|
מטוס לופטהנזה לצד מטוס אוסטריאן איירליינס [צילום: AP]
|
|
|
|
|
לופטהנזה הגרמנית הגישה הצעת רכישה חדשה המנסה להרגיע חששות מונופוליסטיות, על-רקע ניסיונותיה להשתלט על חברת התעופה מן המדינה השכנה, אוסטריאן איירליינס. כך מסרו (יום ו', 17.7.09) מאסדרים באיחוד האירופי.
דובר מטעם האיחוד אמר בשבוע שעבר כי הסיכויים שלופטהנזה תזכה באישור אסדרתי לעסקה עד ה-31 ביולי הולכים ודועכים במהירות, מפני שהחברה לא עשתה מספיק כדי לסלק את דאגות התחרותיות, לפיהן העסקה תפחית את יכולת הבחירה של הנוסעים ותביא לעליית מחירים בכמה מן הקווים.
ללופטהזנה ישנה הזכות לפרוש מניסיון ההשתלטות במדינה ואישור האיחוד האירופי לא יגיע עד ל-31 ביולי. האיחוד האירופי מחוייב להחליט האם הוא מאשר או חוסם את ניסיון ההשתלטות עד ל-6 בנובמבר.
בהצהרה ששוחררה ביום חמישי שעבר, מסרה הוועדה האירופית כי היא תלמד את ההצעה בדקדקנות וכי היא אינה יכולה למסור פרטים עליה כעת.
מנהל באיחוד האירופי מסר כי החברה החדשה עשויה להפוך לחזקה מדי בטיסות מוינה לפרנקפורט, מינכן, שטוטגרט, קולון, ציריך, ג'נבה ובריסל. לופטהנזה היא חברת התעופה הגדולה ביותר בגרמניה ואוסטריאן איירליינס שולטת בקווים היוצאים מאוסטריה.
בחודש שעבר, לופטהנזה פתרה חששות דומים מצד האיחוד האירופי, על שהצעת ההשתלטות שלה על בריסל איירליינס תהפוך אותה לחברת התעופה היחידה המפעילה חלק מן הקווים היוצאים מן הבירה הבלגית. המאסדרים אישרו את העסקה לאחר שלופטהזנה הדכימה למכור משבצות בשדה-התעופה בבריסל לחברות יריבות - מהלך שיקל על יריביה של לופטהנזה בענף להשיק שירותים מתחרים.
משבצות בענף התעופה הן תקופות הזמן היומיות בהן חברות תעופה יכולות לנחות ולהמריא משדות תעופה. המשבצות הן יקרות ערך, ובדרך כלל הן מחליפות ידיים במחירים המגיעים עד ל-48 מיליון דולר, כמו למשל במשבצת בשדה התעופה העמוס ביותר באירופה, הית'רו בלונדון.
גורמים בכירים באיחוד להגבלים עסקיים בודקים בנפרד האם הממשלה האוסטרית מוכרת את אוסטריאן איירליינס במחיר ראוי ללופטהזנה. הם השיקו חקירה בנושא בפברואר, עקב חשש כי המחיר עשוי להיות נמוך מדי וייתכן כי מעורבת בעסקה סובסידיה ממשלתית.
המובילה הגרמנית מתכוונת לשלם כ-366 מיליון אירו (כ-517 מיליון דולר) לממשל האוסטרית כדי לרכוש ממנה את 41.56 האחוזים שהיא מחזיקה בחברת התעופה של אוסטריה, המצוייה כמו חברות רבות אחרות בענף בקשיים. העסקה קבעה גם כי אוסטריה תיקח על עצמה עוד 500 מיליון אירו מחובותיה של אוסטריאן איירליינס ותשאיר את הדלת פתוחה לעוד תשלומים בעתיד.
חוקי הסובסידיה של האיחוד האירופי מגבילים תמיכת ממשלות עבור עסקים.