|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

סוף לתחרות

ערוץ 10 נכנע - לא יתחרה ראש בראש בערוץ 2

הערוץ ישים דגש על סדרות תעודה כדי לבדל את עצמו מהמתחרה הבידורי
11/10/2009  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תגובות
מאת: אופיר בר-זהר  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות
יוסי ורשבסקי [צילום: יח"צ]

הכנסותיו של ערוץ 10 צנחו בכ-30% בשבעת החודשים הראשונים של 2009 לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, הערוץ איבד כחמישית מהנתח המסחרי שלו (Share) ברבעון השני והשלישי של השנה, והוא מתכוון להתחרות בערוץ 2 על-ידי מיצובו כערוץ תחקירים ותעודה - כך עולה מהצעת ההסדר ששלח ערוץ 10 לרשות השנייה ושהגיעה לידי TheMarker. ההסדר הסופי אמור לכלול גם מסמך שיפרט את הסיכומים בין הרשות השנייה למשרד האוצר.

הצעת ההסדר, שעליה חתום מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי, נשלחה לרשות השנייה ב-16 בספטמבר, לאחר שבועות של דיונים אינטנסיביים. בתחילת ספטמבר החליטה מועצת הרשות להקפיא את פרסום המכרז החדש לערוץ לאחר שמנכ"ל הרשות, מנשה סמירה, הודיע כי מסתמן הסדר מול הערוץ.

מאז התגלעו קשיים במשא-ומתן בין הרשות לערוץ - בעיקר בנושא חובות הקולנוע - וסמירה הודיע כי המשא-ומתן מוצה וכי לא ניתן להגיע להסדר. המועצה הודיעה כי תקיים הצבעה בנושא ביום שלישי הקרוב, ובימים אלה עתיד הערוץ עדיין לוט בערפל. הצעת ההסדר, שאם תתקבל, תכשיר את המשך פעילות הערוץ, נחשפת כאן בראשונה במלואה.

10 מיליון שקל לדמי זיכיון ותמלוגים

בנושאי הזיכיון והתמלוגים לא מציע ההסכם פירוט נרחב, שכן נושאים אלה אמורים להופיע במסמך הסכמות נפרד בין הרשות והערוץ למשרד האוצר, שעליו המועצה הייתה אמורה להצביע.

בהצעת ההסדר נכתב רק כי "תשלום דמי הזיכיון והתמלוגים מוסדר בהסכמים בין משרדי האוצר, התקשורת וישראל 10. לפיהם תעביר החברה לרשות סכום של 10 מיליון שקל, ויתרת התשלומים תידחה לפי המנגנון הקבוע בהסכם בין משרד האוצר לבין משרד התקשורת ובידיעת הרשות השנייה".

הערוץ חייב בדמי זיכיון ותמלוגים בסכום של 47 מיליון שקל. ההסדר שהושג עם האוצר כולל הסכמה על פריסת חובותיו, תוך תשלום ריבית של 6.5% בצמוד למדד. על-אף ההסכמה, הנושא לא נחתם בשל שאלות בנוגע ערבויות, שייתכן שהערוץ יידרש להעמיד בעבור ההלוואה.

הגירעון של חברת החדשות יכוסה

ערוץ 10 מתחייב בהצעתו לסגור גירעון של 8.4 מיליון שקל שצברה חברת החדשות שלו. הערוץ מציע ארגון מחדש בחברת החדשות על-ידי הקמת, "חברת חדשות חדשה, שלה יינתן הזיכיון שכיום מצוי בבעלותה של חברת החדשות של הערוץ. מקום מושבה יהיה בירושלים.

"כל הוראות החוק הרלוונטיות יחולו על החברה החדשה - הרשות השנייה תהיה בעלת המניות בה, נציגי הרשות יכהנו כדירקטורים ומתוכם ימונה גם יו"ר הדירקטוריון. חדשות 10 תחדל להיות בעלת הזיכיון לשידורי חדשות ותהפוך לחברה פרטית רגילה. הסדר זה יתקיים עד המעבר לרישיונות".

המבנה הסבוך אמור לפתור את הבעיה שמייצרת חברת החדשות של 10, שמשדרת מגבעתיים למרות שהערוץ מחוייב להעביר חדשות מירושלים. ההסדר יאפשר לחברת החדשות החדשה, שתשב בירושלים, לרכוש את תכני חברת החדשות הקיימת. על פתרון זה כתב אבני כי זוהי אינה תכלית החוק שמורה על קיום שידורי החדשות מירושלים.

