|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

הלמ"ס: הפערים בין עשירים לעניים הוסיפו להתרחב

ההוצאה הממוצעת למשפחה בחמישון העליון הייתה בשנת 2008 גבוהה פי 2.7 מזו שבחמישון התחתון - גידול לעומת 2007 בעשירון העליון 2.5 נפשות בממוצע לעומת 4.3 בעשירון התחתון מגמה: יותר מחוברים לאינטרנט, אך רבים נטשו הטלוויזיה
09/09/2009  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות
ההוצאה החודשית של הציבור גדלה [AP]

בשנת 2008, ההוצאה הממוצעת לתצרוכת למשק בית בחמישון העליון הייתה 19,185 ש"ח לחודש - פי 2.7 מההוצאה בחמישון התחתון, אשר עמדה על 7,231 ש"ח לחודש. כך עולה (יום ד', 9.9.09) מסקר הוצאות המשק של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בשנת 2007 היה הפער פי 2.5, כך שהנתון מראה על המשך התרחבות הפערים בין העשירים לעניים בישראל.

פערים גדולים בין החמישון התחתון לעליון נמצאו בהוצאה על תחבורה ותקשורת, על שירותי הבריאות ועל חינוך, תרבות ובידור. בחמישון התחתון הוציא 960 ש"ח לחודש בממוצע בשנת 2008 על שירותי תחבורה ותקשורת, בהשוואה ל-4,460 ש"ח בחמישון העליון - כלומר פי 4.6. בבריאות הוציאו המשתייכים לחמישון התחתון רק 306 ש"ח לחודש בהשוואה ל-1,110 ש"ח בחמישון העליון - פי 3.6. על חינוך, תרבות ובידור הוציאו 759 ש"ח לחודש 20% מהעניים ביותר בישראל, בהשוואה ל-2,627 ש"ח - פי 3.5 - אותם הוציאו 20% העשירים ביותר.

פערים קטנים יחסית בהוצאות בין החמישונים נמצאו בסעיפי המזון (פי 1.6) וההלבשה וההנעלה (פי 1.8). את הפער הקטן כאן ניתן להסביר במספר הנפשות הגבוה שנמצא בחמישון התחתון (4.1 נפשות בממוצע בחמישון התחתון בהשוואה ל-2.7 נפשות בממוצע בחמישון העליון) ובכך שסעיפי הוצאה אלו מייצגים צרכים בסיסיים.

בחמישון התחתון כמעט מחצית מההוצאה לתצרוכת מופנית למזון ולדיור. בנוסף, בחמישון התחתון אחוז ההוצאה על המזון מתוך הסל הוא הגבוה ביותר (23.7%) גם ביחס למרכיבי הסל האחרים באותו חמישון וגם ביחס לחמישונים האחרים.

שלא במפתיע, ככל שמשק בית נמצא בעשירון גבוה יותר, כך שכיחות המוצרים בו גבוהה יותר. ההבדלים המשמעותיים באחוזי הבעלות על מוצרים בני קיימה בין העשירונים הראו כי ל-68.9% ממשקי הבית בעשירון העליון יש מדיח כלים, בהשוואה ל-5.2% בלבד בעשירון התחתון. המדיח הינו המכשיר החשמלי שהכי נדיר יהיה למצאו בביתם של בני העניים לעומת שכיחותו הרבה בקרב בני העשירים. ל-63.7% ממשקי הבית בעשירון העליון יש מייבש כביסה, בהשוואה ל-22.4% בעשירון התחתון.

המכונית היא אמצעי התחבורה הנפוץ והכמעט מובן מאליו בקרב בני העשירון העליון: ל-92.7% מהם יש כלי רכב אחד לפחות בהשוואה ל-21.4% בלבד ממשקי הבית בעשירון התחתון.

