|
פתרון לכבישים המחברים [צילום: מגזין המושבות]
|
|
|
|
|
לראשונה מאז קום המדינה, כך מובטח, נמצא פתרון לכבישים "ללא אבא". שר התחבורה, ישראל כץ, הקצה (יום ג', 7.7.09) חצי מיליארד ש"ח לשיפוץ ואחזקה של "כבישים ללא אבא", בכל רחבי הארץ.
מדובר במאות קילומטרים של דרכים הנמצאות בתחומי המועצות האזוריות בארץ, שאינן מטופלות כיום על-ידי המועצות ואינן מוגדרות ככבישים באחריות החברה הלאומית לדרכים (מע"צ, לשעבר).
במשך עשרות שנים לא נמצא פתרון למאות הקילומטרים של דרכי גישה וכבישים המחברים בין ישובים. הרשויות המקומיות סירבו לממן את אחזקת הכבישים מאחר והם נמצאים מחוץ לרשות, ואילו הרשות הלאומית לדרכים לא תקצבה אותם כיוון שלא מדובר בכבישים בינעירוניים. בשל הזנחה מתמשכת גדלה רמת הסיכון של הנהגים בחלק מכבישים אלה.
שר התחבורה מסר כי עבודות השיפוץ והאחזקה של הכבישים יחלו בתוך חודשיים והן יבוצעו, כאמור, על-ידי החברה הלאומית לדרכים, באמצעות קבלנים מהמגזר הפרטי. העבודות יכללו בין השאר את ריבוד הכבישים, הרחבה או הסדרה של שוליים והקמת מעקות בטיחות. בחלק מהכבישים ייבנו מדרכות וייסללו גם שבילים לרוכבי אופניים.
כץ ציין כי בכוונתו לתת עדיפות עליונה לשיפוץ ואחזקה של כבישים בתחום המועצות האזוריות הנמצאות בדרום הארץ ובצפונה, במסגרת מדיניות משרדו לחזק את הפריפריה.
הוא הוסיף כי עבודות השיפוץ המסתכמות ימומנו במלואם על-ידי משרד התחבורה וכי הרשויות האזוריות לא יידרשו להשתתף במימון העבודות, במטרה לקדם במהירות את הפרויקט ולמנוע עיכובים מיותרים.
משרד התחבורה פועל כיום בשיטת ה-matching בכל הרשויות המקומיות לפיה המשרד מממן כ-70% עד 90% מעלות הפרויקט ואילו הרשויות מממנות את החלק הנותר.
שר התחבורה מינה ועדה מקצועית שתקבע את סדר העדיפות של הכבישים שישופצו ואת אופן הטיפול בהם. בוועדה יהיו שותפים נציגים של משרד התחבורה, הרשות הלאומית לדרכים והרשויות האזוריות.