|
תלות במפעיל דיוטי פרי גדול [צילום: רשות שדות התעופה]
|
|
|
|
|
מבדיקה שערך מבקר המדינה בחודשים מרס עד אוגוסט 2008, בנוגע לתפקודה של רשות שדות התעופה בתחום ההסכמים עם בעלי הרשאה להפעלת חנויות פטורות ממכס, בעיקר בטרמינל 3, עולה כי יש לה תלות גדולה בעיקר בחברה אחת.
כ-60% (כ-620 מיליון ש"ח ב-2007) מהכנסות הרשות בתחום המסחר הן מחברה א'. המבקר מציין שההכנסות מחברה א' הן 90% מהכנסות הרשות ממסחר מבעלי הרשאות קמעונאים. במצב זה קיימים סיכונים הכרוכים בתלות רבה בבעל הרשאה גדול אחד.
המבקר מצא, כי בתקופה ינואר 2005-יולי 2006 בדרך כלל הייתה חברה א' חייבת כספים לרשות, וסכומי החוב הגיעו עד כ-59 מיליון ש"ח. למרות זאת לא השתמשה הרשות בכלים העומדים לרשותה לגביית החובות, כגון חילוט ערבויות, לא חישבה את סכום ריבית הפיגורים בגין חובות חברה א', גם לא לאחר שהגיעה להסדר עמה שבעקבותיו ניתנו לחברה זיכויים, ולא דיווחה למועצה על סכום ריבית הפיגורים בגין החובות בתקופה זו כהפחתה נוספת.
בנוסף לכך, הרשות לא תבעה לקבל במועד את הדוחות השנתיים המפרטים את פדיון המכירות של חברה א' לשנים 2007-2005.
בנובמבר 2006 אישרה הרשות לחברה ב' להוסיף שטחי מסחר הצמודים לשלוש חנויות שהפעילה בטרמינל 3 בלי לפרסם מכרז פומבי להפעלתן.
נמצא כי בהליך שבו שינתה הרשות תנאים בחוזים שחתמה עם בעלי הרשאה היו ליקויים. בעקבות שינויים אלו פחתו הכנסותיה של הרשות ב-26.9 מיליון דולר בקירוב.
לדעת משרד מבקר המדינה, על רשות שדות התעופה לבחון את הליך קבלת ההחלטות, בייחוד לנוכח העלייה במספר הנוסעים והשינוי בשיעור הישראלים מתוכם שחלו לאחר מכן, ולהפיק לקחים באשר למבנה המכרזים בעתיד, ובכלל זה שיטת ההצמדה של דמי ההרשאה.
לדעת משרד מבקר המדינה, על מועצת הרשות ועל הנהלתה להמשיך לבחון את הסיכונים הכרוכים בתלות רבה בבעל הרשאה גדול אחד ולבדוק את החלופות העומדות לפניה מן הבחינה העסקית והתפעולית.