|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
מגיפה עולמית [צילום: AP]

ארגון הבריאות העולמי:

שפעת החזירים: חשש למצב חירום בינלאומי

מן הארגון נמסר כי ההתפרצות במקסיקו ובארצות-הברית תורמת לחשש מפני "מצב חירום בריאותי בינלאומי" מדינות בכל העולם יתבקשו להגביר את הדיווח ואת הפיקוח על המחלה הארגון לא יכול בשלב זה לומר "אם המחלה תגרום למגיפה או לא" קיימת הדבקה מאדם לאדם
26/04/2009  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   שפעת החזירים   |   תגובות
   יפעת גדות
משרד הבריאות: לא התגלו מקרי שפעת החזירים בארץ

   יואב יצחק
שפעת חזירים קטלנית התגלתה במקסיקו ובארה"ב

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הזהיר אמש (שבת, 25.4.09) מדינות בכל העולם מפני התפרצות לא רגילה של שפעת לאחר שסוג חדש של וירוס שפעת חזירים נמצא מעורב בעשרות מקרי מוות בצפון אמריקה.

המנהלת הכללית של הארגון, מרגרט צ'אן, אמרה כי ההתפרצות במקסיקו ובארצות-הברית מעלה את החשש מפני הודעה על "מצב חירום בריאותי בינלאומי".

משמעות ההחלטה, באם תתקבל, היא שמדינות בכל העולם יתבקשו להגביר את הדיווח ואת הפיקוח על המחלה, שלדבריה היא בעלת "פוטנציאל של מגיפה" משום שמדובר בווירוס של בעלי חיים הפוגע בבני אדם. הארגון לא יכול בשלב זה לומר "אם המחלה תגרום למגיפה או לא".

צ'אן קיבלה את ההחלטה להכריז על חשש למצב חירום בריאותי בינלאומי לאחר שהתייעצה עם מומחים לשפעת מכל העולם. ועדת החירום נקראה בשבת בפעם הראשונה מאז הוקמה בשנת 2007. בתאוריה, הארגון יכול כעת להמליץ על שליחת יועצים, הגבלות סחר, או סגירת גבולות. עד כה הוא נמנע מלעשות זאת.

הארגון נמנע עד כה גם מהעלאת רמת הכוננות למגיפה, כשהוא מדגיש את הצורך במידע נוסף.

מוקדם יותר, צ'אן אמרה לכתבים כי "יהיה זה נבון מצד גורמי בריאות רשמיים במדינות השונות להיות עירניים להתפרצויות של מחלות דמויות שפעת או דלקת ריאות, במיוחד אם אלו מופיעות בחודשים שלאחר שיאה של עונת השפעת".

סימנים חשובים נוספים הם מקרים מוגזמים של מחלות חמורות או קטלניות דומות לשפעת בקבוצות שאינן ילדים צעירים או קשישים, שבדרך כלל נמצאים בסיכון גבוה במהלך עונת השפעת הנורמלית.

81 קורבנות
בדיקות בשדות התעופה [צילום: AP]

לפחות 81 בני אדם מתו מדלקת ריאות חמורה שנגרמה ממחלות דמויות שפעת במקסיקו. כך על-פי נתונים של הארגון. חלק מאלו שמתו סבלו מסוג ייחודי של שפעת שהוא שילוב של שפעת עופות עם שפעת חזירים ושפעת של בני אדם. הווירוס זהה מבחינה גנטית לזה שאותר בקליפורניה.

רשויות ארצות-הברית הודיעו כי שמונה בני אדם נדבקו בשפעת החזירים בקליפורניה ובטקסס וכולם החלימו מהמחלה.

עד כה, מדינות אחרות לא דיווחו על מקרים חשודים לארגון.

קבוצה של תלמידי בית ספר ומורים בניו-זילנד שרק חזרה ממקסיקו הוכנסה לבידוד הבוקר לאחר שהראו תסמינים דמויי שפעת.

