|
אופנועים מזהמים יותר [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
דוח של המשרד להגנת הסביבה, שהגיע לידי TheMarker, קובע כי רכב דו-גלגלי מזהם את האוויר יותר ממכוניות - פרט לפליטת גזי חממה (פחמן דו-חמצני). הדוח מסביר מדוע המשרד להגנת הסביבה לא הצטרף למאבק של האופנוענים נגד ייקור ביטוח הרכב שלהם, שבו נטען בין השאר כי המדינה צריכה לתמוך ברכב דו-גלגלי, בהיותו תורם לאיכות הסביבה.
הדוח, שנכתב באוגוסט על-ידי אמיר זלצברג, מסתמך על תקני פליטת מזהמים מותרים למכוניות שנקבעו בידי האיחוד האירופי וכן על ניתוח של המעבדה לחקר התחבורה בבריטניה. מהדוח עולה כי רכב דו-גלגלי פולט יותר מזהמים, כמעט בכל תחום, מאשר מכוניות. פליטת היתר אינה רק באופן יחסי למספר הנהגים או למרחק הנסיעה, אלא גם באופן אבסולוטי. התחום היחיד שבו רכב דו-גלגלי תורם לסביבה הוא בפליטת גזי החממה, מאחר שלאופנועים מנועים קטנים יותר וקל להם יותר לתמרן בעומסי תנועה, ולכן צריכת הדלק שלהם היא כמחצית מזו של מכוניות. ההסבר לזיהום היתר של אופנועים, בהשוואה למכוניות, היא שבהיותם קטנים וקלים המנועים שלהם כוללים פחות מערכות לסינון מזהמים. פליטת המזהמים של האופנועים החדישים אומנם פחותה מזו של האופנועים הישנים יותר, ואולם גם מנועי המכוניות נהפכים נקיים יותר - כך שהפער בין סוגי המנועים אינו צפוי להסגר.
לפי הדוח, תקני הזיהום שנקבעו לאופנועים באיחוד האירופי (יורו 5) הם כפולים מאלה שהותרו למכוניות (זיהום של פחמן חד-חמצני, פחממנים ותחמוצות חנקן). הדוח מצטט גם מחקר שערכה המעבדה לחקר התחבורה בבריטניה, שבה הושוותה פליטת הזיהום בפועל - לרבות שקלול של פרמטרים כמו עמידה בפקקים, הפעלת מזגן ונסיעה במסלולים שונים.
המעבדה הבריטית שיקללה את כל אלה יחד, כדי לקבוע את העלות הסביבתית של כל קילומטר נסיעה של מכוניות שונות ואופנועים שונים. מההשוואה עולה כי אופנועים גדולים מזהמים באופן מובהק יותר מכל מכונית. לעומת זאת, אופנועים קטנים (עד 150 סמ"ק) עולים יותר לסביבה מאשר מכוניות קטנות (נפח מנוע של עד 1,400 סמ"ק), אבל להם יתרון של 10% על פני מכוניות גדולות יותר (נפח מנוע של יותר מ-1,400 סמ"ק). המשרד להגנת הסביבה ציין כי 60% מהאופנועים בישראל הם בעלי נפח קטן של עד 150 סמ"ק.
ואולם תמונה זו עתידה להשתנות: החל בספטמבר 2009 מיובאות לישראל רק מכוניות בעלות תקן זיהום מחמיר יותר. מכוניות אלה, לרבות הגדולות שבהן, מזהמות משמעותית פחות מכל סוגי האופנועים. זאת ועוד, היתרון של אופנועים קטנים על-פני המכוניות הגדולות הקיימות כיום בישראל מתמצה בכך שפליטת גזי החממה על-ידם (CO2) נמוכה מזו של מכוניות. לעומת זאת, בכל הקשור לזיהום האוויר האופנועים מזהמים עד פי חמישה ממכוניות.
לאור הממצאים, המשרד להגנת הסביבה ממליץ להחיל בדיקות זיהום תקופתיות לאופנועים.
אריק טפיירו, רכז תחבורה לשמירה על הסביבה בחברה להגנת הטבע, מסר בתגובה: "באופן נקודתי אופנוע מזהם יותר ממכונית, אבל המשמעויות של שימוש ברכב פרטי ולא בקטנוע רחבות בהרבה, בעיקר במובן של תפיסת שטח. השטח שתופסות המכוניות מצריכה הקמת תשתית נוספת, ובמרחב העירוני אני לא רואה איפה אפשר לבנות עוד כבישים. אסור לשכוח את מגרשי החנייה שנבנים עבור מכוניות. בנוסף, מכונית עומדת יותר בפקקים, שבהם קטנוע נוסע, וחישוב כולל הוא מזהם פחות".