סגן רה"מ ושר האוצר, סילבן שלום, חתם על צו המבטל את מס הקניה על מערכת הנעה בגז פחממני מעובה (גפ"מ), המיועדת להרכבה על רכב המונע במנועי בנזין קונבנציונאליים.
הצו מעניק פטור ממס קניה המסתכם אפקטיבית ב-19.2%, עד סוף דצמבר 2006. מחיר המערכת עצמה מסתכם במספר אלפי שקלים בודדים, ולפיכך מדובר בהנחה משמעותית יחסית לעלות ולתועלת.
הצו נחתם בהמלצת הגורמים המקצועיים במשרד האוצר, הפועלים בשנים האחרונות בתיאום עם משרדי התחבורה, התשתיות הלאומיות והמשרד לאיכות הסביבה, לקידום השימוש בכלי רכב פחות מזהמים. זאת במטרה להסיר את אי הודאות בכל הנוגע לתנאי המיסוי על הרכב, ולעודד שימוש בכלי רכב המצמצמים את הפגיעה בסביבה.
שימוש ברכב המונע בגפ"מ, מקטין את פליטת המזהמים האופייניים לרכבי בנזין כמו חד תחמוצת הפחמן ותחמוצת החנקן, ובכך מביא להקטנת הפגיעה באיכות הסביבה ובבריאות הציבור.
עם התחלת השימוש בגפ"מ להנעת כלי רכב תיצטרף ישראל לרשימה של מדינות באירופה המעודדות שימוש בכלי-רכב ירוקים ונקיים יותר, באמצעות הקלות מיסוי או תמיכה ממשלתית.
בשבוע שעבר גם תוקנה תכנית המיתאר הארצית, תמ"א 18, באופן המאפשר הקמת תחנות תידלוק לגז.
אלא שהמיגזר העיסקי טרם עיכל את ההטבות הממשלתיות. חברות הרכב אינן ממהרות להתקין מערכות גז, ועד כה עוסקת בנושא - וגם בטון נמוך למדי, חברת יפנאוטו ייבואנית סובארו (ראה ארכיון מחלקה ראשונה).
סובארו שואפת לכסות בגז על העובדה כי אין לה מנועי דיזל מונעי סולר, ובכך לחדור חזרה לפלח המוניות.
ציי רכב גדולים, ובהם ציים של חברות הגז עצמן, טרם ציידו את מכוניותיהם במערכות גז.
משרד האוצר מציין, כי המס על הגפ"מ עצמו נמוך ביותר, כיוון שהשימוש הבלעדי שלו עד כה היה לצורכי תעשיה. לפיכך, הרי מבחינת הצרכן שימוש בגז טומן בחובו מעבר לתרומה להפחתת זיהום האוויר, גם הפחתה בעלויות. הדבר נכון בעיקר לכלי רכב שהנסועה השנתית (קילומטראז') שלהם גבוהה משמעותית וכפולה לערך מהנסועה הממוצעת.
בתקופת ההחדרה הראשונית ייבחן משרד האוצר את שיעור המימוש של ההטבה, את התועלת למשק כתוצאה משימוש בגפ"מ בכלי - רכב ואת הפסד ההכנסות למדינה שייגרם בעיקר כתוצאה מתחלופה בין צריכת גפ"מ לצריכת בנזין.