גורמי בריאות רשמיים אמרו כי חלק מהקבוצה - 3 מורים ו-22 תלמידים - מבית ספר תיכון שבאוקלנד, העיר הגדולה ביותר במדינה, סבלו מתסמינים דמויי שפעת יום אחרי שחזרו מטיול בן שלושה שבועות במקסיקו.

ממשלת צרפת אמרה כי מקרים חשודים כפי הנראה יופיעו בימים הקרובים והסיבה לכך הן טיסות בינלאומיות. קבוצה לטיפול במשברים מטעם ממשלת צרפת החלה לפעול בשבת, והממשלה כבר סגרה את בתי הספר הצרפתיים במקסיקו-סיטי וסיפקה לאזרחים הצרפתיים הוראות מפורטות לגבי נקיטת אמצעי זהירות.

רשויות צ'ילה הורו על כוננות תברואתית הכוללת סריקות בשדות התעופה של נוסעים המגיעים ממקסיקו. עד כה, טרם דווח על מקרים של המחלה במדינה, אך חולים שיראו תסמינים של המחלה יישלחו לבית החולים לבדיקות.

בפרו, הרשויות יעקבו אחר מטיילים המגיעים ממקסיקו ומארצות-הברית, ואנשים שיסבלו מתסמינים דמויי שפעת יעברו בדיקות רפואיות על-ידי צוותי רפואה. כך הודיע שר הבריאות של פרו.

ברזיל "תגביר את הפיקוח הבריאותי בכל נקודות הכניסה למדינה", הודיעה הסוכנות הלאומית לפיקוח בריאותי של משרד הבריאות הברזילאי. אמצעים יינקטו גם במסגרת הפיקוח על המטען ומטוסים וספינות יחוטאו גם הם בנמלים בהתאם.

מספר מדינות באסיה ביצעו גם הן בדיקות לנוסעים שהגיעו ממקסיקו בשבת.

שדה התעופה הגדול ביותר של יפן גם הוא הגביר את הפיקוח הבריאותי, ובפיליפינים הודיעו כי יחזיקו בבידוד נוסעים הסובלים מחום שהגיעו ממקסיקו. רשויות הבריאות בתאילנד ובהונג-קונג הודיעו כי הם עוקבים מקרוב אחר המצב.

למדינות אסיה יש זכרון טרי ביותר מתסמונת SARS שפגעה במדינות בכל האזור ושיבשה בצורה חמורה את הטיסות בכל העולם. אינדונזיה, סין, תאילנד, ויטנאם ומדינות אחרות עמדו גם מול מספר מקרי מוות של בני אדם משפעת העופות, הווירוס שחוקרים מצביעים עליו גם היום כווירוס שיגרום למגיפה העתידית.

באירופה, שר החוץ הפולני הוציא הצהרה הממליצה לאזרחי פולין לדחות את תוכניות הנסיעה שלהם לאזורים בהם הופיעה ההתפרצות עד שהמחלה תעצר, והמרכז האירופי למניעת מחלות שבסיסו בשטוקהולם הודיע בשבת כי הוא שותף לדאגה ומוכן לסייע בכל דרך אפשרית.

ישראל: מרעננים הנחיות
סכנת הדבקה מאדם לאדם [צילום: AP]

בעקבות התפרצות שפעת החזירים במקסיקו, משרד הבריאות הישראלי מרענן את הנחיותיו ומדווח כי בישראל לא נמצאו מקרים של שפעת החזירים.

משרד הבריאות פועל בהתאמה להנחיות ארגון הבריאות העולמי וממליץ לשבים ממקסיקו המפתחים מחלת חום דמוית שפעת, תוך 7 ימים מחזרתם, לפנות לטיפול רפואי.

