|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

12 מוזרויות של הגוף

מה מסתתר מאחורי התופעות הפיסיות המוזרות של הגוף ואיך אפשר גם להימנע מהן?
18/02/2009  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
תופעות נורמליות [צילום: AP]

תופעות פיסיות רבות משותפות לכולנו ולמרות זאת לא תמיד ברור מה גורם להן ועל מה הן מרמזות.

הנה חלק מהן...

1. "עור ברווז"
קר לכם? [צילום: פלאש 90]

"עור ברווז" (המונח המדעי הוא piloerection) מופיע כשקר לנו או כשאנחנו מפחדים: שריר קטנטן בבסיס כל שערה מתכווץ, ויחד, הם נראים כמו בליטות קטנות על העור.

בעבר, כשאנשים עדיין עטו עליהם "מעילי פרווה" טבעיים, הזדקרות השיער יכלה לחמם את הגוף על-ידי כך לכידת אוויר בשכבה מבודדת בין השערות. ואולי אפילו להפחיד חיות טרף או אויבים (דמיינו לכם חתול שעומד מול כלב...).

מאז האבולוציה הפשיטה את בני האדם מהפרווה שעטפה אותם, וכיום ל"עור ברווז" אין כמובן כל סיבה רפואית. אם אתם מרגישים שלא בנוח עם שרידי העבר דאגו להתלבש היטב והישארו בסביבה חמה. וכמובן... הימנעו מסרטי אימה.

10. רואים עיגולי אור בנהיגה בחשכה?
העין אינה מושלמת [צילום: AP]

תופעה זו נכנסת לקטגוריה של "spherical aberration" - אחת ממספר דוגמאות לדרך בה העין האנושית אינה מושלמת מבחינה אופטית. באור היום, האישון מצטמצם לפתח קטן מאוד, ומאפשר לאור לפגוע במרכז העדשה. בלילה, כשהאישון מתרחב באופן דרמטי כדי לאפשר כניסה מקסימלית של אור למרכז, העין משתמשת בחלק גדול יותר של העדשה כדי לראות.

ככל שהמרחק מהעדשה גדול יותר כך איכות הראייה קטנה יותר וככל שהם מתרחקים מהמרכז, אורות אלו לא מתמקדים במרכז העין.

התוצאה: אתם רואים עיגולים משום שעדשת העין עגולה. כמעט כל אחד רואה עיגולים אלו ואם אתם תמיד רואים אותם, גם זה בסדר. יחד עם זאת, הילות יכולות להיגרם גם מערפול של העדשות - סימן לקטרקט. לכן, אם ראיית הילות היא דבר חדש עבורכם, גשו לרופא לבדיקת קטרקט.

11. לעיסת מסטיק ואכילת גבינה לשמירה על השיניים?
ללא סוכר [צילום: AP]

בכל פעם שאתם אוכלים, החיידקים שבפה מגיבים באופן כימי למזון ומייצרים חומצה אורגנית שעלולה לגרום לריקבון בשיניים. על-ידי סילוק המזון, שטיפת השיניים ודילול החומציות, הרוק נלחם בתהליך. המפתח הוא לתת לו "לזרום" - וכאן נכנס המסטיק - או לפחות הלעיסה - למשחק.

חוקרים הצליחו להראות כי בעזרת מנגנון פשוט של לעיסה ניתן לעורר את זרימת הרוק.

לגבי גבינה - השומנים שבה פועלים כמחסום מגן על השיניים. גבינה מכילה גם סידן וזרחה, שמונעים ריקבון ומחזקים את השיניים. העצה הטובה ביותר: הגבילו את הכרסומים בין הארוחות, וכך תפחיתו את כמות החשיפה לחומצה. לעסו מסטיק ללא סוכר אחרי הארוחות או - עשו מה שהצרפתים עושים וסיימו את הארוחה עם מספר חתיכות גבינה.

12. מדוע כואב לנו בצד כשאנו צוחקים בקול?
מצחיק אבל כואב [צילום: AP]

שני גורמים קלאסיים לכאב הצידי הזה הם ריצה וצחוק ממושך. לפעילויות אלו יש לפחות דבר אחד במשותף: מאמץ של הסרעפת.

