|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

מדוע באמת אינכם מצליחים לישון?

בדרך כלל אנשים ישנים בלילה לא רק בגלל ששעות העבודה המקובלות הן בין 08:00 ל-17:00, אלא גם בגלל הקשר ההדדי בין מחזורי השינה וההתעוררות הטבעיים מה קורה כשאלו משתבשים?
17/05/2009  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
לא מצליחים לישון? [צילום: AP]

אוכל לשיפור השינה?
יפעת גדות
האוכל שאנו אוכלים והמשקאות שאנו שותים משחקים תפקיד בהירדמות ובאיכות השינה
לרשימה המלאה

שינה - משפיעה על הסיכון לסוכרת
יפעת גדות
חוקרים גילו כי אנשים שישנו פחות משש שעות בלילה היו בסבירות גבוהה יותר לפתח מצב שמקדים סוכרת, לעומת אלו שישנו שעות שינה מרובות יותר
לרשימה המלאה

שינה אחר חצות מסכנת את הלב
יפעת גדות
מחקר חדש גילה כי גברים שנכנסים למיטה אחרי חצות סובלים משלב מוקדם של טרשת עורקים הרבה יותר מגברים שנכנסים לישון מוקדם יותר
לרשימה המלאה

   יפעת גדות
נדודי שינה מעלים את לחץ הדם

אפשר לחלק את השינה לשני סוגים: תנועת עיניים מהירה (REM), ומצב שאינו תנועת עיניים מהירה (NREM). ל-NREM ישנם ארבעה שלבים של שינה עמוקה שהולכת ומתגברת. שלב ראשון של השינה הוא הקל ביותר, בעוד ששלב 4 הוא העמוק ביותר.

במהלך שינה נורמלית, אנו חווים את מחזוריות הסוגים והשלבים השונים הללו של השינה. אך אנשים ששנתם מופרעת שוב ושוב, ולא קיים אצלם מעבר נורמלי דרך REM ו-NREM, ירגישו עייפים ויסבלו מקשיי ריכוז כשהם ערים. אנשים ישנוניים נמצאים גם בסיכון גבוה יותר לתאונות בזמן נהיגה או במצבים אחרים.

הפרעות במקצב היומי

בדרך כלל, אנשים ישנים בלילה - לא רק בגלל ששעות העבודה המקובלות הן בין 08:00 ל-17:00, אלא גם בגלל הקשר ההדדי בין מחזורי השינה וההתעוררות הטבעיים, המונעים על-ידי "השעון" הפנימי שלנו.

שעון זה הוא חלק קטן של המוח הנקרא 'הגרעין הסופר-כיאזמטי' (suprachiasmatic nucleus) של ההיפותלמוס. הוא ממוקם בדיוק מעל העצבים שיוצאים מאחורי העיניים. אור ופעילות "מאפסים" את השעון ויכולים להניע אותו קדימה או אחורה. חריגויות הקשורות לשעון זה נקראות 'הפרעות במקצב היומי'.

הפרעות במקצב היומי כוללות ג'ט-לג (יעפת), התאמה לעבודה במשמרות, תסמונת פאזת השינה הדחויה (Delayed sleep-phase syndrome) - כשנרדמים ומתעוררים מאוחר מדי, ותסמונת פאזת השינה המוקדמת (advanced sleep phase syndrome) - כשנרדמים ומתעוררים מוקדם מדי.

אינסומניה

אנשים הסובלים מאינסומניה מרגישים שלא נהנו משינה מספקת בלילה. הם מתקשים להירדם או שמתעוררים לעיתים תכופות במהלך הלילה, או שהם מתעוררים מוקדם בבוקר. אינסומניה מהווה בעיה אם היא פוגעת בפעילויות היומיומיות. לאינסומניה יש גורמים אפשריים רבים, כולל לחץ, חרדה, דיכאון, הרגלי שינה גרועים, הפרעות במחזור השינה (כמו ג'ט-לג) ושימוש בתרופות מסויימות.

נחירה

אנשים רבים נוחרים. רעש הנחירה נוצר כאשר האוויר ששואפים "דופק" על הרקמות הרפויות של הגרון. נחירה יכולה להוות בעיה אפילו רק בגלל הרעש שהיא גורמת. אך היא עלולה גם להיות סימן לבעיית שינה רצינית יותר הנקראת דום נשימה בשינה.