ההלוואה תיהפך למענק

ערוץ 10 מבקש כי סכום של כ-2.6 מיליון שקל, שניתן לחברת החדשות על-ידי הרשות עוד ב-2004 באמצעות דחיית חיוב של דמי זיכיון, ייהפך למענק ולא יוחזר. הערוץ מציין כי למיטב ידיעתו המועצה העניקה הטבה דומה בגובה של 2.5 מיליון שקל לחברת החדשות של ערוץ 2, לאחר שגם לערוץ 2 הסכום הועבר בתחילה כהלוואה.

הערוץ מזכיר גם את הפסדיו הכבדים, בסך 1.3 מיליארד שקל, ואת ההשקעות העתידיות שהוא מתכנן בתחום התוכן, וכן מציין כי משרדי הממשלה כבר הסכימו כי תנאי ההפעלה של הערוץ גבוהים ממידותיו וכי יש להפחית את מחויבויותיו הכספיות על-מנת לאפשר את הפניית מרב המשאבים לתוכן.

בנושא הוראת השעה - שבמסגרתה איפשרה הרשות לקבל הקלות עתידיות בכפוף להזרמת כספים מיידית לשוק היצירה - מציין הערוץ כי יפעל בהתאם להנחיות הרשות בהיקף של עד 8 מיליון שקל שיוצאו עד סוף 2009.

הלוואה של 24 מיליון שקל להפקות קולנוע

ורשבסקי כותב בהצעת ההסדר כי "ישראל 10 מתחייבת בהתחייבות בלתי-חוזרת כי תיטול מהקרן להפקות מקור, שתוקם בהתאם לסיכום בין שר האוצר לשר התקשורת, הלוואות בגובה של 24 מיליון שקל לשם הפקת סרטים ישראלים".

באחרונה התברר כי הקרן להפקות מקור שמשרד האוצר מתעתד להקים לא תהיה רלוונטית לחובות עבר אלא להוצאות עתידיות בלבד ולכן היא אינה פותרת את הבעיות של ערוץ 10 בתחום הקולנוע. הפערים בתחום הם עדיין אבן הנגף העיקרית של ההסדר.

ורשבסקי מציין עוד כי "ישראל 10 תפעל לפי התחייבויותיה במסמך כל עוד לא ייקבע אחרת על-ידי גורם מוסמך, אך אין באמור כדי לגרוע מטענותיה לגבי חיובה בהפקת סרטים ישראלים".

כזכור, הערוץ טוען זה כמה שנים כי אין לחייבו במימון תעשיית הקולנוע כל עוד הוא הפסדי. הערוץ העלה את הטענות גם בפני ועדת תורג'מן, שדחתה אותן, אך הסכימה להפחית את מחויבויותיו של הערוץ מ-8 ל-4 מיליון שקל בשנה. ההפחתה לא בוצעה עד כה.

מערוץ 10 נמסר בתגובה: "לאחר משא-ומתן מפרך הגיע ערוץ 10 להסדר עם משרדי האוצר, התקשורת והרשות השנייה. ההסדר מטיל על ערוץ 10 מחויבויות קשות והערוץ נחוש למלא אחר כל המחויבויות ולייצר אלטרנטיבה איכותית המבוססת על יצירה ישראלית".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "מדובר בהצעה מתוקנת שהועברה על-ידי ישראל 10 כמענה לחובותיה וכבקשה להארכת זיכיון. ההצעה נבחנת על-ידי הנהלת הרשות שתתייחס למכלול ההיבטים המקצועיים, הכלכליים והמשפטיים. התייחסות רשמית תועבר לאחר קבלת המסמכים הסופיים והמחייבים. חשוב להדגיש שההצעה צריכה לתת מענה לכל המחויבויות בהתאם לחוק ולכללי הרשות השנייה".

הפחתת המחויבות לשנתיים הבאות

בהצעת ההסדר מציג הערוץ פירוט של המחויבויות שיעמוד בהן בשנים 2009-2011 - הערוץ מתחייב להוציא סכום כולל של 206 מיליון שקל. מסכום זה, 80 מיליון שקל מגלמים החזר מחויבויות עבר.

בשיחות שערך הערוץ עם הרשות השנייה הושגה הסכמה כי מחויבויות הסוגה העילית ב-2009 יופחתו ל-30 מיליון שקל במקום 55 מיליון שקל, ואילו ב-2010 המחויבויות יופחתו ל-44 מיליון שקל.

בערוץ טוענים כי ההפחתה ב-2009 מוצדקת משום שמדובר בהקלות שקיבל גם ערוץ 2. הערוץ מביא את הוראת השעה שפירסמה הרשות השנייה ושאיפשרה הזרמת כספים ליצירה באופן מיידי בתמורה להקלות עתידיות כצידוק לדרישתו להפחתת המחויבויות ל-2010.

