|
נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, גד שפר [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
"המגזר העסקי בצפון יתמוך בכל חלופה שתיבחר כדי שסוף-סוף יפעל בצפון שדה תעופה בינלאומי, שכה חיוני לכלכלת האזור". כך אמר (יום ג', 11.8.09) נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, גד שפר.
עם זאת, שפר הודיע כי הוא חושש מהפרסומים האחרונים, לפיהם תומך שר התחבורה, ישראל כץ, בבסיס חיל האוויר ברמת דוד כחלופה הולמת להקמת שדה התעופה הבינלאומי בצפון, יותר מאשר מנחת מגידו או שדה התעופה הקיים בחיפה. לדבריו, פרסומים אלה מעוררים בו חשש כי יהיו עיכובים נוספים במימושה של התוכנית.
במכתב לשר התחבורה כתב שפר כי כל תוכנית מעשית להקמת שדה תעופה בינלאומי בחיפה תתקבל בברכה, אולם "אנו חוששים שהעלאת חלופות נוספות תפתח את התהליכים מראשיתם, ותמשיך מצב בלתי נסבל, שבו אחרי 14 שנות ביורוקרטיה אנחנו נותרים קרחים מכל הצדדים - בלי שדה תעופה בינלאומי, בלי הרחבה של הנמל ועם גבנון, המונע פיתוח הולם של שטחי מסחר ותעשיה במפרץ חיפה. בינתיים, כאשר במשך שנים לא עושים דבר, שדה התעופה הקיים מנוון, בעלי מטענים משתמשים בנתב"ג - עידוד נוסף למעבר פעילות עסקית למרכז הארץ".
"נחיצותו של שדה תעופה בינלאומי בצפון הוכחה שוב ושוב, והגיע הזמן למימוש ההחלטות והתוכניות", אמר שפר.
ההחלטה על תכנון שדה תעופה בינלאומי בחיפה והפעלתו במשולב עם נמל ימי התקבלה עוד במאי 1995. במשך חמש שנים נערכו סקרים שונים והממשלה החליטה על הפרטת שדה התעופה בחיפה ובמאי 2000 נקבעה תמ"א 15, המאשרת את סיווגו של שדה התעופה של חיפה כשדה תעופה מדרגה 2, אשר יענה על ביקושים לטיסות בינלאומיות עד לונדון ובירות סקנדינביה. כספים רבים הושקעו בתכנון, תוך בדיקת האפשרות של הארכת מסלול ההמראה ל-2,400 מטר, מהם כ-500 מטר בתוך הים.
ביולי 2002 הכריזה ממשלת ישראל על הרחבת שדה התעופה בחיפה כפרויקט לאומי. ההכרזה אושרה שוב בפברואר 2003. מאז הכרזות אלה התנהלו בעיקר דיונים שלא הובילו לצעדים מעשיים.