דום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה מתפתח כאשר מעברי האוויר העליונים נחסמים לגמרי או באופן חלקי, ומשבשים את הנשימה הרגילה למשכי זמן קצרים - שגורמים לאדם הסובל מהמצב להתעורר. דום נשימה בשינה עלול לגרום לישנוניות במהלך שעות היום. ישנן עדויות שמראות כי במידה שהמצב לא מטופל הוא עלול להיות קשור ללחץ דם גבוה ולסיכון לשבץ ולהתקפי לב.

הריון ושינה

נשים חוות לעיתים קרובות לילות חסרי שינה ועייפות רבה בשעות היום בשליש הראשון והאחרון של ההריון. במהלך השליש הראשון, ה'טיולים' התכופים לשירותים, ובבוקר הבחילות, עלולים לפגוע באיכות השינה. בשלב מאוחר יותר של ההריון, חלומות וחוסר נוחות פיסית עלולים למנוע את השינה העמוקה. לאחר הלידה, הטיפול בתינוק החדש, או מצב של דיכאון לאחר לידה עלולים גם הם לפגוע בשינה.

נרקולפסיה

נרקולפסיה היא הפרעה מוחית הגורמת לישנונית מוגזמת במהלך שעות היום. למרות שקיים מרכיב גנטי ברור, לרוב החולים אין היסטוריה משפחתית של המצב. למרות ש"התקפי שינה" דרמטיים ובלתי נשלטים הם המאפיינים הידועים ביותר של נרקולפסיה, במציאות, חולים רבים לא סובלים מהם. במקום זאת, הם סובלים מישנוניות קבועה במהלך שעות היום.

תסמונת רגליים חסרות מנוח

אצל אנשים שסובלים מתסמונת רגליים חסרות מנוח, חוסר הנוחות ברגליים ובכפות הרגליים מגיע לשיאו בערב ובשעות הלילה. הם מרגישים דחף להניע את הרגליים ואת כפות הרגליים כדי לזכות בהקלה זמנית, לעיתים קרובות על-ידי תנועות קצביות ומוגזמות של הרגליים במהלך השינה. מצב זה עלול כמובן לעכב את ההירדמות ולגרום להתעוררויות קצרות במהלך השינה. תסמונת רגליים חסרות מנוח היא בעיה שכיחה בקרב אנשים בגיל העמידה או מבוגרים יותר.

סיוטים

סיוטים הם חלומות מפחידים המופיעים במהלך שלב ה-REM. הם יכולים לנבוע מלחץ, מחרדה ומתרופות מסויימות. לעיתים קרובות אין גורם ברור למצב.

ביעותי לילה וסהרוריות (הליכה מתוך שינה)

הן ביעותי לילה והן סהרוריות מתרחשים במהלך שנת REM ומופיעים לעיתים קרובות בקרב ילדים בין הגילאים 3 ל-5. ביעותי לילה עלולים להיות דרמטיים; הילד עלול להתעורר כשהוא צורח אך לא מסוגל להסביר את הפחד. לפעמים ילדים הסובלים מביעותי לילה זוכרים את החלומות המפחידים, אך לעיתים קרובות אינם זוכרים דבר. ביעותי לילה מפחידים בדרך כלל יותר את ההורים מאשר את הילד. סהרוריות - הליכה מתוך שינה - יכולה לגרום לביצוע פעולות רבות, חלקן מסוכנות, כמו עזיבת הבית - בזמן השינה.

גורמים אחרים בשינה
דיכאון וחרדה [צילום: AP]

  • גיל צעיר תינוקות יכולים לישון עד 16 שעות ביממה, אך רובם לא יישנו לאורך כל הלילה ללא שיזדקקו להאכלה עד לגיל 4 חודשים. ילדים בגיל בית ספר יכולים לישון 10 שעות ביום. שנתם עלולה להשתבש בעקבות מחלה או חום. צרו קשר עם הרופא אם הילד סובל מחום ומגיב באיטיות כשהוא מתעורר.

  • גיל מבוגר. אנשים בגיל 60 אינם ישנים בצורה עמוקה כמו אנשים צעירים יותר. דום נשימה בשינה הוא מצב שכיח יותר בקרב אנשים מבוגרים.