כשאנו צוחקים ממש חזק, אנחנו בולעים כמויות גדולות של אוויר, הממלא את הריאות ודוחף למטה את הסרעפת, ובמקביל שרירי הבטן גם הם מתכווצים ודוחפים את הסרעפת למעלה. כל זה, מתרחש מספר פעמים בכל דקה במהלך פרצי הצחוק והלחץ החוזר עלול לגרום להתכווצות שרירים.

לפעמים כשאנו צוחקים ללא הפסקה, אנחנו סובלים גם מכאב ביד ימין בגלל שהעצב העובר בסרעפת עובר גם דרך הכתף הימנית.

לכן, צחוק חזק עלול להשאיר אתכם לפעמים עם תחושה של התקף לב. נסו לקחת נשימות עמוקות בין פרצי הצחוק כדי להקל על הכאב. כמו-כן, רצוי גם להימנע מאכילת ארוחות גדולות, המושכות דם לקיבה לפני שיושבים יחד כל המשפחה כדי לצפות בארץ נהדרת.

2. מדוע חיתוך בצל גורם לנו לבכות?
[להכניס למקרר]

כשאנו חותכים בצל, אנו קורעים את התאים שלו, וכך גורמים לשחרור אנזים המייצר גז שנקרא propanethial sulfoxide. ברגע שהגז מגיע לעיניים, ישנה ריאקציה עם הדמעות הגורמת לייצור חומצה גופריתנית. והיא מכאיבה. בשלב זה המוח מאותת לבלוטות הדמעות של העיניים לייצר כמות רבה יותר של נוזל כדי לשטוף את החומר החוצה. ככל שאתם חותכים כמות רבה יותר של בצל, כך נוצרת כמות גדולה יותר מהגז ואתם מזילים דמעות רבות יותר.

התגובה הכימית של הבצל היא מנגנון הגנה שהתפתח כדי להדוף מזיקים.

אפשר לצמצם את הדמעות והסבל למינימום אם מקררים את הבצל במקרר לפני החיתוך; טמפרטורות קרות מאטות את שחרור האנזים. הריכוז הגבוה ביותר של האנזים נמצא בבסיס הבצל, לכן חיתכו חלק זה אחרון כדי לדחות את הבכי (והסבל) ככל שניתן.

3. המפרקים משמיעים קולות נפץ?
משהו נשבר פה? [צילום: פלאש 90]

הסוג הנפוץ ביותר של המפרקים בגוף האדם הם מפרקים סינוביאליים - פרקי האצבעות והכתפיים הם דוגמאות לכך - בהם שתי עצמות נמצאות יחד במעין קפסולה. בתוך קפסולה זו ישנו חומר סיכה הנקרא "נוזל ממשחי" (synovial fluid) המכיל גזים מסיסים. כשאנו מותחים את המפרקים, אנחנו דוחסים למעשה את החומר והנוזל שבפנים, ומאלצים גזים עשירים בחנקן אלו "לברוח" מהנוזל הממשחי. שחרור האוויר בתוך הקפסולה הוא ה"קנאקים" שאנו שומעים.

ברגע שהגז משתחרר, המפרק מעט גמיש יותר ומאפשר לנו להימתח מעט יותר בתרגיל יוגה למשל. אך ללא ספק שמתם לב שאינכם יכולים למתוח אותו מיד שוב, והסיבה לכך היא שהגזים שהשתחררו בקול נפץ חייבים תחילה להיספג מחדש לתוך הנוזל, תהליך האורך 30-15 דקות.

אם אתם נוהגים "לפצח" את פרקי האצבעות שלכם באופן קבוע כדי לשחרר מתח, נסו במקום זאת להתרכז בנשימות למשך 30 שניות. פיצוח פרקי האצבעות אינו גורם לדלקת מפרקים, אך הוא עלול לגרום לירידה בכוח האחיזה.

4. בוכים מרוב צחוק?

מומחים אינם יודעים בדיוק מדוע אנחנו לפעמים צוחקים עד למצב של בכי. אחת האפשרויות היא שהצחוק והבכי הם תגובות פסיכולוגיות דומות.

