|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

סיכום השנה החולפת

תשס"ט בשוק ההון - שנת תהפוכות חסרות תקדים

"רעידת אדמה כלכלית" - לא נגזים אם כך נכנה את השנה החולפת, שהביאה לקריסה בתפיסות עתיקות יומין, שנדמו עד השנה לסלע איתן בעזרת מיטב בית השקעות, ניסינו להבין מה בעצם היה לנו כאן ולאן פנינו מועדות
17/09/2009  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות
שנה של דאגות, חרדות ותהפוכות בשוק ההון [צילום: AP]

שנה פיננסית מרובת תהפוכות כמו שנת תשס"ט לא הייתה לנו כאן כבר כמה עשרות שנים. ניסינו בעזרת סקירת בית ההשקעות מיטב, להבין בפני מה עמדנו בשנה האחרונה ולאן, אולי, פנינו מועדות.

אז מה צפוי לנו בשווקים הפיננסיים בשנה הבאה?

למרות השיפור בכלכלה העולמית בכלל ובישראל בפרט, יש כמה נושאים שיקבלו את תשומת הלב במהלך השנה החדשה. בראשם, יתברר האם המשק העולמי עלה על תוואי של התאוששות איטית, הדרגתית, אבל עקבית, או שמא הוא יידרדר שוב למשבר, יצור "תחתית כפולה", וידרדר שוב את השווקים הפיננסים.

הגורמים המסכנים שעדיין נמצאים כאן איתנו, בפרוץ השנה העברית החדשה:

  • מחנק אשראי במגזר העסקי: קושי לקבל מימון בנקאי או גיוס באמצעות שוקי האג"ח;

  • פשיטות רגל: חברות ענק עמדו השנה בפני פשיטת רגל. אחת מהן, חברת המכוניות השנייה בגודלה בעולם - ג'נרל מוטורס, קרסה לאחר ניסיונות כושלים להתייעלות, והממשל האמריקני נאלץ להלאים את החברה.

תחילתה של התאוששות?

אינדיקטורים כלכליים שנאספו בחודשים האחרונים מציגים תמונה אופטימית הרבה יותר מסוף השנה העברית הקודמת, אולם מוקדם עדיין לומר כי אנו עומדים על קרקע יציבה ושהמשבר אכן מאחורינו.

אפשר לומר שממשלות העולם ובראשן ארה"ב, ניסו בכל כוחן ובאמצעים העומדים לרשותן לעורר מחדש את הכלכלה, וכמה שיותר מהר. תוכניות החילוץ, הלאמות הבנקים וחיסול הנכסים הרעילים, מכשיר הריבית שמוצה עד תום, והזרמות הכספים העצומות עשו את שלהם וחלה ירידה בקצב ההאטה הכלכלית ואף צמיחה זעירה. בשנת תש"ע יאלצו הממשלות להתמודד עם תוצאות ההתערבות האגרסיבית בשוק החופשי.

לאחרונה אנו מקבלים איתותים על התמתנות בעוצמת המשבר: חזינו בעליות שעוצמתן לא נראתה מעולם בשוקי ההון. המרווחים שבין האג"ח הקונצרני לאג"ח הממשלתי הצטמצמו והתאוששות חלה בשוק הנפקות האג"ח. חזינו גם בשיפור האינדיקטורים הכלכליים, כמו גם בנתוני הייצור והמסחר, ופלטנו אנחת רווחה כאשר הבנקים הגדולים בארה"ב הודיעו כי עמדו במבחני המאמץ שערך הממשל האמריקני, כי גייסו הון, וכי החזירו חלק מכספי הסיוע, כמו גם רכשו בחזרה את מניות הבכורה מהממשל.

המשבר והדולר - בנק ישראל "לוקח פיקוד"

זו השנה השלישית ברציפות שחודש ספטמבר נזכר כחודש שחור בשוק ההון העולמי. קריסת בנק ההשקעות הוותיק ליהמן ברדרס גרמה לתפנית בקו המחשבה של מקבלי ההחלטות בעולם. נגידי הבנקים המרכזיים ברחבי העולם לקחו את מושכות שוק ההון העולמי בידיים והחלו לבצע פעולות החייאה, כמו גם ניתוחים קוסמטיים על-מנת לגרום לסיומו של המשבר בהקדם, ומעת לעת על-מנת לכבות שריפות נקודתיות.

