ארבעה ממפעילי אתר שיתוף הקבצים הפופולרי, The Pirate Bay, הורשעו בסוף השבוע האחרון בבית המשפט במחוזי בשטוקהולם, שבשבדיה, ונידונו לשנת מאסר בפועל. הארבעה, אשר הורשעו בהפרת חוק זכויות היוצרים השבדי, נקנסו גם ב-30 מיליון קורונות (שווה ערך ל-3.6 מיליון דולר), אשר יחולקו בין תאגידי המוזיקה והסרטים המובילים.
הרשעת מפעילי The Pirate Bay משמעותית במיוחד בשל גודלו ומספר הגולשים הגדול בו. המדובר באחד מהאתרים הגדולים ביותר כיום הפועלים בתחום שיתוף הקבצים הפיראטי, ואולי הגדול מביניהם. על-פי ההערכות, יש לאתר מעל ל-20 מיליון גולשים פעילים מכל העולם, המסתייעים בו להורדת קבצים בצורה בלתי חוקית.
חשוב לציין כי האתר לא מאחסן שום קובץ לא חוקי על שרתיו אלא מפנה גולשים להורדת קבצים כאלו באמצעות קישורים לרשת שיתוף הקבצים ביטורנט. גם בפסק הדין לא נכתב שמפעילי האתר הפיצו קבצים בלתי חוקיים, אלא רק סייעו להפצת הקבצים האלו. המדובר בעליית מדרגה באכיפת חוק זכויות היוצרים השבדי ובמסר ברור למפעילי אתרים דומים, שאין צורך עוד להיות שותף פעיל בהורדה לא חוקית כדי להיות מורשע.
למרות ההרשעה, מפעילי האתר לא מתכוונים להיכנע והם כבר נערכים להגשת ערעור על ההחלטה. בינתיים, הם הודיעו כי ימשיכו להפעיל את האתר עד להכרעה על ערעורם.
ההחלטה בבית המשפט בשבדיה, אחת המדינות הדמוקרטיות הליברליות בעולם, האוסרת למעשה על פרסום מידע על מקורות לא חוקיים, מטשטשת מאוד את הגבול שבין חופש הביטוי לבין פרסום לא חוקי ומעלה תהיות רבות. כך למשל, תוכנית טלוויזיה כמו "העוקץ", המדריכה על תרמיות שונות על-מנת להזהיר אנשים, או כל ידיעה חדשותית בטלוויזיה המסבירה על דרכי מרמה שונות, לא בטוח שהיו עוברת את אישור בית המשפט השבדי אם היה מחיל את אותה לוגיקה מחשבתית גם כלפיהן.
ביקורת נוספת שנשמעת כנגד ההחלטה היא שמדובר במלחמה נגד תחנות רוח, שכן, המלחמה הזו נמשכת כבר למעלה מעשור, ועד היום לא הצליחה לעצור את שיתוף הקבצים הפיראטי. המצדדים בדעה זו קוראים לתאגידי המוזיקה והסרטים לשנות את המודול העסקי שלהם ולמצוא דרכים יצירתיות יותר להרוויח מתכניהם, במקום להילחם בפיראטים. אחת הדרכים היא, באמצעות הגשת התכנים בחינם בתמורה לשילוב פרסומות.
מספר מיזמים כאלו כבר יצאו לדרך. Youtube למשל, חתמה השבוע עם חברות ההפקה הגדולות בארצות הברית על הסכם להפצת סרטים ותוכניות טלוויזיה רבות בחינם לגולשים, בערוץ מיוחד שיוקם לשם כך, בתמורה לשיתוף הרווחים שלה מהפרסומות עם החברות.