כתב באחד העיתונים הגדולים בישראל ביקש וגם קיבל בלעדיות על מידע שנמסר לו מ-מ', יח"צנית במקצועה מתחום מוצרי הנוי וכלי הבית. במסגרת יחסי הקח-ותן, התחייב הכתב לתת ביטוי לפרויקט הגדול עליו עמלה מ' עבור הלקוח אותו היא מייצגת, ולתת לו קרדיט נאה. אלא שהבטחות לחוד ומעשים לחוד: הכתב בגד באמון הלקוחה, ופרסם את הכתבה מבלי לציין במילה אחת את שם הלקוח. מ' נותרה קירחה מכאן ומכאן. גם לא קיבלה את הקרדיט המיוחל, גם ספגה קיתונות של רותחין מהלקוח וגם "נשרפה" אצל עיתונאים אחרים כי לא סיפרה להם על הפרויקט.
מקרה זה, אחד מני רבים, הוא ביטוי לאופן בו מושפלים יחצ"נים בידי עיתונאים חסרי אתיקה. איש יחסי הציבור אבינועם שחר החליט לשים לכך סוף. באמצעות
אתר PRNET אותו ייסד לפני שנים אחדות, מבקש שחר להרים את הכפפה ולהכות באגרוף של ברזל בעיתונאים שהתנהגו בגסות ובחוסר מקצועיות כלפי יחצ"נים.
הוא החליט להרכיב רשימה שחורה של עיתונאים אליה יוכנסו עיתונאים שלא נתנו קרדיט ללקוח, שביקשו ידיעה באופן בלעדי ולא פרסמו אותה, או שביקשו מתנה עבור הכנסת ידיעה לעיתון.
העוסקים בתחום הפרסום, השיווק ויחסי הציבור קובלים על התנהגות בלתי-מקצועית, בלתי-אתית ובלתי-מוסרית. "לצערי", אמר שחר, "יש עיתונאים המנצלים את רצון היח"צנים לקדם את לקוחותיהם, ומתייחסים אליהם בצורה מחפירה. אני מקווה שהרשימה השחורה תסייע להתנהלות המקצועית בין העוסקים בתחום ותאזן את המצב".
עושה רושם ששחר אינו חושש מכריתת הענף עליו הוא יושב אלא מדבר אחר: "ראינו תופעה של אנשי תקשורת שעלה להם השתן לראש, והחליטו להכות את הקולגות שלהם. אני מקווה שלא יקום עיתונאי סגנון דודו טופז ויחליט ללמד אותי לקח".
- אינכם חוששים מתביעות משפטיות? "מלכתחילה נקטנו בזהירות, והדבר נעשה בהתייעצות עם עורך דין ויועץ משפטי. הדברים צריכים להיות מתועדים בתכתובות וממוסמכים קודם לפרסום. כמו-כן, לא נפרסם מבלי להצליב דברים. כלומר, כדי להכניס עיתונאי לרשימה שחורה נקפיד לקבל שתי תלונות משני משרדי יחסי-ציבור. לפני הפרסום גם נפנה לעיתונאי לשם בקשת תגובה. אפשר גם לצאת מהרשימה - כל שתי המלצות על עיתונאי יזכו אותו בהוצאה מהרשימה".
- אומנם יש כללי אתיקה, ובכל זאת - אין עונשים אלא אם כן מזהירים "כללי האתיקה נשמרים בדרך כלל בעיתונים הגדולים, ופחות במקומונים ובאתרי האינטרנט. עצם הכללים הם האזהרה, ואם כל זה לא מספיק - עכשיו יש גם את פרסום הדברים אצלך".
הרשימה ריקה לעת-עתה, אך באתר PRNET מבטיחים כי תתמלא כבר בימים הקרובים.