בנק ישראל "לקח פיקוד" בשוק ההון המקומי בערך לפני שנה וחצי. מיד לאחר קריסת ליהמן ברדרס, החל סטנלי פישר במלאכת הורדת הריבית והעלאת הנזילות בשוק. במהלך השנה העברית הנוכחית נחתכה הריבית ב-3.5%, בנק ישראל רכש מט"ח בכמויות עתק עד שיתרות הדולרים של בנק ישראל נמצאות כיום בשיא של כל הזמנים.

חן ששון, ממחלקת ניהול הסיכונים של מיטב, אומר כי ההתערבות של בנק ישראל במהלך השנה האחרונה לבשה צורה ופשטה צורה, התנהלה בשיטת ניסוי וטעייה, וכל כולה נועדה להבטיח שער "הוגן" ליצואנים בתנאים קשים מאוד במשק העולמי והתמוטטות בסחר הבינלאומי, שהקרינו באופן קשה מאוד על הייצוא הישראלי.

ומה הייתה התוצאה? השקל אכן פוחת בשיעור המתקרב ל-10%, הן כלפי הדולר האמריקני והן כלפי האירו, אך במהלך הזה השקיע כאמור בנק ישראל עשרות מיליארדי דולר, מהלך שעלולות להיות לו השלכות אינפלציוניות מאוחר יותר. המטבע החזק בעולם בשנת תשס"ט, גם כלפי השקל, היה הין היפני, שכלפיו פוחת השקל ב-27.4%.

הענפים המובילים השנה בבורסה בת"א - לטוב ולרע

10 המניות היורדות במדד ת"א-100 בתשס"ט - קריסת הנדל"ן
1. אפריקה ישראל - 61.3%-
2. אפריקה נכסים - 49.7%-
3. דלק נדל"ן - 45.6%-
4. קווינקו - 38.9%-
5. אלווריון - 27.7%-
6. אל על - 26.9%-
7. גרנית - 26.5%-
8. כלכלית ירושלים - 25.6%-
9. אמפל - 24.3%-
10. פאנדטק - 22.4%-

בדקנו מה היו הענפים השונים שעשו את השנה האחרונה בבורסה, בחסות מיטב בית השקעות:

תקשורת - ענף התקשורת, הנחשב לתחום דפנסיבי, היה לאחת ההשקעות ה"חמות" בשנה האחרונה. המניות בתחום הוכיחו יציבות והושפעו פחות מהמיתון. בהיבט מבנה שוק התקשורת חלו שינויים, כגון מכירת השליטה בפרטנר ושינוי מבנה הבעלות בהוט. תהליך שינוי מבנה השוק צפוי להימשך גם בשנת 2010.

ביטוח - מניות חברות הביטוח מושפעות מאוד משוק המניות. לרע ולטוב. רע - 2008, טוב - ב-2009. שוק ההון מגיב לפני השינויים בפועל, ולכן מגזר הביטוח הניב בתשס"ט תשואה נאה מאוד של 35.8%.

פיננסים - מגזר הפיננסים, שנחשב לגורם מוביל במשבר, היה מילה אסורה בחודשי הסתיו. עם זאת, לאחר התייצבות השווקים החלו מניות הפיננסים לטפס מעלה ומעלה. בעיקר בלט לטובה המדד בחודשים מרס, אפריל ומאי. במצטבר עלה המדד בתקופה זו מעל 62%, אבל הירידות שנרשמו קודם לכן מעמידות את הסיכום השנתי על 18.9% בלבד.

נפט - מדד הנפט שהיה, אשר עמד על 100 דולר לחבית בתחילת השנה הספיק לגעת ב-34 דולר לחבית, להתנדנד קלות ברמות ה-50-40 דולר לחבית וכעת, בטווח של שנה, חזר לרמה של 70 דולר לחבית. מדד מניות הנפט עלה בחדות השנה (212.2%) בלי קשר לכך, ועם קשר הדוק לתגליות הגז בחופי ישראל.

נדל"ן - הענף שהיה רחוק מלככב בשנת תשס"ט היה ענף מניות הנדל"ן, כשמדד נדל"ן 15 ירד ב-10.2% אחרי שכבר היה מצוי בירידה של כ-50% במהלך השנה, ולא במקרה. המשבר היה, ועדיין הינו, במידה רבה, משבר בענף הנדל"ן בעולם, וחלק גדול מחברות הנדל"ן הישראליות פועלות מעבר לים.