בעבר כינו ארגוני היוצרים את הפחתת המחויבויות בתחום הסוגה העילית, "מנוף להחזר פיקטיבי של חובות עבר". היועץ המשפטי של הרשות, דורון אבני, הסכים עם היוצרים ובדוח שלו בנושא קבע כי "עולה חשש כי מאחורי התיקון המבוקש עומדת כוונה להפחית מחויבויות עבר של ערוץ 10 בעשרות מיליוני שקלים, וזאת כדי 'לייצר מציאות' של עמידה במחויבויות". אבני ציין כי החוב של ערוץ 10 בתחום תוכניות הסוגה העילית הוא כ-82 מיליון שקל.

מהצעת ההסדר עולה כי ערוץ 10 מתכוון להוציא את רוב הסכום הנדרש על סדרות דרמה ב-2011. כן מבקש הערוץ כי עודפים שצבר בתוכניות תעודה בעבר יופחתו ממחויבויותיו בז'אנרים אחרים. מדובר בעודפי השקעה של 12.5 מיליון שקל, שהושקעו בתוכניות תעודה ב-2007 והערוץ מבקש שיקוזזו מול מחויבויותיו בתחום תוכניות הדרמה והז'אנר המיוחד (תוכניות בידור בהשקעה גבוהה כמו "ארץ נהדרת" ו"קצרים").

ורשבסקי מסביר במסמך את נימוקי הערוץ לבקשה לשינוי התמהיל: "ערוץ 10 מעוניין למצב עצמו, במסגרת שיקולי ניהול ועריכה שלו, כערוץ ששם דגש על סדרות תעודה ותחקיר, וזאת בניגוד למתחרה החזק שממצב את עצמו במשך שנים רבות כערוץ שנושא אופי בידורי. בידול זה מחויב מהמציאות התחרותית.

"התחרות בין ערוץ 10 - שנתח השוק שלו בצפייה ובהכנסות הוא פחות משליש מנתח השוק של ערוץ 2 - לבין ערוץ 2 מחייבת התמודדות בכלים שונים", כותב ורשבסקי. "התמודדות מול ערוץ 2 בז'אנרים זהים תעמיד את ערוץ 10 באופן קבוע כמתחרה החיוור וזאת בשל עוצמתו הכלכלית של ערוץ 2 מול 10".

ורשבסקי מסביר כי ב-2009 ערוץ 10 ביקש להוציא יותר כסף על תעודה על חשבון מחויבויות בדרמה וז'אנר מיוחד בשל שתי סיבות עיקריות - המשבר הכלכלי וחוסר הוודאות בעניין הארכת הזיכיון. הערוץ בחר בז'אנרים שהפקתם מהירה, כמו תעודה והז'אנר המיוחד, משום שלדבריו משך העבודה על סדרות דרמה מקוריות עשוי להגיע לעד שנתיים וחצי.

בהצעת ההסדר שהוגשה לרשות השנייה מדגיש ערוץ 10 כי השלמת המחויבויות משנים קודמות תיערך גם דרך הפקות קנויות. המשמעות היא שכסף יוזרם לשוק היצירה ולא יישאר בהפקות שייוצרו בתוך גבולות הערוץ ועל-ידי עובדיו. בנוסף מתחייב הערוץ כי 50% מזכויות הבעלות בתוכניות יוענקו למפיקים וליוצרי הסדרות. הערוץ מבקש כי אם תיווצר יתרה בהשקעה בז'אנר המיוחד ב-2009, יופחת סכום היתרה מההוצאה הנדרשת ממנו בתחום ב-2010.

חוות הדעת של דרור שטרום

ערוץ 10 צירף להצעת ההסדר שהגיש לרשות השנייה את חוות דעתו של עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים. חוות דעת בנושא נערכה ביוזמת הערוץ. במסמך מסביר שטרום כי המשבר משפיע באופן חריף יותר על ערוץ 10 לעומת הזכייניות האחרות.

לדברי שטרום, "ברבעונים השני והשלישי של 2009 ירד הנתח המסחרי (Share) של ערוץ 10 ל-28% מסך הצפייה המסחרית, לעומת 36% ברבעון הראשון של השנה. בנסיבות של משבר כלכלי מקיף, לירידה בנתח הצפייה המסחרית יש השלכה ישירה על מצב ההכנסות. התוצאה היא שחלקו של ערוץ 2 בהכנסות גדל לעומת החלק של ערוץ 10".

שטרום מסביר כי מדובר במגמה שהולכת ומחריפה מרבעון לרבעון. הוא מוסיף כי "גם תמונת ההכנסות נטו של ישראל 10 שמדווחות לרשות השנייה משקפת ירידה חדה ביותר בגין המשבר, במעבר משנת 2008 ל-2009.

