|
תלמידים חרדיים בביתר עילית. שנת הלימודים נפתחה מוקדם יותר [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
תוצאות ראשוניות מעבודות המחקר שיופיעו בסקירה השנתית של מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל מספקים מבט על מהירות השינויים הדמוגרפים שהתרחשו בישראל במהלך העשור האחרון בלבד. בשילוב ממצאים על איכות ההשכלה, לשינויים אלו השלכות רבות על עתיד המדינה.
מניתוח נתונים שפורסמו לאחרונה על-ידי משרד החינוך, מצא מרכז טאוב כי בתחילת העשור הנוכחי, 39% מילדי ישראל למדו בזרם החינוך הערבי או בזרם החרדי. במהלך העשור הנוכחי בלבד (כפי שניתן לראות בדף התרשימים לעיל), מספר התלמידים הער בים ישראלים גדל ב-10% בזמן שמספר התלמידים החרדיים גדל ב-51%. לעומתם, מספר התלמידים בזרם הממלכתי-דתי גדל ב-8%. מספר התלמידים הכולל בבתי הספר הממלכתיים הצטמצם - לא רק ביחס לשאר הזרמים, אלא גם במונחים מוחלטים.
כתוצאה מכך, במהלך עשור אחד בלבד, 48% מהתלמידים לומדים כעת בבתי ספר ערביים או חרדיים, לעומת 39% בתחילת העשור. השאר, בינתיים 52% מכלל התלמידים בבתי הספר היסודיים - אחוז שהולך ומצטמצם - רשומים בזרם הממלכתי או הממלכתי-דתי.
לאור קצב השינוי המהיר בדמוגרפיה הישראלית, מרכז טאוב מסיק כי קיימת חשיבות רבה לכך שהמדינה תתחיל להתמקד בתוכניות הלימוד המועברות לתלמידים שיהוו רוב באוכלוסיה בעוד דור, ושואל האם תלמידים אלה מקבלים את הכישורים הבסיסים לעבוד במשק מודרני ולחיות בחברה מפותחת.
פרופ' דן בן-דוד, מנהל מרכז טאוב, טוען כי התלמידים אינם מקבלים את הכישורים הבסיסיים. "בהשוואה ל-25 מדינות OECD שהשתתפו במבחני פיזה 2006, שהתמקדו בחלק ממקצועות הליבה החשובים ביותר - מתמטיקה, מדע וקריאה - ההישגים הממוצעים באוכלוסיה היהודית שאינה חרדית היו שווים לתחתית רשימת ה-OECD, בעוד שרמת ההישגים של ערביי ישראל הייתה גרועה אף יותר". בן-דוד מוסיף כי "ציוני התלמידים הערבים הישראלים היו נמוכים ב-14% מהממוצע הישראלי. תלמידים חרדים אפילו לא השתתפו במבחנים - אף מדינה אחרת לא השמיטה פלח כה גדול מאוכלוסייתה מהמבחנים הבינלאומיים - בזמן שאין אוכפים כלל תוכנית ליבה ארצית בזרם החרדי".
השלכה אחת של הממצאים מתחום החינוך ניתן לראות בשוק העבודה הישראלי. רמות התעסוקה בשתי הקבוצות - ערבים וחרדים - נמוכות באופן משמעותי מהמקובל במדינות מפותחות, וההכנסות הממוצעת של קבוצות אלה נמוכות אף הן. בעוד גורמים רבים נוספים תורמים לרמות התעסוקה הנמוכות, למערכת החינוך תפקיד משמעותי בקביעת רמות תעסוקה והכנסה של בוגריה. המרכז מתריע מפני תוואי כלכלי-חברתי שלא יהיה בר-קיימא בעתיד.
מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל הינו מוסד עצמאי ולא מפלגתי למחקר חברתי-כלכלי היושב בירושלים. המרכז מספק למקבלי ההחלטות המובילים בארץ ולציבור הרחב מבט-על בתחומי הכלכלה והחברה. הצוותים הבינתחומיים - הכוללים חוקרים בולטים מהאקדמיה ומומחים מובילים מתחומי המדיניות - והצוות המקצועי של המרכז עורכים מחקרים ומפתחים המלצות למדיניות בסוגיות החברתיות-כלכליות המרכזיות שמולן ניצבת המדינה.