|
נשים בסיכון גבוה [צילום: AP]
|
|
|
|
|
בימים בהם האוויר טעון יותר בחשמל סטטי קיימת סכנת התלקחות אדי דלק בעת תדלוק, מסביר נועם נהרי, מנהל מוטינית טכנולוגיות (מקבוצת יעיל נוע) המתמחים בין היתר בניהול סיכוני חשמל סטטי בתעשיה.
בדוח שפורסם בסוף שנת 2008 על-ידי ארגון PEI - Petroleum Equipment Institute האמריקני, תועדו 173 מקרי הצתה בתחנות דלק בשנים 1992-2008. מהדוח עולה כי מרבית המקרים קשורים לפריקה בלתי מבוקרת של מטענים אלקטרו-סטטיים בעת תדלוק בשירות עצמי.
עוד עלה מהדוח כי 3 מכל 4 מקרים אירעו לנשים וכי הן חשופות יותר לסכנה. כ-95% מהנהגים שתידלקו בשירות עצמי נעלו נעליים בעלות סוליית גומי סינטטית, ושבכ-50% מהמקרים חזר הנהג שתדלק למכונית במהלך התדלוק.
ההתלקחות אירעה בסיום התדלוק כאשר הוציא הנהג את הפייה מהמכונית במטרה להחזירה למשאבת הדלק.
המהנדס משה נצר, יועץ בכיר לפיקוח על מטענים אלקטרו סטטיים בתעשיית התהליכים (כגון כימיה, והפרמצבטיקה) ותעשיית ההיי-טק, אשר חקר אירועים ותאונות מסוג זה, מסביר כי החזרה לרכב במהלך התדלוק ואח"כ היציאה ממנו כדי לשלוף את אקדח התדלוק מהמיכל, גורמת לטעינת הנהג במטען אלקטרו סטטי ועל כן, מגבירה את הסיכון של הצתת אדי הדלק הנפלטים מהמיכל הפתוח עקב פריקה אלקטרו סטטית. התופעה מחמירה במזג אוויר יבש, כאשר מטעני חשמל סטטי משמעותיים נצברים בגוף האדם המתחכך עם מושב הרכב. נראה כי התופעה שכיחה פחות אצל גברים, כיוון שאלה אינם נוהגים לחזור למכוניתם בעת התדלוק.
נצר ממליץ לדומם את המנוע בעת תדלוק, ובכל מקרה לא לחזור אל הרכב בזמן התדלוק אלא רק עם השלמת התהליך ולאחר החזרת הפייה מהרכב אל המשאבה.
במידה וכן נכנסת אל הרכב, מומלץ לגעת בגוף המשאבה על-מנת לפרוק מטענים אלקטרוסטאטיים. נגיעה זו תבטיח פריקת החשמל הסטטי שנצבר על גופך הרחק מאדי הדלק.
באשר לשיחה בטלפון סלולרי בעת תדלוק, לא הצליחו בארגון PEI לייחס ולו גם מקרה דליקה אחד לגורם זה.