|
יוכלו לבחור לפי שיטת המס העדיפה [יח"צ]
|
|
|
|
|
שר האוצר, יובל שטייניץ, אישר אתמול (יום ד', 8.7.09) את הפצת תזכיר חוק מס הכנסה למיסוי חברת ספנות לפי תפוסה, לצורך הנהגת שיטת מס התפוסה בישראל על חברות ספנות ישראליות העוסקות בהובלה בינלאומית.
שיטת מס התפוסה תהווה שיטה חלופית נוספת לחישוב ההכנסה החייבת במס של חברות אלה. על-פי השיטה, מחושבת ההכנסה החייבת בהתאם לתפוסת כלי השיט שהחברה מפעילה, תפוסה הנקבעת בהתאם לאמנה בינלאומית משנת 1969.
בעקבות החלטת האוצר, חברות הספנות יבחרו בין שיטת מס התפוסה לבין מס החברות הרגיל.
התזכיר מבוסס על עבודה שנעשתה במינהל הכנסות המדינה בשיתוף עם רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה. רו"ח פרידה ישראלי, הממונה בפועל על הכנסות המדינה, אמרה כי להערכתה החלת מס תפוסה בישראל תמנע "בריחה" של חברות ספנות ישראליות לפעילות במסגרת חברות זרות ותחזק את הספנות הישראלית. מנכ"ל משרד האוצר היוצא, ירום אריאב, הוסיף כי "המעבר לשיטה המוצעת צפוי להגביר את יכולת התחרות הבינלאומית של הספנות הישראלית, לתמוך בהכשרה הימית בישראל, לשפר את התחבורה הימית בהיבטי יעילות, בטיחות ואיכות הסביבה ולחזק ענפים נלווים לספנות בישראל".
שר האוצר ציין כי קיימת חשיבות אסטרטגית לשמירה על הספנות הישראלית ולעידודה בשל מצבה הגיאוגרפי והפוליטי של ישראל. הנהגת שיטת מס התפוסה על חברות הספנות בישראל מהווה לדבריו צעד להשגת מטרה זו, תוך התאמת הדין החל על הספנות הישראלית לדין המקובל במדינות המפותחות.
כלי השיט נוטשים למשטרי מס נוחים
ענף הספנות הבינלאומית הינו ענף תחרותי מאוד, המתאפיין בניידות גבוהה. בענף התפתח מצב של בריחת כלי שיט למדינות עם משטרי מס "נוחים". רוב המדינות המפותחות מחילות כיום את שיטת מס התפוסה כתמריץ נגד בריחת כלי השיט. האיחוד האירופי מחייב את המדינות החברות בו להנהיג שיטת מס זו, ארצות הברית מפעילה גם היא את שיטת מס התפוסה ובאסיה - סין, יפן, דרום קוריאה והודו עברו אף הן לשיטה זו.
הספנות הישראלית מושפעת בצורה ישירה ומיידית מתנודות בספנות הבינלאומית בכל הקשור למחירי הובלה, מחירי כלי שיט, ביקוש והיצע של מטענים וכוח אדם ימי זר. החלת שיטת מס התפוסה הינה צעד משלים לרפורמה שנערכה על-ידי רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה, שעיקרה שיפור כושר התחרות של הספנות הישראלית בהתאם להחלטת ממשלה משנת 1999.