|
פופולרי במיוחד לקראת יום כיפור. תצרף
|
|
|
|
|
סרטים - בחוץ, פאזלים - בפנים . מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עולה (יום ה', 24.9.09) כי סדר העדיפויות של פעילויות הפנאי ביום כיפור משתנה בקרב הפלחים השונים של החברה הישראלית.
לאור סגירת העסקים ביום כיפור והדממת הטלוויזיה והרדיו, המותירים את האנשים עם שלל עיסוקים "ביתיים" בחן הסקר את השאלה מהי הדרך הכי טובה להעביר את הזמן בבית ביום כיפור.
התשובה, כך מסתבר, היא תצרפים (פאזלים). מתוצאות הסקר עולה בין השאר כי נשים מעדיפות להרכיב תצרפים ולפתור תשבצים - פי שתיים מאשר לצפות בסרטים ולגלוש באינטרנט. בקרב האוכלוסיה המבוגרת - בני 55 פלוס - תופסים התצרפים והתשבצים נפח משמעותי יותר (9.64%) מאשר סרטי האקשן בוידאו או הורדת התכנים ביוטיוב (6.9%).
כמו-כן, הסקר מראה כי אחרי קריאת ספרים - אשכנזים מעדיפים פאזלים ותשבצים (14%) יותר מאשר ספרדים (4.5%). גם בין תושבי הצפון לבין שאר המדינה ישנו פער - כאשר בצפון מעדיפים כנראה עיסוק של רוגע ו"שאנטי" - מעל 20% מהנשאלים תושבי הצפון העדיפו פתרון תצרפים ותשבצים כעיסוק המרכזי ביום הקדוש.
ד"ר אודי לבל, סוציולוג מהמכללה האקדמית ספיר, הסביר חלק מממצאי הסקר: "האתגר ביום כיפור הוא בשינוי ממד הזמן. סרט, תשבץ או ספר – מסמלים את זמן היום יום ומהווים עיסוק המוגבל בזמן תחום. אך בתצרף נכנסים לממד זמן שונה, מורכב יותר, איטי יותר וממושך יותר. פותרי תצרפים מדווחים על אבדן תחושת זמן- הזמן עובר להם מהר יותר - והם נוטים עם סיום הרכבתו לגלות להפתעתם כי עברו מספר שעות".
יוסי בר-און, מנכ"ל פאזלנד, חברה למכירת תצרפים, סיפק את חוות דעתו על התופעה: "מייד לאחר ראש השנה מתחיל טירוף של הזמנות מצד החנויות והרשתות השונות. בימים שלפני יום כיפור ממוצע יחידות התרפים הנמכרות עולה מכ-1,500 תצרפים עד לכ-5,000 ואף יותר מדי יום.
בר-און הוסיף בנימה חייכנית: "כבר 'התייאשנו' מלהסביר ליצרנים בחו"ל את הסיבה מדוע יש יום בשנה בו המכירות עולות כל כך - ופשוט הסברנו להם שבאוקטובר יש בישראל את ה'פאזל הולידיי'".