  • סגנון חיים. אנשים ששותים קפה, מעשנים סיגריות, או שותים אלכוהול, הם בסבירות גבוהה יותר לסבול מבעיות שינה לעומת אנשים שאינם מאמצים הרגלים אלו.

  • תרופות. תרופות רבות עלולות לגרום לחוסר שינה. אחרות יכולות לגרום לישנוניות במהלך שעות היום.

  • דיכאון וחרדה. דיכאון וחרדה גורמים לעיתים קרובות לאינסומניה.

אי-ספיקת לב ובעיות ריאה. ישנם אנשים המתקשים לישון בלילה בגלל קוצר נשימה במצב של שכיבה. זה עלול להיות תסמין לאי-ספיקת לב או לבעיה בריאותית.

מה גורם להפרעות שינה?
[גורמים פשוטים ומורכבים]


אינסומניה

מצב של אינסומניה יכול להיות זמני ולנבוע מגורם פשוט, כמו ג'ט-לג. אינסומניה בטווח קצר יכולה גם לנבוע ממחלה, מאירוע מלחיץ, או משתיית קפה רבה מדי. תופעות הלוואי של תרופות רבות הן אינסומניה.

אינסומניה לאורך זמן יכולה לנבוע מלחץ, מדיכאון או מחרדה. אנשים עלולים גם לפתח התניה למצב: הם קושרים את זמן השינה עם קשיים, מצפים לקשיים בהירדמות וכך הופכים חסרי שקט - מצב שמחריף את האינסומניה. מחזוריות זו יכולה להימשך גם שנים.

הפרעות במקצב שינה הן גורם חשוב אך פחות שכיח באינסומניה. אנשים המשתמשים באלכוהול או בסמים בצורה מוגזמת סובלים גם הם לעיתים קרובות מאינסומניה.

נחירה ודום נשימה בשינה

כשאנו נרדמים, שרירים רבים בגוף נמצאים במצב רפוי. במקרים בהם השרירים בגרון רפויים יותר מדי, המצב עלול לחסום את הנשימה ואז מתרחשת נחירה. לפעמים, נחירה מקורה באלרגיות, באסטמה או בעיוותים באף שמקשים על הנשימה.

דום נשימה חסימתי ייוחס עד כה לגברים מבוגרים הסובלים מעודף משקל. אך נשימה חריגה במהלך השינה יכולה לפגוע באנשים בכל הגילאים ובשני המינים, ולפחות 30% מאלו הסובלים מהמצב אינם שמנים. חוקרים יודעים כיום כי במקרים רבים של דום נשימה, החסימה בדרכי האוויר היא רק חלקית. לרוב האנשים הסובלים מהמצב יש גרון פנימי קטן יותר מהנורמה והבדלים עדינים גם במבנה העצמות והרקמות.

ירידה בכמות החמצן בדם במהלך השינה - שבעבר סברו כי היא הסיבה להתעוררויות בעקבות דום נשימה חסימתי - יכולה להיות נוכחת וגם יכולה שלא. ברוב המקרים, ההתעוררויות מתרחשות כשהגוף מגביר את המאמצים הנדרשים להתגבר על חסימת האוויר.

שתיית אלכוהול עלולה להחריף מצב של דום נשימה חסימתי משום שהיא גורמת להרפיית השרירים.

צורה נדירה של דום נשימה בשינה נקראת 'אפניאה מרכזית' והיא מופיעה כאשר האותות מהמוח לשרירים פוחתים או מפסיקים למשך זמן קצר. ישנם גם אנשים הסובלים מהמצב ואינם נוחרים.

הריון ושינה

עייפות במהלך השליש הראשון של ההריון נובעת משינויים ברמות ההורמונים, כמו הפרוגסטרון. לקראת סוף ההריון, נשים מסויימות מתקשות לישון בגלל חוסר הנוחות שיוצרת הבטן. נשים אחרות חשות תשישות, חרדה או דואגות מהעתיד. אחרות מתלוננות על ביעותי לילה שמונעים מהן ליהנות משינה רגועה. דום נשימה בשינה, במיוחד אם הוא חמור וגורם לרמת החמצן בדם לרדת במהלך השינה, הוא גורם סיכון לעובר.

