב-30 קמ"ש, הגנה על הולכי רגל ניבדקת בתאונה הנערכת במהירות של 40 קמ"ש וכן הוחל בבדיקת הגנת המכונית על תינוקות.
1. זו הפעם הראשונה שרודסטאר (MGTF), זוכה ב-3 כוכבי שמירה על בטיחות העוברים בדרך.
(מדובר במכונית ספורט מסוג MG, כזו שכמעט ואינה מוכרת כעת בישראל. אולי התוצאות הטובות ישובו ויגרמו למכונית הספורט המצודדת בעלת המנוע האמצעי, לחזור וליפות את הנוף המוטורי המקומי).
2. מאידך עדיין 2 מכוניות מתאפיינות באפס כוכבים של הגנה על הולכי רגל: אאודי TT וסקודה סופברב. שתי אלה מצטרפות לגי'פ של סוזוקי, מדגם ויטרה, אשר נודע באכזריותו להולכי הרגל עוד במיבחן הקודם.
אאודי TT וסקודה סופרב שומרות היטב (4 כוכבים) על נוסעיהן, אלא שניתן לאמר על מכוניות אלה כי הן ידידותיות למשמשים בהן בלבד, וכל היתר לא חשוב למפתחיהן.
העובדה כי שתיהן שייכות לקונצרן פולקסווגן בעל המודעות החברתית העמוקה, מבטיחה מאמץ רציני לשיפור התוצאות במבחן הקרוב.
3. מסתמנת התגברות מתמדת בשימוש במושבי תינוק מסוג ISOFIX אשר מעניקים ברוב מקרים הנגה טובה מאוד לתינוק. במבחני הריסוק הוכח כי תינוק המעוגן במושב איזופיקס, מוגן יותר. (מדובר במושבים תינוק אינטגראליים, המעוגנים ישירות למרכב המכונית).
4. המבחן הבא יערך לואנים מסוג MPV וכן לסוגי רכב אחרים שטיבם טרם נימסר, כדי לשמור על מתח הלקוחות, וחרדת היצרנים.
5. המחנים כה מדוייקים, עד ששילטונת אוסטרליה הפסיקו לערוך ניסויים עצמאיים, והם מפרסמים את התוצאות האירופיות. בעוד שאוסטרליה מיגוון דגמים שונה מאוד מהאירופי, הרי שבישראל, בה נוהגת התקינה האירופית כתנאי סף לייבוא, יש משום זהות רבה בדגמים.