קונספט "הגדולים מדי מכדי ליפול"

10 המניות העולות במדד ת"א-100 בתשס"ט - גז, גז ועוד קצת גז
שם המניה - תשואה בתשס"ט:
1. ישראמקו - 480.3%
2. אבנר - 248.8%
3. דלק קידוחים - 197.6%
4. רמי לוי - 182.4%
5. קבוצת דלק - 127.9%
6. אבגול - 116.6%
7. נפטא - 115.2%
8. סאני - 114%
9. יואל - 112%
10. דיסקונט השקעות - 98%

כזכור, השנה העברית תשס"ט נפתחה כאשר הדי ההתרסקות של ליהמן ברדרס, הצלת בר סטרנס, סיטי גרופ ו-AIG רק נתנו את אותותיהם.

במהלך החודשים שבאו אחר-כך, עמדה השנה בסימן תוכניות הסיוע והחילוץ של כל ממשלות העולם, בסימן מבחני המאמץ למגזר הפיננסי, ובסימן הלאמות הבנקים על-ידי ממשלות. התוכניות הגרנדיוזיות מסתכמות בסכומים אסטרונומיים של טריליוני דולרים, כאשר ההנהגה הכלכלית האמריקנית, בראשות הנשיא הנבחר של ארה"ב, ברק אובמה, ושר האוצר, טימותי גייטנר, שנכנסו לתפקידם בתחילת השנה האזרחית, מובילים את המהלך.

במקביל, בנקים מרכזיים החלו בהורדות ריבית אגרסיביות לרמות שפל חסרות תקדים: ב-8 לאוקטובר 2008, בנקים מרכזיים משש מדינות מובילות בעולם (ארה"ב, גוש האירו, אנגליה, קנדה, שבדיה ושווייץ), הפחיתו במהלך משותף את הריבית. ראוי להזכיר, כי במהלך התקופה ההיא קיצץ ה'פד' את הריבית מרמה של 2% בסוף השנה שעברה לרמה אפסית של 0.25%. גם הבנק המרכזי האירופי הוריד את הריבית מרמה של 4.25% ל-1%, והחרו-החזיקו אחריהם גם בנקים מרכזיים אחרים. בחודשים האחרונים, רמות הריבית בעולם נותרות ללא שינוי, פשוט מכיוון שאין לאן לרדת, ולהעלות עדיין לא רוצים, למרות החששות ההולכים ומתגברים מהתפתחות היפר-אינפלציונית.

כשמכשיר הריבית הגיע לכלל מיצוי, נחשף העולם ל"התרה הכמותית", לפיה בנקים מרכזיים מזרימים כסף לשוק כדי לתמרץ את הפעילות הכלכלית דרך רכישת אג"ח ממשלתי וניירות ערך מגובי משכנתאות.

על-מנת לממן את תוכניות הסיוע השונות, נאלצו ממשלות העולם לגייס כסף באמצעות הנפקות אג"ח ממשלתיות ולהעצים את הגרעונות התקציביים שלהן. חלק מהממשלות נאלצו לשלם מחיר גבוה בדמות הורדת דירוג בינלאומי, כדוגמת ספרד ואירלנד שאיבדו את דירוג ה-AAA הגבוה שלהן, או מדינה כמו אקוודור שהחליטה על חדלות פירעון ושמטה חובות בפעם השנייה בתוך עשור.

לא רק מדינות שילמו את המחיר, חברות מכל רחבי העולם ספגו הורדות דירוג על-רקע המשבר, כך קרה לחברות ענק כמו ג'נרל אלקטריק וטויוטה, אשר איבדו גם הן את דירוג האשראי המושלם.

אז כן, שנה סוערת, כפי שהייתה שנת תשס"ט, כבר מזמן לא הייתה לנו, או שמא - מעולם לא הייתה לנו. שנה, שבמידה רבה של צדק, ניתן לכנותה "שנת ליהמן ברדרס". קריסתו של בנק ההשקעות הזה בערב שנת תשס"ט, הייתה קו השבר שהוליך להידרדרות המהירה של השווקים הפיננסיים. הייתה זו שנה קשה מאוד שבה עלו סימני שאלה מפחידים לגבי כוח ההישרדות של המערכת הפיננסית העולמית, שנה של משבר ייחודי בהיקפו, בעוצמתו, ברב-הממדיות שלו, בדינמיות המהירה שלו. שנה גם של פתרונות ייחודיים וחסרי תקדים למשבר ייחודי וחסר תקדים: הזרמה אדירה של כספים למשק העולמי, הלאמת בנקים בשורה של מדינות, קריסת ופשיטת רגל דה פקטו לא רק של חברות עסקיות, אלא גם של מדינות.