שתי התגובות מתרחשות במהלך מצבים של התעוררות רגשית גבוהה שיש לה השפעות ממושכות שאינן מפסיקות או מתחילות בצורה ברורה. בדרך כלל אנו מקשרים בכי לעצב, אך הבכי הוא תגובה אנושית מורכבת. הבכי מתעורר בעקבות מספר מצבים רגשיים - כאב, עצבות, ובמקרים מסויימים אפילו צחוק קיצוני. זוהי למעשה הדרך בה התפתחנו, וכפי שמתברר, התוצאה בהחלט טובה משום שהן צחוק והן בכי יכולים להקל על חוויות מלחיצות, כנראה על-ידי ביטול ההשפעות של הקורטיזול והאדרנלין. לכן, אם מצאתם את עצמכם צוחקים עד למצב של בכי, ראו את עצמכם כברי מזל.

5. העין "קופצת"?

מצב שכיח ומטריד זה ידוע כ-'eyelid myokymia'. לא ידוע הרבה על עוויתות של העפעף, שהן שכיחות יותר בעפעף התחתון לעומת העליון, למרות שהן נגרמות כפי הנראה מתגובה עצבית כלשהי. מומחים יודעים כי עייפות, לחץ, וקפאין כולם מעלים את הסבירות לעווית המטרידה. כך גם עייפות העיניים, תזונה לקויה, צריכה מוגזמת של אלכוהול ואלרגיות.

למרבה המזל, עווית העפעף כמעט תמיד שפירה ובדרך כלל נעלמת מעצמה. כדי לשים סוף למטרד, הפחיתו את כמות הקפאין והאלכוהול ותנו לעיניים - ולגוף כולו - שנת לילה טובה.

6. למה תמיד קר לכם?
לובשים מעיל גם בקיץ? [צילום: לע"מ]

טמפרטורת הגוף מווסתת במוח על-ידי ההיפותלמוס, המאותת לגוף לפלוט חום במצבים חמים וללכוד את החום (או לרעוד, וליצור חום בשרירים) כשקר.

הברזל משחק תפקיד בתהליך זה, לכן אנשים עם אנמיה שמקורה בחוסר ברזל מרגישים לעיתים קרובות קור. מחזור דם לא תקין - כתוצאה מלחץ דם גבוה או משימוש בתרופות, בין יתר האשמים - עלול לגרום לגפיים קרות ביותר. תת פעילות של בלוטת התריס יכולה לגרום להאטה בחילוף החומרים עד לנקודה בה הגוף מייצר כמות לא מספקת של חום.

מחקר שנעשה לאחרונה הראה כי ייתכן שקיימת נטייה גנטית לעמידות לקור. אם אתם מסוג האנשים שחייבים ללבוש סווטשירט וגרבי צמר גם בקיץ, איכלו מאכלים עשירים בברזל, כמו בשר אדום רזה, קטניות וירקות בעלי עלים ירוקים כהים, שיכולים להילחם באנמיה. הימנעו מניקוטין, המכווץ את כלי הדם וגורם למחזור דם לקוי.

7. האם האוזניים גדלות?

כן, החלק החיצוני של האוזן אכן גדל במהלך החיים. האוזן, האיבר הבולט הגדול ביותר, גדלה במהירות עד גיל 10, ואז מאטה את הקצב לכ-0.22 מילימטר בכל שנה. כך לפחות על-פי מחקר שנעשה על-ידי חוקרים מהקולג' המלכותי של בריטניה לרפואה כללית.

8. האם לתינוקות אין נמשים?
נזק לעור [צילום: אריאל בשור-יח"צ]

תינוקות יכולים כמובן להיוולד עם כתמי לידה אך עד שהם מגיעים לעולם אכן אין להם נמשים. את הנמשים מייצר העור (בעזרת עודף פיגמנט) כתגובה לחשיפה לשמש. כשתינוקות יוצאים החוצה לשמש, אלו עם גוון חיוור ועם עיניים בהירות יהיו בעלי נטייה לפתח נמשים (ויהיו גם בסיכון גבוה יותר לסרטן העור ולמלנומה מאוחר יותר בחיים).

