|
סין מעונינת לייצא מטוסי קרב תמורת נפט וחומרי גלם [צילום: דו"צ]
|
|
|
|
|
סין מעוניינת לייצא מטוסי קרב המצוידים במנועים רוסיים למדינות המייצאות נפט או חומרי גלם. אחד מחברי המשלחת הצבאית הרוסית לתערוכה האווירית שהתקיימה בנובמבר בזוהאי שבסין, תיאר את המסחר הצבאי בין סין לרוסיה כ"חורף ארוך ומתוח".
לעומתו, נציג של רוזובומאקספורט, הסוכנות שמטפלת בייצוא של ציוד הגנה רוסי, ציין כי קיימת אפשרות שסין תייצא מטוסי קרב מסוג J-10a nyuxh erc, המצוידים במנועים רוסיים מסוג AL-31F.
אמנם סין הציגה בתערוכה את המנוע המשופר שהיא מייצרת, ה'תאיהאנג', עם כוח דחיפה של 13,200 קילוגרם, אולם הוא עדיין רחוק מהמערכות של רוסיה ומדינות המערב. בנוסף לכך, נציגים של 'China's Liming Motor Corp', סירבו לענות לשאלות באשר לביצועי המנוע.
נשאלת השאלה, מדוע סין החליטה להציג בתערוכה מנוע זה לשוק הבינלאומי, בעוד היא עצמה לא בחרה להשתמש בו למטוסי הקרב שלה עצמה.
רוסיה לא תאפשר יצוא סיני שיפגע בה
מקור סיני צבאי מסר כי סין מקדמת את יצוא מטוסי הקרב מסוג ה-J-10A למצרים, אבל נראה שעדיין לא החלו מגעים רציניים. לעומתו, מקור מהימן מהתעשיה הצבאית הרוסית ציין, כי רוסיה לא תאפשר לסין להשתמש במנועים תומרת רוסיה לייצוא שיפגע בשוק הייצוא הרוסי.
בהקשר זה הוזכרה מצרים, שבעבר הייתה יבואנית ראשית של ציוד צבאי מרוסיה, אולם כיום היא רוכשת ממנה בעיקר חלקי חילוף. לעומת זאת, על-פי אותו מקור, רוסיה תאפשר סין לייצא את המטוסים לפקיסטן, שאינה נחשבת יבואנית מסורתית ממנה.
המחיר הבסיס של מטוס הקרב J-10 הוא כ-29.3 מיליון דולר, כך מציין מקור סיני, ומוסיף "בהתחשב בכך, שהמטרה של סין למכור את מטוסי הקרב האלו בראש ובראשונה למדינות יצרניות נפט, תמורת נפט וחומרי גלם אחרים, זו עשויה להיות אופציה אטרקטיבית למדינות אלו".