מאז 18 במרס נרשמו למעלה מ-900 מקרים בבני אדם באזור גיאוגרפי מוגבל (מקסיקו), אשר גרמו לתחלואה משמעותית (דלקת ריאות) וכאמור לכ-60 מקרי תמותה [נכון ל-25.4.09]. דגימות וירוס השפעת שנלקחו מ-18 מהחולים היו חיוביות לווירוס שפעת החזירים. בארצות הברית נרשמו בקליפורניה ובטקסס 8 מקרים של תחלואה נשימתית אשר נגרמו על-ידי אותו הווירוס.

מהדיווחים עד כה משתי המדינות עולה כי קיימת הדבקה בווירוס מאדם לאדם.

שפעת החזירים הינה מחלה נשימתית בחזירים הנגרמת על-ידי וירוס השפעת מסוג A אשר גורם להתפרצויות של שפעת בחזירים באופן רגיל. נגיפי שפעת החזירים גורמים לתחלואה רבה ולתמותה מעטה בחזירים. הנגיפים עשויים להדביק חזירים במהלך כל השנה, אך מרבית ההתפרצויות מתרחשות בסוף הסתיו ובחודשי החורף, בדומה להתפרצויות בבני אדם. וירוס שפעת החזירים הקלאסי - A/H1N1, בודד לראשונה מחזיר בשנת 1930.

בדרך כלל, וירוסים של שפעת החזירים אינם מדביקים בני אדם. עם זאת, ישנם דיווחים בודדים על בני אדם שחלו בשפעת החזירים. על-פי רוב, מקרים אלו אירעו באנשים אשר נחשפו ישירות לחזירים (לדוגמא, ילדים שביקרו בירידים בהם השתתפו חזירים או עובדים בתעשיית החזירים). בארצות הברית מדווח על כמקרה אחד של שפעת חזירים בבני אדם בשנה-שנתיים. מדצמבר 2005 עד פברואר 2009 דווחו 12 מקרים של שפעת החזירים בבני אדם ב-10 מדינות בארה"ב. בנוסף, ישנם מקרים מתועדים של העברה של וירוס שפעת החזירים מאדם לאדם. לא ידוע על מקרים של שפעת החזירים בבני אדם בישראל.

משרד הבריאות ירענן את ההנחיות להיערכות בתי-חולים וקופות-חולים, וינחה היערכות לאבחון מעבדתי של הווירוסים. משרד הבריאות עוקב אחר ההתפתחויות והמלצות של גופים בינלאומיים.

משרד הבריאות חוזר וקורא להקפיד על כללי ההיגיינה האישית, ללא קשר למקרה הנוכחי.

שאלות

מנין הגיעה המחלה אל החזירים?

הווירוס אשר בודד בחזירים מכיל כעת מקטעים גנטיים של שפעת חזירים, שפעת עופות ושפעת אנושית, וקשה לדעת בדיוק איך החל התהליך שבסופו נוצר הווירוס. ייתכן שחזירים נדבקו בווירוסים אנושיים ובווירוסים של עופות והחלפת מקטעים גנטיים הביאה ליצירת וירוס חדש כמעט לחלוטין.

האם הווירוס עלול להתפשט למדינות/אזורים נוספים?
קשה לצפות בשלב זה, אולם הדבר אפשרי שכן הווירוס מדבק מאדם לאדם.

האם בודדו מקרים בישראל?
לא.

האם האירוע משנה את רמת הכוננות לפנדמיה של שפעת לפי הגדרות של ארגון הבריאות העולמי?
בשלב זה לא, אולם ייתכן שבימים הקרובים יחליט ארגון הבריאות העולמי להעלות את רמת הכוננות למגיפה של שפעת משלב 3 (נוכחי) לשלב גבוה יותר. מדינת ישראל תפעל בעניין זה לפי הנחיות ארגון הבריאות העולמי.

מה הם התסמינים הראשונים של שפעת חזירים H1N1 בבני אדם?
ברוב המקרים מדובר על תחלואה נשימתית קשה המלווה בחום.

מה צריך לעשות אדם ששב מטיול במקסיקו שלא חש בטוב?
לפנות לרופא המטפל.