נמשים אלו על לחייו האדמומיות של התינוק אינם תופעה חמודה! זהו נזק מקרני השמש, ונמשים עלולים גם להצביע על נזק לדנ"א בתאי העור.

ילדים ומבוגרים צריכים לעקוב אחר הנמשים שלהם על בסיס קבוע אצל רופא עור ולהשתמש בתבונה במסנן קרינה בעל מקדם הגנה 30 או יותר.

9. "נרדמה" לכם הרגל?
לעיתים נדירות - מצב רציני [צילום: יח"צ]

מצב של רגל רדומה, או "נמלים" נקרא paresthesia (תחושה מדומה), והוא נגרם מחסימה של זרימת הדם לעצב שנלחץ. אם אתם יושבים זמן ממושך בתנוחה לא נוחה - או אפילו עם רגליים משולבות - אתם עשויים ללחוץ על עצב חזק מספיק כדי לשבש את שליחת האותות שלו אל המוח, ולגרום לרגל, לדוגמא, "להרדם".

זהו מצב שונה ממה שנקרא 'עצב דחוס', מצב שנמשך זמן ארוך יותר ומופיע כשחלק מהגוף מתנפח כתוצאה מפציעה וגורם ללחץ יציב וקבוע על העצב.

paresthesia מורגשת בדרך כלל בגפיים - ידיים, רגליים וקרסוליים. התחושה המוזרה והלא נעימה הזו היא המשך של מסר של כאב למוח. שינוי התנוחה מספיק כמעט תמיד כדי לאפשר לעצב לחדש את התקשורת. אך תחושות עוקצניות כאלו עלולות לעיתים נדירות להיות תסמין למחלות שונות ורציניות כמו סוכרת, זאבת (לופוס) וטרשת נפוצה. אם תחושת ה"נמלים" אינה חולפת במהירות עם שינוי התנוחה, גשו לרופא.

תאריך:  18/02/2009   |   עודכן:  18/02/2009
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
12 מוזרויות של הגוף
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נה
18/02/09 19:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איש העסקים ד"ר זכי רביב, 50, השלים באחרונה את רכישת הווילה היקרה בארץ, ברחוב גלי תכלת, הרצליה פיתוח, בכ-24 מיליון דולר (לפי גירסה אחרת: 22 מיליון דולר). הווילה היא בת 2,000 מ"ר בנוי, על מגרש בן 4 דונם, בסמוך לבית שגריר ארה"ב בישראל.
18/02/2009  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בעל אמריקני רצח את אשתו בכריתת ראשה במשרדי רשת הטלוויזיה שיסדו בני הזוג במטרה לשפר את תדמיתם של המוסלמים.
18/02/2009  |  משה ריינפלד  |   חדשות
המסחר בבורסה של תל אביב הסתיים בעליות שערים - כאשר גם בוול סטריט החל המסחר במגמה חיובית. במסחר היום בלטה מניית טבע שטיפסה ב-4.4% כשהיא מצמצמת את פער הארביטראז' לאחר זינוקים דומים אתמול בניו-יורק.
18/02/2009  |  יעל פולק  |   חדשות
ישיר בית השקעות הודיעו (יום ד', 18.2.09) כי הם משיקים קרן כספית חדשה בשם "ישיר כספית". דמי הניהול בקרן החדשה יעמדו על 0% ללא הגבלת זמן. בנוסף, מבטיחים בבית ההשקעות, שגם בעתיד, דמי הניהול יהיו נמוכים מהממוצע בקטגוריה של הקרנות הכספיות. מדיניות זו תישקל אחת לשנה.
18/02/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מיליארדי דולרים שהזרים הממשל האמריקני לענקי הרכב ג'נרל מוטורס וקרייזלר, אינם מספיקים. שני היצרנים, שקיבלו עד כה 17.4 מיליארד דולר, הגישו לממשל בקשות חדשות להכפיל את הסיוע לסכום המדהים של 39 מיליארד דולר.
18/02/2009  |  משה ריינפלד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il