|
ביטל את המכרז. הראל [צילום: דני מכליס]
|
|
|
|
|
מנכ"ל חברת רכבת ישראל, יצחק הראל, הורה לבטל את המכרז להכפלת המסילה בין עכו לנהריה עקב חששות להטייתו. ההחלטה התקבלה לאחר שבכיר בחברה תועד כשהוא נפגש עם שניים מן הקבלנים המתמודדים בו - באמצע ההליך המכרזי. בעקבות הממצאים החליטו ברכבת שלא לקחת סיכון והורו על ביטולו של המכרז. מכרז חדש יפורסם בתקופה הקרובה. הבכיר צפוי לסיים את תפקידו בחברה.
בתגובה לפניית TheMarker מסר הראל: "אני מפעיל, ואמשיך להפעיל, משטר של אפס סובלנות כלפי חשדות לאי-ניקיון כפיים. עובדי רכבת ישראל יפעלו אך ורק על-פי הנהלים הקבועים ועל-פי הנורמות הברורות והישרות".
לפני כחצי שנה פירסמה רכבת ישראל מכרז לשדרוג ולהכפלת מסילת עכו-נהריה לאורך של כ-7.5 ק"מ, בהיקף מוערך של 30 מיליון שקלים. למכרז ניגשו 12 חברות. במהלך ההליך המכרזי הגיע להנהלת הרכבת מידע שלפיו בכיר בחברת הרכבת פועל בניגוד לנהלים. בעקבות המידע הורה הראל על בדיקה, שבמהלכה תועד הבכיר נפגש עם קבלנים שהתמודדו במכרז שניהל - במשרדיהם וברכבו הפרטי.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הנהלת הרכבת פועלת כדי להשתית בחברה סטנדרטים ניהוליים, אתיים ועסקיים בלתי מתפשרים, וזאת במטרה לקדם באופן היעיל והמהיר ביותר את הפרויקטים הגדולים והמורכבים העומדים בפנינו".
טענות בדבר התערבות בכירים בחברת רכבת ישראל במכרזי רכש ותשתית עלו גם בעבר - אך ללא הוכחות. בסוף 2008 עצרה המשטרה את יו"ר ועד העובדים בחברת רכבת ישראל, שאול עוקיש, ואת סגנו, מיכה חיון, בחשד לעבירות שוחד, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים. מחומר החקירה עלה חשד כי ראשי הוועד קיבלו לידיהם תשלומי שוחד וטובות הנאה תמורת הטיית מכרזים לאספקת שירותים לוועד העובדים.
עוקיש וחיון נחשדו בגביית 10% מסכום הזכייה במכרזים - שכללו מתן שירותים לעובדי החברה בתחום התיור, ביטוח, ביגוד וקייטרינג. לפי החשד, עבירות השוחד בוצעו בשש השנים האחרונות, והיקף השוחד נאמד בעשרות אלפי שקלים. במשטרה העריכו כי בידיהם ראיות מוצקות להוכחת ביצוען של עבירות פליליות - ומשום כך הוגש החומר לפרקליטות תוך המלצה להגשת כתב אישום נגד השניים.