ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (יום ב', 14.12.09) הצעת חוק שאינה עולה בקנה אחד עם הצהרות הממשלה לעודד תחבורה ציבורית. על-פי ההצעה, אדם המחזיק בכלי רכב ישן בשווי פחות מ-30 אלף שקלים ימשיך לקבל מהמדינה הבטחת הכנסה. במקום לעודד אדם הנתמך על-ידי המדינה לעשות שימוש חסכני בכספו לנסיעה באוטובוסים, מציעה לו למעשה המדינה לקנות לעצמו מכונית במצב טוב, ולתרום לפקיקת כבישי ישראל.
כיום נדרשים מקבלי הבטחת הכנסה להימנע מבעלות על כלי רכב בעלי ותק כביש של פחות מ-12 שנה, ובנפח מנוע של עד 1,600 סמ"ק. את הצעת החוק הגיש ח"כ
אמנון כהן (שס), בתמיכת חברי הכנסת
שלי יחימוביץ' (העבודה),
אברהם מיכאלי (שס),
דוד רותם (ישראל ביתנו),
חיים אמסלם (שס) ו
יצחק וקנין (שס). היא קובעת כי הזכאות לקצבת הבטחת הכנסה תחול על בעלי רכב פרטי שמלאו שבע שנים מיום ייצורו ובלא קשר לנפח המנוע שלו. ההתייחסות החדשה לכלי הרכב תהיה לפי אמת מידה של מחיר, שלא יעלה על 30 אלף שקלים.
טוב לאברכים
מנסח ההצעה, ח"כ אמנון כהן, מודה כי קהל היעד העיקרי שראה לנגד עיניו הוא האברכים. לדבריו, דרישת השנים והסמ"ק ביקשו לוודא, כי הרכב המוחזק ע"י הפרט יהיה "רכב צנוע". עם זאת, פרמטר הסמ"ק איננו רלוונטי, בשל אי התאמתו למציאות החיים כיום, שכן נפחי מנוע אלה הפכו שכיחים במרוצת השנים, ואין בהם אינדיקציה לצניעות הרכב או למחירו. פרמטר זה הוחלף בהגבלת מחיר הרכב.
הדרישה השנייה, לשנתון הרכב נעוצה בחוסר רצון לתמרץ את הציבור לרכוש כלי רכב ישנים, הנדרשים, לרוב, לעלויות תיקון מרובות ויוצרים זיהום אוויר מוגבר. אלא שכאמור, עצם השימוש בתחבורה ציבורית הוא שמפחית את זיהום האוויר.