נרקולפסיה

הגורם לנרקולפסיה אינו ברור. גורמים גנטיים וסביבתיים משחקים כפי הנראה תפקיד כלשהו, למרות שהנתונים על הגורמים הגנטיים עדיין מעוררי מחלוקת ולא נחקרו מספיק. ישנן מספר הפרעות עצביות נדירות שייתכן שהן קשורות לנרקולפסיה.

תסמונת רגליים חסרות מנוחה

ישנם גורמים אפשריים רבים לתסמונת רגליים חסרות מנוחה, כולל אי-ספיקת כליות, הפרעות עצביות, חוסר בוויטמינים ובברזל, הריון ותרופות מסויימות (כמו תרופות נוגדות דיכאון). לכ-50% מהאנשים הסובלים מתסמונת רגליים חסרות מנוחה יש קרובי משפחה הסובלים מהמצב.

סיוטים וביעותי לילה

סיוטים יכולים לנבוע מאירוע מפחיד או מלחיץ, מחום או ממחלה, או משימוש בסמים מסויימים או באלכוהול. ביעותי לילה שכיחים במיוחד בקרב ילדים אך יכולים גם לפגוע באנשים בוגרים הסובלים מבעיות רגשיות או פסיכולוגיות.

תאריך:  17/05/2009   |   עודכן:  17/05/2009
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע באמת אינכם מצליחים לישון?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
היסטוריון
18/05/09 03:52
2
אלכס691
18/05/09 12:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דקות ארוכות העברתי אמש בפשפוש בכתביו של סון דזה ובעלעול בין דפי חיבורו - לשווא. לא נמצא ולו בדל משפט שניתן לייחס לתבוסתנות המחפירה שהפגין אתמול יואב קבל עם ועדה. מה לעשות, זקן סיני חכם שכותב מניפסט אסטרטגי לא העלה על דעתו שביום מן הימים יהיה מי שיחפש בין דבריו עצה, רמז, קצה חוט, שיעזרו לו במשימתו העקשנית - לא לנצח. או, לחילופין, להתמודד מול מי שרוצה להפסיד.
17/05/2009  |  גדי להב  |   חדשות
חברת סטרלינג (-10.53%, 136.0), העוסקת בפיתוח מערכות אנטנה לתקשורת באמצעות לוויינים, מקבלת סיוע מבעלות השליטה בחברה - רפאל (36.4%) וחברת אלרון (-1.62%, 976.0) (31.6%) מקבוצת אי.די.בי. שתי בעלות השליטה יעניקו לסטרלינג הלוואה של עד 2.6 מיליון דולר.
17/05/2009  |  יובל מעוז  |   חדשות
ימי המיתון מביאים איתם לא רק מפוטרים רבים, אלא גם חרדות בקרב מי שנשארו במקום העבודה. החשש מפני אבטלה יכול להשפיע על ההתנהגות הארגונית כמו גם על התנהגות הפרט במסגרת מקום העבודה.
17/05/2009  |  איריס בר-טל  |   חדשות
לאחר שיו"ר ההסתדרות עופר עיני, שר הביטחון ויו"ר העבודה אהוד ברק ויו"ר ש"ס ושר הפנים אלי ישי הצליחו לבטל כמה מהחלטות הקיצוץ והגזירות שהוצעו על-ידי אגף התקציבים - גם חברי הכנסת רוצים לגזור קופון פוליטי. לפי הערכות במשכן, הח"כים ינסו לבטל גזירות בעלות של 2.5-3 מיליארד שקלים לקופת המדינה.
17/05/2009  |  צבי זרחיה  |   חדשות
חברת הביטוח הראל זכתה במכרז לביטוח בריאות וסיעוד ל-3,000 עובדי נס טכנולוגיות ובני משפחותיהם ל-5 השנים הקרובות. לעובדים יוצע לבחור בין שתי פוליסות בתחום זה. השיווק ייעשה באמצעות סוכנות הביטוח מבטח-סימון, בבעלות מגדל, כך שהעסקה היא שיתוף פעולה בין שתיים מחברות הביטוח המובילות בענף.
17/05/2009  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההחלטה לתקוף את צרפת; קרב קאנאי של חניבעל כמודל; הגנרל הנאצי-יהודי פון מנשטיין-לוינסקי; היטלר כאסטרטג מעולה; מקריות ומזל שהולידו את אחד המבצעים הצבאיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה; הס...
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il