|
לא מתאימים לרכב [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
אלפי צמיגים שיובאו על-ידי חברת אוטולוקס, חשודים כלא בטיחותיים ולא מתאימים לרכב. הפרשייה מעמידה את התקינה הישראלית בשאלה.
מדובר בצמיגים במידות המתאימות רק לפיאט דובלו, מסחרית קלה. הבעיה היא שהצמיגים הם בעלי קוד מהירות נמוך מאוד - Q, בעוד הצמיגים המקוריים היו בדרגת מהירות גבוהה יותר.
קוד מהירות מתייחס למהירות המרבית בה מסוגל הצמיג לספק אחיזה. N הוא הקוד הנמוך ביותר (עד 150 קמ"ש) ו-Q גבוה אך במעט, ומתאים ל-160 קמ"ש. אלה מהירויות שאליהן לא מגיעות מרבית המכוניות המסחריות, אך רצוי שמגבלות האחיזה יהיו גבוהות ככל שאפשר. לרוב המכוניות המשפחתיות בארץ, יש קוד מהירות המתאים ל-210 קמ"ש. המהירות המרבית של הדובלו, אגב, היא 168 קמ"ש.
לפי תקנות משרד התחבורה, חייבים להתקין על המכונית צמיגים עם קוד מהירות זהה או גבוה מזה של הצמיגים המקוריים אלא אם יצרן הרכב אישר אחרת. באוטולוקס טוענים כי ספר הרכב של דובלו מאשר התקנה של צמיגים כאלה. עם זאת, בספר הם מוגדרים לצמיגים לשלג ובוץ (M+S), משטחים עליהם המהירות נמוכה יותר.
סמל"ת, יבואנית פיאט, פנתה ליצרן וקיבלה תשובה כי צמיג כזה אינו מתאים לישראל. אוטולוקס פנו לפיאט ולמשרד התחבורה, כדי לקבל אישור לשיווק הצמיגים.
במשרד התחבורה לא קיבלו את הטענות של פיאט, והזמינו את נציגי היבואן לדיון שייערך מחר. בינתיים, כמה מלקוחותיה של אוטולוקס, להם סופקו צמיגים כאלה לאחרונה, החליטו לפרק חלק מהצמיגים שהתקינו, עד להחלטה מסודרת של משרד התחבורה. מאות מכוניות אחרות, עם צמיגים שמידת התאמתם לרכב אינה ברורה ולא קיבלה אישור ממשרד התחבורה, ממשיכות לנסוע על הכביש.
מאוטולוקס נמסר בתגובה: "אוטולוקס פועלת בהתאם לחוקים, נהלי משרד התחבורה והוראות יצרני הרכב. הרכבת הצמיגים נעשית באמצעות צמיגיות, מקצועיות ואמינות תוך הפעלת שיקול דעת זהיר ואחראי. הצמיג מופיע בספר הרכב כצמיג המאושר על-ידי יצרן הרכב להרכבה ברכבי הדובלו. אוטולוקס אף קיבלה חוות דעת - ממהנדס צמיגים וממהנדס רכב בעלי ניסיון של עשרות שנים בתחום - המאשרות באופן חד-משמעי את הרכבת הצמיג ברכבי הדובלו ושוללות כל סכנה בטיחותית. לפי חוות דעת שקיבלנו צמיגי (M+S) מתאימים לכל תנאי מזג האוויר.