|
ריטלין לכל תלמיד [אילוסטרציה: פלאש 90]
|
|
|
|
|
במערכת החינוך נותנים לתלמידים ריטלין, ללא כל הסמכה, וזאת למרות שמדובר בתרופה המוגדרת כסם. כך התריעה (יום ג', 17.2.09) המועצה לשלום הילד בכינוס באר שבע לשלום הילד שנערך באוניברסיטת בן-גוריון.
במושב מיוחד שנערך בכינוס בנושא הריטלין במערכת החינוך, אמר ד"ר שי פינטוב, מומחה לרפואת ילדים מהמסלול האקדמי של המכללה למינהל, כי "נוכח מגמת השילוב של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל, מערכת החינוך אינה מסוגלת להתמודד עם תלמידים אלו, ולעיתים קורה שמורה שמחזיקה ריטלין עבור תלמיד אחד, ידה קלה על ההדק להציע כדור כזה גם לתלמיד אחר".
לדבריו, יש כיום שימוש יתר בריטלין ואין אבחון נכון בחלק מהמקרים. "אין זה אומר שהשימוש בריטלין מיותר, אלא שניתן להפחית את השימוש בו. זוהי אוטופיה לחשוב שיש כיום אבחון נכון. יש להסתכל על הבעיה בגישה כוללנית יותר, כאשר צריך לגייס מערכות רבות נוספות - חינוכיות, חברתיות וגישות של טיפול אלטרנטיבי", אמר.
פרופ' בועז פורטר, מנהל ארצי לתחום רפואת ילדים במכבי שירותי בריאות, ציין כי מדובר בבעיה חברתית שהפכה לבעיה רפואית ועברה אל הטריטוריה של הרופאים.
"יש להיזהר שלא לתייג ילדים אלה ולערוך אבחון יתר. צריך לראות בנושא זה תופעה ולא מחלה. עם זאת, המחקרים מראים שטיפול תרופתי הוא היעיל ביותר לתחום זה ויש גם לזכור שריטלין היא תרופה אפקטיבית המסייעת בצורה משמעותית ולעיתים קרובות מצילה את שלומם ורווחתם של ילדים רבים, תוך הבטחת עתידם החינוכי. צריך לזכור, כי לכל תרופה יש תופעות לוואי, אבל יש לשים את הדברים בפרופורציה. בעולם מתים יותר אנשים מתופעות לוואי של אקמול מאשר מתופעות לוואי של ריטלין", אמר פרופ' פורטר.
כידוע, לתרופה זו, הניתנת לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז (ADHD), יש מחלוקות רבות. חלק מההורים מרוצים ומדווחים על שיפור בהפרעות הקשב והריכוז בילדיהם עקב שימוש קבוע בתרופה, ואילו חלק אחר של הורים מתנגד לשימוש בתרופה זו עקב תופעות לוואי רבות כגון: ירידה בתיאבון, נדודי שינה בתחילת הטיפול, עצבנות, כאבי ראש וכו'.