"בעוד ההכנסות נטו שדווחו לרשות בגין תקופת ינואר עד יולי 2008 היו יותר מ-200 מיליון שקל", כותב שטרום, "הרי שההכנסות נטו המעודכנות שדווחו לרשות השנייה לתקופה המקבילה בשנה הנוכחית צנחו בשיעור חד הנאמד בלפחות 30%".

שטרום מסביר כי "לא מדובר רק בירידה בהכנסות האבסולוטיות של הערוץ, דבר שהוא פרי המשבר ונחלת הענף כולו, אלא בירידה יחסית בתוך העוגה המתכווצת של הענף כולו. בשל גורמים שונים המשבר משפיע באופן חריף יותר על ערוץ 10 מאשר על זכיינים אחרים בענף. לדעתי אחד הגורמים הוא הנחיתות הקבועה של ערוץ 10 בהתחשב בנקודת המוצא שלו ואי יכולתו לעמוד במכלול ההתחייבויות שהושתו עליו".

בסיכום דבריו ממליץ שטרום להחיל את עידכון המחויבויות, כלומר את הפחתת רף הסוגה העלית, הן ב-2009 והן ב-2010. כן ממליץ שטרום לבחון את ההארכה על-ידי עריכת שימוע כלכלי בתום הרבעון השני של 2010 - שיתבסס על נתוני אותה שנה.

ערבויות של 58 מיליון שקל להפקות מקור

בסעיף הערבויות בהסדר מציין הערוץ כי יעמיד ערבויות בסך כולל של 58 מיליון שקל - ערבות בסך 26 מיליון שקל שנמצאת כיום בידי הרשות והיא תוארך ותשמש ערבות כוללת; ערבות בסך 13 מיליון שקל שנמצאת בידי הרשות וגם היא תוארך אך תוקצה לערבות בתחום התוכן בלבד, וערבות נוספת בסך 19 מיליון שקל שתוקצה לתחום התוכן.

"הערבויות יהיו בתוקף עד 28 בינואר 2011, בכפוף לעמידה בהשלמת המחויבויות לאותה התקופה והן יוארכו לפי הנחיות הרשות אם לא תהיה עמידה כאמור", נכתב בהצעת הערוץ לרשות. "מתוך הערבויות הקיימות ישמש סכום של 13 מיליון שקל שלא יוחזר לנו להבטחת ההשלמה של יתרת תוכניות הסוגה העילית כחלק מערבויות התוכן".

בסך-הכל יעמיד הערוץ ערבויות בגובה של 32 מיליון שקל בתחום התוכן. ב-2009 הוא מתעתד להחזיר 42 מיליון שקל ובשנתיים הבאות מבקש הערוץ להחזיר 38 מיליון שקל (בנוסף למחויבויות הבסיס). בחוות הדעת שלו התנגד אבני להפחתת הערבויות וטען שהיא חורגת ממתחם הסבירות מאחר שמדובר בבעל ערוץ שהפר את חובותיו.

תאריך:  11/10/2009   |   עודכן:  11/10/2009
אופיר בר-זהר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ערוץ 10 נכנע - לא יתחרה ראש בראש בערוץ 2
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית משפט השלום בתל אביב גזר על השחקן והבמאי אסי דיין מאסר על-תנאי של שמונה חודשים בגין תקיפת בת זוגו תוך שהוא גורם לה חבלות ופיצוי של 2,000 שקלים למתלוננת.
11/10/2009  |  איציק וולף  |   חדשות
שנים יידרשו לארגון הבריאות העולמי כדי להוריד את שפעת H1N1, או בשמה הנפוץ שפעת החזירים, מדרגה של מגיפה עולמית לדרגה של השפעת העונתית. כך הודיע הארגון בסוף השבוע.
11/10/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
טורקיה החליטה לבטל את השתתפותה של ישראל בתמרון אווירי בינלאומי שהיה אמור להתחיל ביום ב' בתחומה. ארצות-הברית ושאר מדינות נאטו המשתתפות בתרגיל, בעיקר איטליה, הבהירו לטורקיה כי לא יקבלו את ההחלטה, ואם ישראל לא תשתתף בתרגיל ייעדרו ממנו גם הן.
11/10/2009  |  עידן יוסף  |   חדשות
טיפ בריאות: האם אתם עוסקים בפעילויות המחזקות את השרירים כמו הרמת משקולות?
11/10/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
היום לפני 40 שנה, ב-11 באוקטובר 1968, המריאה החללית אפולו 7.
11/10/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il