|
הגברת המודעות לזכויות בקרב הניצולים ומשפחותיהם [צילום: AP]
|
|
|
|
|
הקמפיין למיצוי זכויות ניצולי השואה מניב תוצאות. הקמפיין שעלה בשבועות האחרונים הביא עמו כ-8,500 פניות למוקד מיצוי זכויות ניצולי השואה. בכך מגיע מספר הניצולים שכבר פנו ומטופלים על-ידי המוקד מתחילת פעילותו בפברואר 2009, ללמעלה מ-50 אלף איש. כך הודיע (יום ג', 25.8.09) משרד הרווחה.
מטרת המהלך, כפי שהוגדר בקמפיין, היא "לעשות צדק היסטורי וחברתי" עם כרבע מיליון הניצולים החיים בארץ.
הקמפיין, שעלה לפני כשבועיים, פנה בבקשה לניצולי שואה ובני משפחותיהם להתקשר למוקד לצורך בירור וקידום זכויותיהם. בישראל חיים ניצולי שואה רבים שאינם מודעים לזכויותיהם ולדרכים למצותן. תוצאות הקמפיין העידו על כך שלמעלה מ-50% מהפניות בעקבות הקמפיין - כ-4,800 פניות - הגיעו מניצולי שואה שפנו לראשונה למוקד לצורך בדיקת זכאותם למענקים והטבות.
מעבר להגברת המודעות לזכויות ניצולי השואה, מטרת הקמפיין הינה לעודד את הניצולים לבדוק זכאותם לקבלת קצבאות, מענקים, הנחות, הטבות והחזרי תשלומים שונים. סיבה נוספת אשר מונעת מניצולי השואה למצות את זכויותיהם היא הביורוקרטיה המסורבלת הכרוכה בקבלת הזכויות. המוקד למיצוי זכויות ניצולי השואה הוקם בין היתר על-מנת לסייע לניצולים אל מול סבך הביורוקרטיה הישראלית. במוקד פועלים נציגים המטפלים בפניות מול הגורמים המתאימים ובכך חוסכים מהניצולים את הטירחה והביורוקרטיה.
יש לציין שמיצוי הזכויות אינו מסתכם רק בקבלת הקצבה (הרנטה), אלא ישנם מענקים והטבות נוספות שניצולי שואה יכולים לקבלם ולעיתים הם אינם מודעים לכך. חוסר המודעות נובע לרוב מגילם המבוגר של הניצולים, וגם כאמור, מסבך הביורוקרטיה שכרוכה במיצוי הזכויות.
מוקד מיצוי הזכויות של ממשלת ישראל הוקם בחודש פברואר השנה ומופעל על-ידי משרד הרווחה והשירותים החברתיים ומשרד הגימלאים. הפנייה למוקד אינה כרוכה בתשלום וכל פנייה מועברת לגורמים מקצועיים.