|
הממונה על ההגבלים, רונית קן [פלאש 90]
|
|
|
|
|
הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, החליטה (יום ב', 21.9.09) שלא לתת פטור לשישה הסכמים בין אל על לבין חברות תעופה זרות, לאור פגיעתם בתחרות.
מדובר בהסכמים לשיתוף פעולה בשיווק של כרטיסים (המכונים הסכמי קוד-שייר) של אל על עם החברות אוסטריאן איירליינס האוסטרית, טנדם אירו המולדובית, אירוסביט האוקראינית, לוט הפולנית ובולגריה אייר הבולגרית, וכן הסכם מסחרי עם חברת התעופה הבינלאומית של הודו - אייר אינדיה.
משמעות ההחלטה היא שאל על נדרשת לבטל את ההסכמים שלא קיבלו פטור עד ל-24 באוקטובר, או לחלופין לשנותם ולהגיש בקשה מחודשת למתן פטור.
בניגוד להחלטה על ביטול הפטור לשש החברות, החליטה הממונה לתת פטור לחמישה הסכמי קוד-שייר של אל על עם החברות צ'ך איירליינס הצ'כית, איבריה הספרדית, סוויס השוויצרית, תאי התאילנדית ואמריקן איירליינס האמריקנית.
חמישה הסכמי קוד-שייר נמשכו על-ידי אל על בטרם התקבלה החלטה לגביהם. הסכם קוד-שייר נוסף בין אל על לאייר צ'יינה הסינית הוגש לקבלת פטור וטרם התקבלה החלטה לגביו. יצוין כי בהתאם לחוק, לאל על שמורה הזכות להביא את ההסכמים לאישור בית הדין להגבלים עסקיים.
"תם עידן החסינות של ענף התעופה"
בעקבות הרפורמה להגברת התחרות בענף התעופה שהובילה הממונה על הגבלים עסקיים, בוטלה ההחרגה הגורפת של הסכמים בין חברות תעופה מתחולתו של חוק ההגבלים העסקיים, וכך, אמרו במשרד הממונה על ההגבלים, בא לקיצו עידן החסינות של ענף התעופה מפני פיקוח תחרותי ולממונה ניתנה סמכות לבחון את השפעתם של הסכמי קוד-שייר על התחרות והצרכנים.
אל על הביאה את ההסכמים בפני הממונה בבקשה לקבלת פטור מאחר שלא עמדו בתנאי פטור הסוג להסדרים בין מובילים באוויר. פטור הסוג שהותקן מבחין בין הסכמים שאינם פוגעים בתחרות ועל כן אינם טעונים אישור, ביניהם הסכמים הנוגעים לתחזוקה טכנית, לבין הסכמים מסחריים, דוגמת הסכמי הקוד-שייר, הטעונים אישור מכיוון שהם עלולים לפגוע בתחרות.
ממשרד הממונה על ההגבלים נמסר, כי כל אחד מההסכמים שלגביו ניתנה החלטה נבדק באופן פרטני לאור הנתונים שהתקבלו במטרה לבחון האם כתוצאה ממנו מתעורר חשש לפגיעה בתחרות באותו קו. עוד אמרו במשרד הממונה כי בקווים כלליים, ניתן לומר כי בחלק מהקווים שבהם יש לאל על הסכם קוד-שייר עם המתחרה היחיד בקו ובנוסף קיימים חסמים ממשיים לכניסתם של מתחרים נוספים או להרחבת הפעילות של השחקנים הקיימים, תרמו הסכמים אלו להלכה ולמעשה לפגיעה בתחרות. מדובר בפגיעה המתבטאת, בין היתר, במחירים גבוהים הנגבים מן הצרכנים על-ידי החברות הפועלות בקו ואל על ביניהן.
הממונה, רונית קן, ציינה כי "מהנתונים שבידי הרשות ועל סמך הניתוח התחרותי שנערך, ניכר כי חלק מהסכמי הקוד-שייר מביאים לפגיעה בתחרות, ועל כן הוריתי על ביטולם. ממצאי הבדיקה מהווים עדות ישירה לחשיבות הרפורמה להגברת התחרות שיזמה הרשות ולתרומתה הרבה לרווחת הצרכנים". קן הוסיפה כי "אין ספק היום שישנה חשיבות עצומה לעצם קיומה של ביקורת תחרותית על תחום התעופה לאור השפעתו הניכרת של הענף על המשק ועל הצרכנים".