תעריפי ביטוח החובה לרכב, יופחתו החל מה-1.7.03 בשיעור ממוצע בן כ-6.5% לפחות.
כך נקבע בחוזר שפירסם המפקח על הביטוח, אייל בן-שלוש.
החוזר מנחה את חברות הביטוח לגבי אופן קביעת תעריפי ביטוח החובה לרכב ולגבי הגשת תעריף חדש לאישור. ההפחתה בתעריפים הינה במסגרת הרפורמה שמוביל אגף הביטוח במשרד האוצר ומשלימה הפחתה של 28% משנת 1998.
הביטוח עבור חלק מכלי הרכב יוזל בשיעור הגבוה מהשיעור הממוצע בן 6.5%, והביטוח עבור כלי רכב אחרים לא יוזל כלל - אך לרוב גם לא יתייקר.
במקביל לפרסום החוזר פורסמה המלצת מפעיל מאגר המידע להפחתה ממוצעת של 11% בתעריף. מפעיל מאגר המידע הינו גוף מקצועי, בלתי תלוי, העורך את המלצתו על בסיס נתונים בענף וחישובים אקטואריים.
המפקח על הביטוח, אייל בן-שלוש, ציין כי המלצת מפעיל מאגר המידע הינה המלצה מקצועית ושקולה וכי על חברות הביטוח להפנים את השינויים בענף ולהשתמש במבנה תעריף משוכלל יותר כפי שנדרש בשוק תחרותי. "מבנה תעריפים כזה, יאפשר למבוטח הזהיר להנות מתעריפי ביטוח נמוכים יותר בהשוואה לנהגים הלא זהירים".
בחוזר שהועבר לחברות הביטוח, מצויין עוד כי מבטח שיבקש להשתמש בתעריף ממוצע עבור סוג רכב מסוים, השונה מן התעריף הממוצע המומלץ על-ידי מפעיל מאגר המידע לסוג רכב זה, ינמק באופן מפורט את גובה התעריף וימציא ביסוס והסברים אקטוארים.
מבטח רשאי לשנות תנאים אלו בכפוף לאישור מראש של המפקח.
כזכור, החל מינואר 1998 עם תחילת המעבר לשוק תחרותי, הוזלו תעריפי ביטוח החובה בשיעור ממוצע בן כ- 28%.
להלן הגדרות כל המשתנים לענין קביעת התעריפים:
נפח מנוע – נפח המנוע של הרכב בסמ"ק.
מין וגיל – מין וגיל הנהג הצעיר ביותר הנוהג ברכב בדרך קבע. גיל משמעו גיל ביום ההולדת האחרון.
מספר שנות רישוי – מספר השנים בהם היה הנהג הצעיר ביותר הנוהג ברכב בדרך קבע, מורשה לנהוג ברכב מאותו הסוג.
מספר תאונות – מספר התאונות שהביאו לתביעה בהתאם לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975. בקביעת מספר התאונות, יכללו כל התאונות שאירעו בשלוש השנים שקדמו לתאריך תחילת הפוליסה, בעת שכלי רכב מאותו סוג היה נהוג בידי אחד מן הנהגים הנוהגים ברכב בדרך קבע ברכב (הן אם הרכב היה בבעלות פרטית והן אם בבעלות חברה).
מספר הרשעות חמורות – מספר ההרשעות שהביאו בזכות עצמן לשלילת רישיון (אלא אם כן ביטל בית המשפט שלילה זו). בקביעת מספר ההרשעות החמורות, יכללו כל ההרשעות שאירעו בשלוש השנים שקדמו לתאריך תחילת הפוליסה, לכל הנהגים הנוהגים ברכב בדרך קבע בשל נהיגת רכב מאותו הסוג (הן אם הרכב היה בבעלות פרטית והן אם בבעלות חברה).
הימצאות כריות אויר ברכב – קיומה של כרית אויר (Air Bag) אחת לפחות ברכב.
שימוש ברכב בדרך קבע – הכוונה לאותם מפעילים להם יש גישה לרכב והנוהגים בו באורח עקבי. אדם השואל את הרכב באורח חד-פעמי או לעיתים רחוקות, אינו אדם המשתמש ברכב בדרך קבע.