השלכות המשבר באו לידי ביטוי במגוון צורות:

  • עלייה בשיעור האבטלה לרמות שיא של השנים האחרונות. שיעור האבטלה בארה"ב עלה מרמה של 6.2% לרמה של 9.7%, באירופה עלתה האבטלה מרמה של 7.7% לרמה של 9.5%, ואילו ביפן מרמה של 4% ל-5.7%;

  • מעל ל-100 בנקים אמריקנים נסגרו במהלך תשס"ט;

  • אג"ח קצרות של ממשלת ארה"ב נסחרו בתשואה שלילית לפדיון, דבר שביטא את חששות המשקיעים.

תאריך:  17/09/2009   |   עודכן:  17/09/2009
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תשס"ט בשוק ההון - שנת תהפוכות חסרות תקדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קבוצת רכישה בראשות היזם פ. אביעד קנתה מפרטיים מגרש ל-17 דירות ברחוב בעל העקידה, שכונת שפירא, תל אביב. המתווך שמואל אפל, המרכז את השיווק, מכר תוך חודש 12 מהדירות. הרכישה נעשתה בעסקת אופציה לשלושה חודשים; אפל אמר ל-News1, כי לאור הפניות הרבות, נראה שלא תהיה בעיה לשווק את 5 הדירות הנותרות.
17/09/2009  |  אלעזר לוין  |   חדשות
מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, הציב אולטימטום חסר תקדים למפעל הפיס, בדרישה לשנות את תנאי הגרלת ה"דאבל לוטו". בגלי צה"ל דווח הבוקר כי במכתב חריף ששיגר אריאב למנכ"ל מפעל הפיס, שאול סוטניק, איים לשלול מהפיס ב-15 באוקטובר את הרישיון לשווק את ההגרלה הדו-שבועית.
17/09/2009  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
יועץ התקשורת לשעבר של העיר אריאל הגיש תביעת דיבה של 100 אלף שקלים נגד כתבת מקומון בפתח תקוה רעות הרפז-עיני. היועץ ראובן שפירא טוען כי הכתבת פרסמה כתבה שקרית המתייחסת לתפקוד העירייה, ולאחר מכן סכסכה בינו לבין ראש העיר רון נחמן והביאה בסופו של דבר לפיטוריו.
17/09/2009  |  רותי אברהם  |   חדשות
מוסטפה עותמאן, נאשם 1, הורשע על-פי הודאתו בסיוע לעסקה בנשק. בכתב האישום נטען שביום 12.4.09 התקשר סוכן משטרתי אל אמג'ד עותמאן, נאשם 2, וביקש ממנו לרכוש 400 כדורי אקדח. השניים ניהלו מו"מ וסוכם שמחירם יעמוד על סך של 3,400 שקל, 8.5 שקל לכל כדור. הסוכן המשטרתי התקשר אל הנאשם 2 וביקש לתאם מועד ביצוע העסקה והלה השיב שישלח מישהו. לאחר כשעה התקשר נאשם 1 אל הסוכן המשטרתי וביקשוֹ להגיע לרחוב הואדי באבו גוש כדי לקיים את העסקה שבמהלכה העביר לסוכן המשטרתי את הכדורים וקיבל תמורתם סך של 3,400 שקל.
17/09/2009  |  איריס פרחי  |   חדשות
דמטרי רנץ תבע את חברת ישראכרט בע"מ, בבית משפט לתביעות קטנות בקריית גת בטענה שכרטיסו חויב בעסקות שלא ביצע. לדבריו, לא ביצע שתי עסקות מיום 13.12.08, בחנות לודז'יה רוטקס בצומת ביל"ו, על סך כולל של 3,040.47 שקל, שכן היה באותה עת בעבודה. רנץ הציג כרטיס נוכחות לפיו נכח משעה 13:46 ועד שעה 22:00 במפעל ולפיכך, לא יכול היה לבצע קניות באותו יום בשעות 16:11 ו-16:12.
17/09/2009  |  איריס פרחי  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
המחבר מגיע למסקנה כי לאצ"ל נודעת חשיבות רבה, משום שיחד עם ארגונים דומים, חתר לסיום שלטון המנדט הבריטי מארץ-ישראל, זמן קצר מאוד לפני ההכרזה על הקמת מדינת ישראל
שלמה פילבר
שלמה פילבר
רוב הציבור תומך בהמשך המלחמה עד לניצחון מלא על החמאס והשגת יעדיה. יש הבחנה בין צה"ל והלוחמים על הפיקוד העליון, שנתפס כאחראי למחדל. רוב גדול דורש הסדר ביטחוני חדש בעזה לאחר המלחמה ו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il