סקר שנערך עבור ארגון "מתן" לקראת פסח, חושף כי למעלה ממחצית מהציבור הישראלי (53%) תורמים באותה מידה או אף יותר מבעבר למרות המשבר הכלכלי. הסקר, שנערך על-ידי חברת גיאוקרטוגרפיה, חושף תמונה דומה לזו שהתקבלה מסקר שערכה החברה עבור ארגון מתן בינואר 2004, בעיצומו של המשבר הכלכלי הקודם.
עוד עולה מן הסקר כי רק 24% מהציבור תורמים פחות בגלל המצב הכלכלי. 23% הנותרים לא ידעו להעריך או שאינם תורמים אף פעם.
אהובה ינאי מנכ"ל מתן מסרה כי "ממצאי הסקר מחזקים את העובדה שלתרומה דווקא עכשיו יש חשיבות חברתית. אנו ב'מתן', כארגון המוביל את נושא התרומה וההתנדבות של העסקים בישראל, מצפים לראות שאלו שחשים ביטחון כלכלי כלשהו יגדילו את תרומתם, דווקא בעת הזו ויותר מתמיד. נתוני הסקר חשובים לנו מכיוון שבקשר שלנו אל העולם אנו לומדים כי אנשים פרטיים ועסקים מעריכים מחדש את נושא התרומה לקהילה ככל נושא כלכלי וחברתי אחר. ב'מתן', כמנהלי תיקי השקעות בקהילה עבור עסקים ועבור תורמים פרטיים, חשוב היה לנו לדעת מה הציבור חושב ולאן הציבור מכוון אותנו".
הסקר, שנערך במהלך השבוע הרביעי של חודש מרס 2009, כלל מדגם של כ-500 נשאלים, נשים וגברים בוגרים מהישובים היהודיים בישראל, וכלל שאלות מרכזיות המשקפות את התנהגות הציבור בנוגע לתרומות, בעקבות המשבר הכלכלי.
הנתינה - לעולם נשארת
השאלות שנשאלו היו :"האם אתה נוהג לתרום לארגונים חברתיים או לגופים המסייעים לנזקקים או למטרות חברתיות שונות כגון: סיוע לילדים בסיכון, הגנה על נשים נפגעות אלימות ותקיפה מינית, סיוע לקשישים, לחולים במחלות קשות, לבעלי מוגבלויות וכדומה?" ו"אם כן, האם לאור המצב הכלכלי, אתה תורם יותר או פחות מבעבר?".
בהשוואה לסקר קודם שערכה גיאוקרטוגרפיה עבור "מתן" בחודש ינואר 2004, בעיצומו של המשבר הכלכלי שפקד אז את המשק, עולה תמונה דומה. בסקר שנערך לפני 5 שנים העידו כ-58% כי הם תורמים באותה מידה או אף יותר (לעומת 53% השנה); 30% מהנשאלים העידו כי הם תורמים פחות או אינם תורמים כלל בתקופה זו של מיתון (לעומת 24% השנה). ו-12% הנותרים לא ידעו להעריך או שאינם תורמים אף פעם (לעומת 23% השנה).
ההשוואה בין שתי התקופות עולה גם כי 16.7% מהנשאלים ב-2004 העידו כי, למרות המצב, הם תורמים יותר לעומת 5.4% בלבד מהנשאלים בסקר הנוכחי, שהעידו כי הם תורמים יותר, למרות המצב הכלכלי.
הדתיים תורמים יותר
אחוז בעלי ההכנסה הנמוכה (עד 7,000 שקל) שאינם תורמים אף פעם, גדול פי כמה (27.2%) מבעלי ההכנסה הגבוהה שלא תורמים אף פעם (6% מקרב המשתכרים 7,000-10,000; 9.5% מקרב המשתכרים מעל 10,000 שקל).
אחוז הדתיים-חרדים שתורמים יותר מאשר בימים של טרום המשבר הכלכלי, גדול פי 4 לערך (12.9%) מאחוז החילונים (3.2%) אשר העידו כי הם תורמים יותר מאשר בתקופה טרום המשבר. כמו-כן, שיעור החילונים שאינם תורמים אף פעם (21.6%) הוא כפול לערך מאחוז הדתיים-חרדים שאינם תורמים אף פעם (9.2%).
אחוז הנשאלים תושבי י-ם שתורמים יותר מבעבר גדול בכמעט פי 4 (8.6%) מאחוז הנשאלים תושבי ת"א שתורמים יותר (2.5%). כמו-כן, אחוז הנשאלים תושבי ת"א שאינם תורמים אף פעם (18.6%) כמעט כפול מאחוז הנשאלים תושבי י-ם אשר העידו כי אינם תורמים אף פעם (11%).
אחוז הנשאלים מקרב קבוצת גיל הביניים (35-54) אשר העידו כי הם תורמים פחות מבעבר (31.2%) גדול פי שניים מאחוז הנשאלים שהעידו כי הם תורמים פחות, מקרב אוכלוסיית הצעירים (18-34) (16.8%).
אחריות חברתית
שיעור הנשאלים המעידים כי למרות המצב הכלכלי הם תורמים באותה מידה כבעבר, עולה עם העלייה במצב הסוציו אקונומי, המבוסס על השכלה והכנסה: 38.8% מקרב בעלי ההשכלה התיכונית, לעומת 51% מקרב בעלי ההשכלה העל-תיכונית ו-54.8% מבעלי ההשכלה האקדמאית; 34.7% מהנשאלים המשתכרים עד 7,000 שקל, לעומת 50.3% מקרב המשתכרים 7,000-10,000 שקל ו-54.7% מהמשתכרים למעלה מ-10,000 שקל.
ארגון מתן מתמחה בחיבור עסקים וקהילה, על-ידי פיתוח שותפויות ההופכות את האחריות החברתית של החברות מחזון לעשייה חברתית בפועל, לטובת העסקים ולטובת הקהילה.
מתן פותח בפני החברות העסקיות ותורמים פרטיים מגוון הזדמנויות למעורבות ועשייה בקהילה. בראש מתן עומדים אנשי העסקים ג'ייקוב שימל מבריטניה ואבי פישר מישראל ועם חברי הוועד המנהל נמנית מנהיגות של אנשי עסקים המחויבים לקידום ההשקעה האפקטיבית בקהילה.
מידע נוסף
באתר האינטרנט