המדינה החליטה כי כביש רוחב חדש מהים לחוצה ישראל, יסלל במימון המשק הפרטי, בשיטה הקרוייה P.F.I - Privattely Finnanced Inititiative. תוואי הכביש שמספרו 431 הוצג בפני מספר חודשים בפני עשרות קבלנים מרחבי הארץ, בסיור ראשון מסוגו אשר סוקר בהרחבה במחלקה ראשונה.
היום מודיע משרד התחבורה, כי ארבע קבוצות של חברות תשתית גדולות מהארץ ומחול, מתמודדות על המכרז לסלילת כ-20 הקילומטרים של כביש 431. הכביש יוצא מראשון לציון, עובר לאורך תוואי הרכבת החדש, ומתחבר עם כביש חוצה ישראל באזור רמלה.
כביש 431 הוא הפרויקט הראשון בישראל שיוקם בשיטת ה-P.F.I במובן בו היזם הפרטי מקים את הפרויקט במימונו, מתפעלו במשך 25 שנה ובתמורה גובה היזם תשלום מהמדינה. למעשה גם כביש 6 – חוצה ישראל ניסלל בשיטת המימון הפרטי–PFI, אלא ששם ננקטה שיטת Build Operate Transfer = BOT.
הקבוצות המתמודדות על המכרז כוללות את קבוצת "שפיר הנדסה" ו"גמול אחזקות אנרגיה", הקבוצה השניה היא "אשטרום", "סולל בונה" ו"שיכון ובינוי". קבוצה נוספת "אהרונסון", "רמט" ו"אחים רויכמן" וקבוצה רביעית "דניה סיבוס" ו-ACEON.
כביש 431 מתחיל בדרך מספר 20 מערבית לראשון לציון, עובר דרך רמלה - לוד, מתחבר לכביש חוצה ישראל ומסתיים במודיעין. קטעיו המערביים בעיתיים מבחינת הפקעות השטחים, ובעיקר מסובך הקטע העובר בתחומי העיר רמלה. לאורך הכביש יוקמו 12 מחלפים.
סמנכ"ל תכנון וכלכלה במשרד התחבורה, צ'ארלס סולומון מסר כי השלב הסופי של המכרז יפורסם בסוף חודש מרץ 2003. עלות הקמת הכביש נאמדת בכ-330 מיליון דולר. לדבריו, ההחזרים שהמדינה תשלם ליזם שיסלול את הכביש יתפרסו על פני תקופת הזיכיון.
מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן-ציון מסר כי מע"צ החלה בקידום ההליך התכנוני להקמת הכביש, כולל השגת אישורים סטטוטורים וההפקעות הנדרשות בתוואי הכביש. לדבריו, הליכי המכרז, הקמת הכביש ובחירת הזכיין שיסלול את הכביש יושלמו עד סוף השנה.
בראש ועדת המכרזים עומד סגן החשב הכללי באוצר, דודי גרשונוביץ וחברים בה בין השאר, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, מנכ"ל מע"צ עמי לקס וסמנכ"ל תכנון וכלכלה צ'ארלס סולומון.
מרבית אישים אלו השתתפו בסיור הקבלנים, (סוקר בהרחבה ב-Nfc). סגן החשכ"ל היתרה אז בקבלני שלא להעסיק עובדים זרים, והם שאלו בתגובה כיצד בדעת המדינה לאכוף דרישה זו, שכן חסרים במשק עובדי תשתית ישראלים. "נעסיק עובדים זרים אשר יאכפו את החוק בדבר איסור עבודת זרים..." ענה אז נציג האוצר.
ואילו מנכ"ל מע"צ, עמי לקס, מסר באחרונה בראיון לעתונות ערב פרישתו מתפקידו, כי עלויות ה-PFI גבוהות מאוד עקב מעורבותם של בנקאים ועורכי דין בפרויקטים. לדבריו' כאשר מע"צ סוללת דרך חדשה, העלות מתבטאת בק"מ של כביש נטו, לעומת העלויות הגבוהות הנלוות בשיטות המימון הפרטיות, ללא תועלת לציבור הרחב.
הבעיה הינה שלמדינה אין כעת משאבים לסלילה עצמית, ולפיכך עליה לגייס הון חיצוני, אף בעלויות נילוות - מימון וכלליות, גבוהות מאוד.