|
מנכ"ל אל על, חיים רומנו [צילום: סיון פרג´]
|
|
|
|
|
הרווח נקי של חברת התעופה אל על ברבעון השלישי של 2009 הסתכם בכ-12.3 מיליון דולר - ירידה של 60% בהשוואה לרווח נקי של כ-31 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
מתחילת השנה הפסידה אל על כ-47.2 מיליון דולר. הפסד גדול יותר מ-31 מיליון הדולרים אותם הפסידה בתקופה המקבילה אשתקד.
הכנסות החברה ברבעון הסתכמו בכ-496.1 מיליון דולר לעומת כ-606.9 מיליון דולר ברבעון המקביל - קיטון של 18%. בחברה מסרו כי הירידה בהכנסות נובעת בעיקר מקיטון בהכנסות מנוסעים כתוצאה מירידה בהכנסה הממוצעת לנוסע, וכן מהתחזקות הדולר ביחס למטבעות אחרים במהלך הרבעון. ההכנסות מהובלת מטענים קטנו לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כתוצאה מהשפל העולמי בהובלה אווירית של מטענים שגרם לירידה הן בכמויות המטען המוטס והן במחיר הממוצע לטון מטען (שחיקה כמותית של השוק בשיעור של כ-15% וכספית של כ-40%).
החברה מדווחת כי הצליחה לפצות על חלק מהקיטון בהכנסות באמצעות פעילות שיווקית אגרסיבית שהביאה לגידול של כ-6% בנתח השוק בנתב"ג (35% בהשוואה ל-33% ברבעון המקביל אשתקד) וגידול קל של כ-2% בנתח השוק בתנועת המטענים. לדברי החברה, היא גם הצליחה לשמור על רמת הוצאות שכר דומה לזו של הרבעון המקביל אשתקד, למרות גידול של 5% בהיקף שעות הטיסה ו-8% בכמות ההמראות והנחיתות, זאת בזכות צעדי התייעלות שבמרכזם קיטון מצבת העובדים ב-140 איש.
ההון עצמי של אל על נכון לסוף ספטמבר הסתכם בכ-129.2 מיליון דולר, לעומת כ-118.7 מיליון דולר נכון לסוף שנת 2008 - גידול של כ-10.5 מיליון דולר. הגידול בהון העצמי של החברה נובע בעיקר מגידול בקרן הון בגין גידור תזרים המזומנים כתוצאה מעלייה בשווי ההוגן של עסקאת גידור דלק סילוני, ועסקות מטבע חוץ המוכרות חשבונאית כעסקות הגנה בקיזוז ההפסד לתקופה.
למרות המשבר - בין הבודדות המציגות רווח ברבעון השלישי
חיים רומנו, מנכ"ל אל על, אמר בתגובה לפרסום תוצאות החברה כי "אל על היא בין החברות הבודדות מבין חברות התעופה הסדירות המסיימת את הרבעון השלישי של 2009 ברווח. אל על השכילה להתמודד במהלך הרבעון השלישי עם המשבר הכלכלי העולמי שהביא לשחיקה חריפה במחירי תנועת הפרימיום ולקריסת שוק המטענים. ההישג הוא תוצאה של הפעלת מגוון כלים שיווקיים לצד טיפול זהיר ומבוקר בהוצאות. ראויים לציון במיוחד הישגי הגידול בנתח שוק הנוסעים ושמירה על שיעורי תפוסה גבוהים ביחס לממוצע העולמי, זאת למרות המשך הגידול בתחרות מצד החברות הסדירות הזרות. כמו-כן ראוי לציין את הקיטון בהוצאות ההנהלה ואת הקיטון בהוצאות המכירה. התוצאות מעידות על יכולתה של אל על להתמודד עם השינויים בענף התעופה העולמי והמקומי ועם המשבר המתמשך בכלכלה העולמית."