למרות שבעשירון העליון יש פחות נפשות בממוצע במשק בית בהשוואה לממוצע בעשירון התחתון, אחוזי הבעלות על שני מוצרים בני קיימה ויותר גבוהים בעשירון העליון בהשוואה לעשירון התחתון: בעשירון העליון ל-67.1% ממשקי הבית יש שתי טלוויזיות ויותר, בהשוואה לעשירון התחתון בו ל-15.6% ממשקי הבית יש שתי טלוויזיות ויותר.

כמו-כן, ל-48.4% אחוזים ממשקי הבית בעשירון העליון יש שתי מכוניות ויותר בהשוואה לאחוז זניח ביותר של 0.8% בעשירון התחתון.

בעשירון העליון ל-37% ממשקי הבית יש שני מחשבים ויותר בהשוואה ל-4.5% בלבד בעשירון התחתון. גם בבחינת כמות המחשבים למאה נפשות נמצא כי בעשירון העליון לכל מאה נפשות יש 60 מחשבים בהשוואה לעשירון התחתון, בו לכל מאה נפשות יש 13 מחשבים.

ההוצאה הממוצעת של משק בית גדלה ב-2008 ב-1.9%

ההוצאה הממוצעת למשק בית על מצרכים ושירותים, הסתכמה בשנת 2008 ב-12,342 ש"ח לחודש.

הוצאה זו גבוהה ב-1.9% במונחים ריאליים, בהשוואה להוצאה לתצרוכת בשנת 2007, אשר עמדה על 11,584 ש"ח לחודש. ההוצאה הכספית למשק בית (ההוצאה ללא שירותי דיור ומכוניות) הסתכמה ב-9,479 ש"ח לחודש - עלייה ריאלית של 0.4% בהשוואה ל-2007.

מרכיבי הסל העיקריים בהוצאה המשפחתית בשנת 2008 היו הוצאות בעבור דיור, תחבורה ותקשורת, מזון וחינוך, תרבות ובידור. בעבור דיור הוציאה משפחה בישראל כ-2,826 ש"ח בממוצע לחודש - כ-22.9% מהסל. על תחבורה ותקשורת הוציא הציבור 2,424 ש"ח בממוצע לחודש - 19.7% מהסל. על מזון, כולל ירקות ופירות, הוצאו 2,123 ש"ח לחודש, שהם 17.2% מהסל, ועל חינוך, תרבות ובידור, הוציאה משפחה ישראלית 1,589 ש"ח לחודש בממוצע - 12.9% מסל המצרכים והשירותים הכולל.

סופי השבוע - הזמן המועדף על הישראלים לקניות מזון ולבילוי

כ-40% מסך קניות המזון בישראל בשנת 2008 נערכו בימים חמישי ושישי; כ-45% מהארוחות מחוץ לבית (מסעדות, בתי קפה וכדומה) נערכו בסופי שבוע (ימים חמישי, שישי ושבת). כרבע מסך קניית הפירות היבשים, הפיצוחים והמשקאות נערכו בימי שישי.

56% מסך כל הקניות למזון של משקי בית (לא כולל ארוחות מחוץ לבית) נערכו ברשתות השיווק. קניית הבשר והדגים נערכה בעיקר ברשתות השיווק ובחנויות המיוחדות לבשר ולדגים. כמחצית מקניות כלי בית ומטבח נערכו בחנויות מיוחדות המתמחות במכירת כלי בית.

הרגלי הקנייה של משקי הבית בישראל מראים כי אלו עדיין מעדיפים לרכוש מוצרים חשמליים בחנויות "הטיח והאבן" הרגילות. עם זאת, ניתן להתחיל להבחין בשינוי בהרגלי הקנייה בציוד חשמלי מסוים ובמוצרי כושר: משקי הבית רכשו דרך האינטרנט מעל 7% מהמחשבים, הציוד והאביזרים למחשב, ציוד חשמלי למטבח ומוצרי בידור ואלקטרוניקה. באמצעות קטלוגים או באמצעות ערוץ הקניות בטלוויזיה, נקנו כ-12% מכשירי ומוצרי כושר אשתקד.