מה צריך לעשות אדם ששב מטיול בארצות הברית?
בשלב זה אין הנחיות חריגות לגבי החוזרים ממדינות אחרות למעט מקסיקו.

האם קיימת המלצה מקומית או בינלאומית להימנע מלטוס למקסיקו או לכל מדינה אחרת?
אנו פועלים בהתאם להמלצות הבינלאומיות בעניין זה. בשלב זה, לא פורסמו כל אזהרות בהקשר של נסיעה למקסיקו או לכל מדינה אחרת. כמובן שעל כל אחד מוטלת גם אחריות אישית לעקוב אחר ההנחיות ולהישמע לרשויות, בישראל ובארצות בהן נערכים ביקורים, בייחוד במקסיקו.

האם קיים טיפול יעיל בשפעת החזירים?
לפי המידע הקיים בידינו כעת, תרופת הטמיפלו צפויה להיות יעילה נגד המחלה. מדינת ישראל אגרה מלאי של תרופות טמיפלו לצורך טיפול בחולים, אם יהיו.

האם מי שקיבל חיסון כנגד שפעת השנה, מחוסן מפני שפעת החזירים?
לא ידוע עדיין, הנושא נחקר כעת על-ידי רשויות הבריאות בארצות הברית.

האם קיימת הגבלה על צריכת מזונות מסוימים?
לא. המחלה איננה מועברת במזון.

האם בתי חולים וקופות החולים קיבלו הנחיות?
בתי החולים הונחו לפעול לפי תוכנית מגירה שהוכנה מראש להתמודדות עם התפרצות שפעת. קיימות הנחיות מדויקות של משרד הבריאות למגיפה של שפעת, המופיעות באתר האינטרנט, ויש הוראות מסודרות בכל קופה ומוסד רפואי.

בנוסף, יפורסם חוזר מנכ"ל משרד הבריאות שיתייחס להנחיות ספציפיות בנוגע לזיהוי חולים והטיפול בהם במידת הצורך.

תאריך:  26/04/2009   |   עודכן:  26/04/2009
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שפעת החזירים: חשש למצב חירום בינלאומי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אילנה סאו
26/04/09 10:16
פורום: שפעת החזירים כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בנו השלישי של מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג איל, מונה לתפקיד בוועדת הביטחון הלאומית של המדינה. כך דיווחה סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית יונהאפ (יום א', 26.4.09) . על-פי הדיווח, ייתכן שמינוי זה מכתיר את קים ג'ונג און כיורשו של אביו בהנהגת המדינה.
26/04/2009  |  איציק וולף  |   חדשות
אחרי כמעט 40 שנה כאחות, ללוסיל נאסרי לא הייתה שום בעיה לזהות את הקולות המגיעים אליה מהחלון בשדרה החמישית. אלו היו ללא ספק קולות של אישה יולדת.
26/04/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
שר החוץ, אביגדור ליברמן, הבהיר (יום א', 26.4.09) כי מדינת ישראל מוכנה לנהל משא-ומתן עם סוריה אך ורק אם נקודת הפתיחה של המשא-ומתן תהיה ללא תנאים מוקדמים וללא אולטימטומים מצד הסורים.
26/04/2009  |  איציק וולף  |   חדשות
ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) אישר את התרופה Simponi (סימפוני), או בשמה הגנרי golimumab (גולימונאב), טיפול על בסיס חודשי לאנשים הסובלים מדלקת פרקים שגרונית מתונה עד חמורה, מפסוריאטיק ארטריטיס (Psoriatic Arthritis) ומדלקת שדרה מקשחת (ankylosing spondylitis).
26/04/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
היום לפני 23 שנה, ב-26 באפריל 1986, לפנות בוקר, עולה הטמפרטורה בליבת הכור הגרעיני שבצ'רנוביל [ברית המועצות לשעבר], ומעטפת ההגנה מתפרצת ומפיצה חומרים רדיואקטיביים לסביבה.
26/04/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il