|
יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל [צילום: מרכז לימודים אקדמי, אור יהודה]
|
|
|
|
|
רשות ההגבלים העסקיים תבדוק מחדש את חוקיות הסדר ה-BSP, שהוא הסדר מערכת מסלקת התשלומים והכרטוס המשותף של חברות התעופה. כך הודיעה (יום א', 19.7.09) התאחדות סוכני הנסיעות בישראל.
הרשות אסרה השבוע על יאט"א - הארגון הבינלאומי של חברות התעופה הסדירות - לעשות שימוש בניתוק ממערכת הכרטוס האוטומטי המשמשת את כלל סוכני הנסיעות בישראל כאמצעי לאכיפת הוראות יאט"א על הסוכנים. הדבר נעשה לאחר שבמשך כשנתיים טוענת התאחדות סוכני הנסיעות כי חברות התעופה פועלות כקרטל, מנצלות לרעה את כוחן המשותף בעזרת יאט"א ומערכת ה-BSP, ולמעשה פוגעות פגיעה קשה בסוכני הנסיעות. ברקע הבדיקה קיימת הפרה של ההסכם הקודם.
בהודעת הרשות ליאט"א נכתב כי "שלילת הזכות מסוכן נסיעות המחובר למערכת ה-BSP לעשות שימוש במערכת הכרטוס האלקטרוני כמוה למעשה כניתוקו של סוכן הנסיעות ממערכת ה-BSP. הכרטוס האלקטרוני הנו כרטוס נייטרלי, שאינו ייחודי לחברת תעופה מסויימת. נכון להיום, היקף השימוש בכרטיסי נייר הנו מזערי בלבד והוא אינו מהווה תחליף של ממש לכרטוס האלקטרוני. ראוי לציין, כי השימוש בכרטוס זה, ככרטוס נייטרלי, היווה למעשה אחת מן התכליות למתן הפטור להסדר הכובל".
אשר על כן, קובעת הרשות להגבלים, כפי שנאסר על מערכת ה-BSP לכפות על סוכן מורשה של יאט"א את קיומן של הוראות יאט"א כתנאי להותרתו מחובר למערכת, כך נאסר על יאט"א למנוע ממנו באותן הנסיבות, את השימוש בכרטוס האלקטרוני.
הרשות הודיעה עוד, כי בימים הקרובים תוגש בקשת יאט"א לפטור מחודש למערכת ה-BSP וההתאחדות תתבקש להציג עמדתה.
יוסי פתאל, מנכ"ל ההתאחדות, אמר כי "אנו רואים בכך הכרה של רשות ההגבלים העסקיים בטענות שאנו מעלים מזה זמן בנוגע להתנהגותן הבלתי-חוקית של חברות התעופה, ומצפים כי פנייתנו לממונה בעניינים נוספים הנוגעים לנושא זה, ייענו גם הן בקרוב".
סוכני הנסיעות טענו: "יאט"א מתנהגת כקרטל"
תחילת הפרשה בחודש נובמבר 2007, אז פנתה ההתאחדות לממונה על ההגבלים העסקיים וטענה בפניה, באמצעות דוגמאות מן השטח, כי המערכת הממוחשבת BSP שהוקמה על-ידי התאחדות חברות התעופה יאט"א כאמצעי לסליקה ממוחשבת ויעילה שלהן מול הסוכנים - משמשת למעשה את חברות התעופה לענישה אחידה וקולקטיבית של הסוכנים כלפי מי שאינו ממלא את הוראות יאט"א. בפניית ההתאחדות, שנעשתה באמצעות עו"ד דרור שטרום, נטען כי התנהגות זו מהווה קרטל אסור של חברות התעופה וכי לכך יש השלכה מהותית על הנעשה בשוק.
בחודש דצמבר 2008 קיבלה הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, את עיקר טענות ההתאחדות, וקבעה כי יאט"א מנצלת את מערכת ה-BSP לשם אכיפה של תנאיה וכאמצעי ענישה קולקטיבית, וחורגת בכך מתנאי הפטור שניתן לה על-ידי הממונה. יאט"א נדרשה על-ידי הממונה לאשר עד לחודש אפריל 2009 כי תנהג בהתאם לעמדת הרשות.
אולם, חרף קביעה זו, הצהירה לאחרונה יאט"א במפורש כי בניגוד להנחיית הממונה תוסיף להשתמש בסנקציה של ניתוק סוכנים מהמערכת כאשר לא יעמדו בחובם כלפי מי מחברות התעופה או יפרו הוראות אחרות של יאט"א. בתגובה, דרשה ההתאחדות כי הממונה תנקוט צעדים ברורים המעמידים את יאט"א על חומרת התנהגותה לנוכח ההפרות הבוטות והגלויות של חוק ההגבלים העסקיים ושל תנאי הפטור.