לא מוותרים על המזגן, אך מתחילים למאוס בשידורי הטלוויזיה

נתונים מעניינים נוספים העולים מסקר הלשכה לסטטיסטיקה מראים כי בעשור האחרון, משנת 1998 ועד 2008, חלו שינויים כבירים בהרגליהם של הישראלים. בעוד שבשנת 1998 ל-46.9% ממשקי הבית היה מזגן, בשנת 2008 מעטים יותר היו מוכנים לסבול בחום, ונתון בעלי המזגן התרחב כבר לכמעט שלושה רבעים מן הציבור.

מספר משקי הבית שהתחברו לאינטרנט עבר קפיצה אסטרונומית בעשור האחרון. בעוד שבשנת 1998 ל-8.2% מהם היה חיבור לאינטרנט, ל-61.8% ממשקי הבית כבר היה חיבור כזה בשנת 2008.

ב-9.2% ממשקי הבית ב-1998 היו שני טלפונים ניידים ויותר, בהשוואה ל-2008 בה ל-66.7% ממשקי הבית היו שני טלפונים ניידים ויותר. את השינוי בשוק הטלפוניה ניתן לראות גם כשבודקים את מספר הטלפונים הניידים לנפש. נתון זה משמש גם מדד מרכזי להשוואה של רמת החיים בין מדינות. בישראל בשנת 1998, על כל 100 נפשות נמצאו 16 טלפונים ניידים, בהשוואה ל-66 ב-2008.

מנגד, נמשכה הירידה בשיעור המנויים על טלוויזיה בכבלים או בלווין שהחלה משנת 2002. בעוד שבשנת 2001 ל-73.2% ממשקי הבית היה מנוי לכבלים או ללווין בשנת 2008 נתון זה ירד בכ-7% ל-65%.

תאריך:  09/09/2009   |   עודכן:  09/09/2009
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלמ"ס: הפערים בין עשירים לעניים הוסיפו להתרחב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלצן אלטע קעקר
9/09/09 16:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוזיאון מודרנה מוסיט בשוודיה ויורשיו של איש עסקים יהודי שנמלט מגרמניה לפני מלחמת העולם השנייה, הצליחו ליישב סכסוך בן שבע שנים על יצירת אמנות של אמיל נולדה שנבזזה בידי הנאצים בזמן השואה. היצירה הוחזקה עד עתה במוזיאון. דיווח על כך מסרה (יום ד', 9.9.09) קת'רין היקלי בבלומברג.
09/09/2009  |  מאיה שני  |   חדשות
מנחת ערוץ הילדים, הדר לוי, נפרדת מהערוץ לאחר חמש שנים מאז נכנסה לערוץ.
09/09/2009  |  גלית יצחק  |   חדשות
ארצות הברית הביעה (יום ד', 9.9.09) חשש כבד מכך שאירן קרובה לייצור פצצה גרעינית או שכבר יש לה מספיק אורניום מועשר כדי לייצר פצצה גרעינית אחת.
09/09/2009  |  מאיה שני  |   חדשות
הודעת לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כאילו ביקר שלשום (יום ב', 7.9.09) במתקן בטחוני בארץ, מתגלה כמופרכת. נתניהו, כך מתברר, יצא את ישראל לחו"ל, לדיון בעניין בטחוני.
09/09/2009  |  עידן יוסף, צבי נצי"ב  |   חדשות
מומחי חלל של הבית הלבן הגיעו למסקנה כי מסע נוסף של האדם אל הירח לא יהיה אפשרי בגלל בעיות כלכליות. פאנל המומחים העריך כי ההכנה למסע תנגוס שלושה מיליארד דולר יותר מאשר התקציב השנתי של 18 מיליארד דולר לשנה. "על-פי התקציב הזה, אין אפשרות לחקר מחוץ לכדור הארץ", אמר אדוארד קרולי, פרופסור לאוירונאוטיקה ב-MIT, לסוכנות הידיעות AP.
09/09/2009  |  מאיה שני  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il