|
עידן עופר ושי אגסי, היזמים המובילים בתחום הרכב החשמלי
|
|
|
|
|
צרכי הזרמת הכסף לחברה המשותפת של החברה לישראל וחברת צ'רי, חברת קוואנטום צ'רי, יופחתו מכ-900 מיליון דולר לכ-500 מיליון דולר. כך דיווחה (יום א', 1.3.09) החברה לישראל.
בנוסף הוחלט כי החברה לישראל תגדיל את אחזקותיה בקוואנטום-צ'רי מ-45% ל-50%, ואילו צ'רי תפחית את אחזקותיה מ-55% ל-50%. כמו-כן, החברה לישראל לא תידרש להעמיד את חלקה בערבויות בסך של כ-180 מיליון דולר, כפי שהוסכם בהסכם המקורי.
החברה לישראל וצ'רי הקימו לפני כשנתיים את המיזם המשותף לייצור כלי רכב בסין במסגרת חברה משותפת, קוונטום-צ'רי. התוכנית העסקית של המיזם הישראלי-סיני הותאמה לעלייה במשקלו ובחשיבותו של הרכב החשמלי ושילובו כחלק מהמיזם המשותף. ברקע ההחלטה לכלול את ייצור הרכב החשמלי במיזם המשותף עמדה גם החלטת הרשויות בסין לעודד את המעבר לשימוש ברכב ידידותי לסביבה, לרבות מכונית חשמלית, באמצעות סובסידיות בקנה מידה גדול.
עד כה הזרימה החברה לישראל למיזם, באמצעות חברה-בת שלה, קוואנטום, כ-200 מיליון דולר, כאשר בשנת 2011, אם יהיה צורך בכך, תבוצע הזרמה נוספת של כ-40 מיליון דולר. מעבר לכך, בשנים 2009 וב-2010 לא תידרש החברה לישראל (באמצעות קוואנטום) להזרים למיזם סכום נוסף.
יו"ר החברה לישראל, עידן עופר, אמר כי "בעקבות תוכנית ממשלת סין לסבסד ולתמוך במכוניות ידידותיות לסביבה הסינים הולכים בצעדי ענק למלחמת חורמה בזיהום האוויר. המכונית החשמלית היא נדבך מרכזי במערכה על עולם נקי יותר".
ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל ציין כי גם בתקופה קשה של משבר בכלכלה העולמית ממשיך שוק הרכב בסין לגדול. בחודש שעבר אף פורסם, כי מכירות הרכב בסין עלו על אלה שבארה"ב.