|
חושבים פעמיים היכן לערוך את הקניות [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
בשנה האחרונה, המשיכה העלייה בכוח קניית מזון המופנה למרכולים מקומיים זולים - 19.1% כיום, לעומת 15.1% לפני כשנה ו-11% לפני 3 שנים. כך עולה (יום ד', 10.6.09) מנתוני ועדת השיווק באיגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, המבוססים על סקר שערכו בנושא.
לדבריהם, ההסבר לכך עשוי להיות הפתיחה של המרכולים המקומיים הזולים במקביל למיעוט בפתיחת סניפים של הרשתות המאורגנות.
מן הסקר עולה, כי שיעור אלו המרכזים את קניותיהם בסופרים במרכולים הזולים, גבוה יותר בקרב אנשים בגילאי הביניים 54-35 (30%), לעומת מבוגרים מגיל 55 (23%), ובקרב משפחות בעלות 3 נפשות ויותר (30%), לעומת משפחות עם 2-1 נפשות (21%).
כמו-כן מתברר, כי חלה עלייה בכוח קניית המזון שמופנה למרכולים הענקיים, 29% כיום, לעומת 25.5% אשתקד ו-23.5% לפני כ-3 שנים.
שיעור המרכזים את קניותיהם במרכולים הענקיים גבוה יותר בקרב בעלי הכנסה גבוהה (56%) ובינונית (46%), בהשוואה לבעלי הכנסה נמוכה (35%). כמו-כן, הוא גבוה יותר בקרב משפחות בעלות מספר נפשות הגבוה מ-5 (49%), בהשוואה למשפחות עם 2-1 נפשות (37%) ועם 4-3 נפשות (43%).
במקום השלישי נמצאים המרכולים השכונתיים של הרשתות, המושכים כיום 13.2% מכוח קניית המזון, בהשוואה ל-12.9% לפני שנה.
המכולות והמינימרקטים מושכים 12.9% מכח הקניה של מזון, לעומת 16.2% לפני שנה. הערכת איגוד המזון היא כי הירידה בכח הקנייה של המינימרקטים היא כנראה חלק מסימני המיתון.
המרכולים החרדיים של הרשתות מושכים כיום 8.4% מכח קניית המזון, לעומת 11.6% לפני שנה.
השווקים הפתוחים מושכים כיום 8.3% מכח הקנייה, בהשוואה ל-9.1% לפני שנה; הצרכניות הרוסיות מושכות כיום 2.6% מכח קניית המזון, לעומת 4.1% לפני שנה; הצרכניות החרדיות מושכות 2.4% מכח הקניה בדומה לכוחן לפני כשנה; חנויות הנוחות בתחנות הדלק מושכות 1.4% מכח הקניה; הקיוסקים והפיצוציות מושכים 1.3% מכח קניית המזון וערוצי מכירה אחרים מושכים 1.4% מכח הקניה.
נקודה מעניינת נוספת העולה מן הסקר היא שכ-65% ממשקי הבית עורכים קניה מרכזית גדולה אחת של מזון אחת לשבוע; 13% - עורכים קנייה אחת לשבוע וחצי או שבועיים; 4% - עורכים קנייה מרכזית כל שבועיים וחצי או שלושה שבועות; 9% ממשקי הבית עורכים קניה מרכזית של מזון פעם בחודש; 2% - עורכים קניה בתדירות נמוכה יותר (דהיינו, אחת לחודשיים או שלושה) ו-7% ממשקי הבית לא עורכים כלל קניה מרוכזת של מזון.
הסקר נערך טלפונית בקרב 600 מרואיינים, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת בישראל, הנוהגת לערוך קניות עבור משק הבית.