|
חסכון משמעותי בעלויות. מערכת טקסיבוט [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
|
התעשיה האווירית ואיירבוס, יצרנית המטוסים האירופאית הענקית, חתמו (יום ד', 17.6.09) על מזכר הבנות לפיתוח משותף של מערכת חדשנית, ידידותית לסביבה, המאפשרת גרירת מטוסי נוסעים ממקום חנייתם אל מסלולי ההמראה. התעשיה האווירית מציגה בימים אלה בסלון האווירי המתקיים בלה בורז'ה שליד פריז.
המערכת, המכונה "טקסיבוט", היא למעשה טרקטור הנשלט על-ידי הטייס, שנועד לגרור מטוסי נוסעים צרי ורחבי גוף עד למסלולי ההמראה וחזרה, מבלי שיפעילו את מנועי הסילון שלהם. משמעות הדבר היא חסכון משמעותי בדלק, הפחתת רעש הנגרם בשדות תעופה וצמצום כמות הגזים הרעילים הנפלטים מהמנועים.
קונספט הטקסיבוט מהווה המצאה ייחודית עבור התעשיה האווירית והוא מוגן בשישה פטנטים עולמיים.
תכנון המערכת מקנה לטייס שליטה מלאה במערכת בשלבי ההסעה אל מסלול וחזרה תוך שימוש בהגאים קיימים במטוס (ללא כל תוספת), בדיוק באותה הדרך בה מסיעים מטוס באמצעות מנועיו. המערכת לא מצריכה שינויים כלשהם במטוס עצמו, אך היא תצריך התאמות מסויימות בתשתיות הקיימות בשדות תעופה.
לדברי התעשיה האווירית, פיתוח המערכת מהווה צעד משמעותי לקראת הפחתת נזקי רעש ופליטת גזים רעילים בזמן תהליך הסעת מטוסים. אם יופעל באופן מלא, אומרים בתעשיה האווירית כי הטקסיבוט יוכל להוריד את עלויות ההסעה של מטוסי הנוסעים של חברות התעופה ברחבי העולם מכ-8 מיליארד דולר בשנה לפחות מכ-2 מיליארד דולר, ואת פליטת הפחמן הדו-חמצני מכ-18 מיליון טון בשנה, לפחות משני מיליון טון בשנה.
יהושע אלדר, סמנכ"ל לפיתוח עסקים וחברות בנות בתעשיה האווירית, אמר כי בתחום התעופה האזרחית משלבת החברה תוכניות בתחום האנרגיה הירוקה ועושה שימוש בניסיון ובטכנולוגיות ייחודיות בתחום השליטה מרחוק של פלטפורמות יבשתיות, אוויריות וימיות. "בשלוש השנים האחרונות, התע"א השקיעה משאבים רבים במחקר ופיתוח לטובת טכנולוגיות 'ירוקות', כחלק מאסטרטגיה כוללת להגביר פעילותה בשווקים אזרחיים", אמר.
כריסטיאן שרר, סמנכ"ל אסטרטגיה ותוכניות מתקדמות בחברת איירבוס, אמר כי הפחתת עלויות וצמצום פליטת גזים רעילים בשדות תעופה הם צעד משמעותי בו נוקטות התעשיות בדרכן לשמירה על איכות הסביבה.
איירבוס והתעשיה האווריית בודקות היבטים טכניים של המערכת בימים אלו, בהם את הפן התפעולי, המסחרי והבטיחותי שלה. הבדיקות נעשות בסדרת ניסויי קרקע בשימוש מטוס מסוג A340-600 בטולוז שבצרפת.
החברות קבעו כי בתום הניסויים, יקימו חברה משותפת אשר תשלים את שלבי פיתוח המערכת והרישוי לצורך ייצור סדרתי.
סיום הניסויים והקמת החברה מתוכננים לסוף הרבעון הראשון של 2010, כאשר אספקת המערכת המבצעית הראשונה מתוכננת לרבעון השלישי של 2011.